تور استانبول ارزان: تحصیل در استانبول

به گزارش مرد کوچک، استانبول شهری که مرکز امپراطوری های بزرگی بوده و از نظر فرهنگی و اقتصادی به عنوان مهم ترین شهر ترکیه شناخته میشه و همچون پلی بین اروپا و آسیا قرار گرفته.

تور استانبول ارزان: تحصیل در استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

یکی از بزرگ ترین شهر های اروپا و حتی جهان که گردشگری ترین و مهاجر پذیر ترین شهر ترکیه به حساب میاد و خیلی از افراد در سراسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های استانبول به این شهر میان. اما شما چقدر در خصوص سطح دانشگاه ها و رشته های رایجی که توی این شهر وجود داره میدونید؟! بهتره با خبرنگاران همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در خصوص تحصیل در استانبول به دست بیارید.

این شهر گزینه های زیادی برای دانشجوها داره و معمولا هزینه دانشگاه های اون به صورتیه که مثل خیلی از دانشگاه های اروپایی چندان هم زیاد و گرون نیست و همین موضوع باعث شده تا گردشگر های بیشتری برای تحصیل این شهر پر از انرژی و فرهنگ رو انتخاب نمایند. برای اینکه بتونید توی یکی از دانشگاه های استانبول درس بخونید قبل از هر چیزی باید ویزای تحصیلی بگیرید که می تونید اطلاعات اون رو توی قسمت ویزای ترکیه در وب سایت خبرنگاران بخونید. برای رفتن هم نیاز به مدرک تافل و آیلتس زبان انگلیسی دارید یا برای ورود به برخی از دانشگاه ها هم باید مدرک زبان ترکی بگیرید.

دانشگاه های استانبول

بزارید قبل از هر چیزی خبرنگاران در خصوص نوع دانشگاه های استانبول براتون بگه…کلا دانشگاه های ترکیه سه نوع دولتی، نیمه خصوصی و خصوصی دارند. دانشگاه های دولتی که مثل دانشگاه های دولتی داخل ایران رایگان هستند. دانشگاه های نیمه خصوصی به این شکله که نیمی از هزینه هارو دولت میده و نیمی رو خود فرد و هزینه های اون در حد میانه و قابل قبوله. دانشگاه های خصوصی هم مثل دانشگاه های آزاد خودمون همه هزینه ها بر عهده دانشجوهات و به خاطر همین هم شهریه ها زیاده.

در خصوص تعداد دانشجوها و دانش آموز های خارجی ترکیه باید بدونید که تا چند سال پیش تقریبا 54000 نفر بودند و این مقدار سال به سال در حال زیاد شدنه و طبق برنامه های دولت تعداد دانشجو های خارجی تا سال 2020 به 200000 نفر هم میرسه که شهر زیادی از اون ها توی استانبول درس می خونند. در واقع بزرگ ترین دانشگاه ترکیه دانشگاه استانبول که تقریبا 102704 دانشجو داره. حدود 4519 نفر از دانشجو های این دانشگاه بین المللی هستند. برترین دانشگاه های استانبول هم دانشگاه استانبول، Koç، Sabanci، Bogaziçi و دانشگاه فنی استانبول هستند.

دانشگاه استانبول

یکی از برترین و برجسته ترین دانشگاه های ترکیه، دانشگاه استانبوله که توی منطقه فاتح قسمت اروپایی استانبول قرار گرفته. این دانشگاه از سال 1846 ساخته شد و انواع رشته های تخصصی پزشکی و پیرا پزشکی توی این دانشگاه وجود داره و برای تحصیل توی اون باید هزینه های مشخصی رو پرداخت کنید که در ادامه خبرنگاران در خصوص هزینه های دانشگاه هم بهتون میگه.

رایج ترین رشته های تحصیلی در استانبول

دانشگاه های استانبول معمولا برای رشته های کارشناسی ارشد برنامه های ۀموزش به زبان انگلیسی داره که اون هم توی همه دانشگاه ها و رشته ها نیست. رایج ترین رشته های تحصیلی توی دانشگاه های استانبول رشته های پزشکی و فوق لیسانس معماری، تاریخ، کامپیوتر، طراحی و هنره.

هزینه تحصیل در استانبول

بعد از گذراندن مقطع ابتدایی توی استانبول که از سن 6 تا 14 هم هست، دبیرستان آغاز میشه…یک دوره 4 ساله که خیلی از مدارس هم به خاطر آموزش زبان خارجی یک سال بیشتر طول میکشه که زبان های خارجی هم باید به وسیله خود دانش آموز ها از بین انگلیسی، فرانسه و آلمانی انتخاب بشه. تحصیل توی مدارس عمومی استانبول به صورت رایگانه و تنها مدارس خصوصی پولی هستند که از حدود 4000 دلار در سال آغاز میشه. در خصوص تحصیل در دانشگاه هم هزینه ها با توجه به دانشگاه و رشته متفاوته ولی مثلا در دانشگاه استانبول تحصیل در رشته پزشکی که 6 ساله هم هست به زبان ترکی هر سال تقریبا3600 دلاره و به زبان انگلیسی سالی حدود 5300 دلار میشه و توی خیلی از دانشگاه های درس خوندن به زبان انگلیسی هزینه خیلی بیشتری داره و ممکنه از 17000 لیر به بالا باشه و خبرنگاران بهتون پیشنهاد می کنه که اگه قصد دارید برای درس خوندن به استانبول برید حتما قبلش مدرک زبان ترکی رو بگیرید تا هزینه هاتون کمتر و گزینه هایی که پیش رو دارید بیشتر بشه.

هزینه دوره های تحصیلی 6 ساله رشته دندان پزشکی هم هر سال حدود 3600 دلار میشه. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید با توجه به رشته ای که می خونید از 3000 تا 45000 دلار در سال هزینه کنید.

در خصوص هزینه خوابگاه ها هم بهتره بدونید که دانشگاه های دولتی خوابگاه دارند که معمولا 2 تا 4 نفره هستند و هزینه هاشون هم از 150 تا 300 لیره و اگه هم بخواید خوابگاه خصوصی بگیرید باید خیلی بیشتر هزینه کنید و حتی ممکنه تا حدود 7000 لیر در سال هم باشه. در خصوص اجاره خونه هم قیمت ها متفاوته و بستگی به این موضوع داره که می خویاد کجا و با چه امکاناتی خونه بگیرید که می تونه کرایه اون از 300 دلار آغاز بشه.

چرا در استانبول درس بخوانیم؟

استانبول شهریه که با سرعت زیادی در حال حرکت به سوی پیشرفته و مسلما چنین شهری می تونه شرایط خوبی برای زندگی کردن،درس خوندن و تجربه کردن رو داشته باشه. شهری که خیلی از دانشگاه های اون به زبان انگلیسیه و برای ورود به خیلی از اونها هم باید از قبل مدرک زبان ترکی رو دریافت کنید و اونقدر تاریخ و فرهنگ و هنر توی قسمت های مختلف اون دیده میشه که تنها قدم زدن در امتداد کوچه پس کوچه ها و بناهای تاریخی اون میتونه مثل تماشای یک موزه فوق العاده بی نظیر و مجذوب کننده باشه…و در کنار همه این ها خیلی از دانشگاه های استانبول در سطح جهانی قرار دارند و از نظر مقدار هزینه هم نسبت به خیلی از شهر های اروپایی ارزان تر و ارزون تر هستند. به علاوه با تحصیل توی دانشگاه های استانبول می تونید یک کارت 10 دلاری به نام MUZE card خریداری کنید و با این کارت از بیشتر جاذبه های کشور ترکیه به صورت رایگان تماشا کنید!

منبع: گردگرد
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1972

به "تور استانبول ارزان: تحصیل در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول ارزان: تحصیل در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید