یک شیرازی مزه شیراز را به یزد آورد

به گزارش مرد کوچک، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، یک شیرازی مزه شیراز را به یزد آورد.

یک شیرازی مزه شیراز را به یزد آورد

داستان چیست؟

سروش پرهامی در جریان سفرش به شهر جهانی یزد و در حاشیه رویداد گردشگری خوراک استان یزد اظهار کرد: تصمیم گرفتیم برای معرفی شهرمان به مردم ایران و حتی جهان، مزه های مختلف غذا را با خود به هر شهر و دیاری ببریم و در واقع پیام ما از این سفرها، معرفی شیراز است.

وی با بیان اینکه گردشگری خوراک یکی از انواع پرطرفدار و محبوب اما مغفول در کشور ایران است، شرح داد: روزگاری سرو خوراک و غذاهای بومی مانند کته و دمپخت در رستوران و هتلها و سایر اماکن پذیرایی مرسوم نبود اما در زمانی نه چندان دور، مردم به اهمیت پیام فرهنگی نهفته در غذاهای بومی و جذابیت این غذاها برای گردشگران پی می بردند.

وی با اشاره به تاثیر فرهنگی غذاها، شرح داد: خوراکی ها میراثی هستند که مانند ابنیه تاریخی قابلیت نگهداری ندارند و اگر پخت نشوند، به راحتی از خاطر افراد رفته و هویت خود را از دست می دهند و نام و نشانی از آنها نمی ماند.

این فعال گردشگری در رابطه با اقدام خود در حوزه گردشگری خوراک نیز شرح داد: تصمیم گرفتم با سفر به شهرهای مختلف ایران و استفاده کامل از انواع خوراکی و مواد اولیه کاملا بومی، خوراکی های سنتی شیراز را به شهرهای دیگر ببرم و به مردم بچشانم.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در کنار توزیع بسته های معرف این غذاهای بومی، سعی کردیم که شیراز را با فال حافظ و موسیقی سنتی شیراز و کارت پستالهایی از اماکن تاریخی این شهر به تصویر بکشیم و در این روزها که سفر برای مردم دشوارتر است، شیراز را به شهرهای دیگر ببریم.

وی با بیان اینکه فعالیت خود را با سفر به رئوس مثلث طلایی گردشگری ایران از شیراز به اصفهان و یزد آغاز کرده، گفت: از سال 92 فعالیت خود در حوزه گردشگری و به خصوص گردشگری خوراک آغاز کردم تا بتوانم با معرفی غذاهای بومی مانند غمبرپلو که پیشینه و روایات جالبی دارد، نگاه طبقاتی به خوراک محلی را حذف و به گردشگران معرفی کنم.

پرهامی با تاکید بر اینکه هنوز در دایرالمعارف خوراکی های فرانسه هیچ نشانی از ایران نیست، گفت: ایران بنا به اعتقاد برخی از کارشناسان در کنار روم و چین جز مکتبهای جهان بشمار می رود، ولی آیا این مکتب، هیچ غذای مخصوص به خودی برای معرفی به جهان ندارد؟

وی با بیان اینکه برخی از کشورها مانند ترکیه به مقوله گردشگری خوراک توجه ویژه ای داشته اند، گفت: باقلوای ترکیه اصالتا برای ترکیه نیست، اما سالانه بیش از چند هزار تور در این باره به کشور ترکیه سفر می کنند و این در حالیست که کشور ایران غنی از ظرفیت گردشگری خوراک است و روزگاری ایران به عنوان مکتب مادر، هند و عثمانی را تغذیه کرده است.

پرهامی ادامه داد: زمانیکه خوراکی های ایران به نام کشورهای دیگر جهان به ثبت برسد، نگران می شویم و افسوس می خوریم، در حالیکه خودمان در خانه هایمان کمتر غذاهای بومی و محلی را پخت می کنیم و نسبت به حفظ این هویت ارزشمند می کوشیم.

این فعال گردشگری در سرانجام گفت: من غذایی را سانسور نمی کنم و هر آنچه پخت می شود حتی اگر به مزاج مردم شهرهای مختلف سازگار نباشد، باز هم تغییری در آن ایجاد نمی کنم، چرا که معتقدم مردم باید مزه واقعی هر شهر را بچشند و بدانند مزه شیراز، ترش و کمی تند است.

رویداد گردشگری خوراک با رعایت پروتکلهای بهداشتی در هتل لاله یزد و به میزبانی کمیته گردشگری خوراک این استان برگزار و در قالب بسته هایی، خوراکی های بومی و محلی شیراز بین میهمانان توزیع شدند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1153

به "یک شیرازی مزه شیراز را به یزد آورد" امتیاز دهید

1 کاربر به "یک شیرازی مزه شیراز را به یزد آورد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شیرازی مزه شیراز را به یزد آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید