یورو بالا رفت، دلار عقب نشینی کرد

به گزارش مرد کوچک، خبرنگاران : دلار در فتح کانال 91 واحدی ناکام ماند و عقب رفت.

یورو بالا رفت، دلار عقب نشینی کرد

به گزارش به نقل از ایسنا، با کاهش مجدد شدت شیوع کرونا در آلمان، اکنون عظیم ترین اقتصاد منطقه یورو و اتحادیه اروپا نسبت به چشم انداز مالی خود امیدوارتر شده است. پتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان- در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه انتظار دارد باتوجه به کاهش محدودیت ها و پیش رفتن برنامه واکسیناسیون، خانوارها به تدریج از نیمه دوم امسال بخش بیشتری از پس انداز خود را وارد چرخه مالی کنند، از برآورد دولت برای رشد 3.5 درصد امسال اقتصاد کشورش خبر داد که این رقم نسبت به برآورد قبلی اجرا شده، 0.5 درصد بیشتر شده است.

بنابر گزارش رویترز، هر چند انتظار نمی رود در کوتاه مدت بانک مرکزی آمریکا تمایلی به تغییر داشته باشد، شرایط بازار کار و آمریکا نسبت به سال گذشته آشکارا بهبود یافته است. از سوی دیگر اما کند بودن توزیع واکسن در سطح کشورهای اروپایی تا جایی پیش رفته که اتحادیه اروپا از شرکت استرا زنکا به دلیل عمل نکردن به تعهداتش شکایت کرده است. با توجه به شیوع موج سوم کرونا در اروپا، شاخص خوش بینی به اقتصاد آلمان به نام عظیم ترین اقتصاد اروپایی، در ماه آوریل رشد کمتر از حد انتظار داشت.

تشدید تنش ها با چین با توجه به وابستگی بالای تولیدکنندگان آمریکایی به واردات کالاهای چینی می تواند برای اقتصاد آمریکا به مسئله ای جدی تبدیل شود به ویژه حالا که افزایش شدید مخارج دولت برای مقابله با کرونا تراز مالی را به هم زده است. وانگ یی- وزیر خارجه چین در سخنانی خواستار احترام به حاکمیت چین شده و گفته است: دموکراسی، یک کالا مثل کوکا کولا نیست که از طریق آمریکا تولید شود و مزه آن در همه جای جهان یکی باشد. دولت پیروز شده است تا تعداد قابل توجهی از جمعیت چین را از فقر برهاند.

شاخص مدیران خرید در اروپا تا خاتمه ماه آوریل با 0.8 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 63.3 واحد رسید که این رقم در طول 9 ماه اخیر بی سابقه بوده است. در پی احیای تدریجی سطح تقاضا، رشد تولیدات کارخانه های اروپایی برای نهمین ماه متوالی در سطح مثبت به جای مانده که این رقم برای اقتصادهای عظیم اروپایی یعنی آلمان و فرانسه قابل توجه بوده است. همچنین با رونق دریافت فعالیت های تولیدی در قاره سبز، سطح اشتغال زایی بخش صنعت در اروپا به بالاترین سطح خود از فوریه سال 2018 تا به امروز رسیده است.

در خبری خوب برای اقتصاد آمریکا به ویژه در زمانی که شرایط نگران کننده ای دارد، تعداد متقاضیان دریافت مزایای بیکاری این کشور تا نیمه نخست ماه آوریل با 77 هزار نفر کاهش نسبت به ماه قبل به 547 هزار نفر رسید که این رقم، پایین ترین رقم ثبت شده طی 11 ماه اخیر تا به امروز محسوب می شود. طبق اعلام وزارت کار آمریکا، بیشترین اندازه کاهش در تقاضای دریافت مزایای بیکاری مربوط به استان های نیویورک، فلوریدا، جورجیا و تگزاس بوده است.

بانک مرکزی اروپا در نشست ماه آوریل خود همان طور که انتظار می رفت گفت نرخ بهره را بدون تغییر در محدوده فعلی حفظ خواهد کرد. نرخ بهره منفی 0.25 درصدی فعلی در سطح منطقه یورو، پایین ترین نرخ بهره ثبت شده از زمان تشکیل این منطقه پولی به تعداد می رود و بانک مرکزی علاوه بر حفظ این نرخ، از قصد خود برای ادامه برنامه عظیم خرید اوراق قرضه خبر داده که تا مارس 2022 ادامه خواهد داشت و اعتبار تخصیص یافته به آن هم چیزی در حدود 1.8 تریلیون یورو است.

کرونا کماکان روی بخش عظیمی از توان مالی اروپا سایه افکنده است. در آلمان مردم در برلین مقابل مجلس تجمع کردند تا نسبت به تداوم محدودیت های کرونایی و سیاست های سختگیرانه دولت اعتراض کنند. نتایج نظرسنجی های نو حاکی از آن است که محبوبیت حزب حاکم به یکی از پایین ترین سطوح 10 سال اخیر رسیده است. در انگلیس هم بوریس جانسون- نخست وزیر این کشور- هشدار داده است که فرایند کاهشی شیوع کرونا در این کشور ممکن است به سادگی معکوس و کشور با موج سوم کرونا روبرو شود.

سناتور ارشد جمهوری خواه از حمایت سنا از اقدامات لازم برای بازگشت سریع تر به حالت عادی خبر داده و افزوده است بدون به جریان افتادن مجدد جریان سرمایه ای و اصلاحات ساختاری به ویژه در حوزه مالیاتی، احیای رقابت پذیری کار دشواری خواهد بود. تیم اسکات همچنین ضمن اعتراف به پیامدهای سنگین ویروس کرونا بر عملکرد عظیم ترین اقتصاد جهان در نیمه دوم سال قبل گفت: ما امسال نه تنها شاهد رشدهای دو رقمی خواهیم بود بلکه شاید نظیر آن طی یک قرن اخیر دیده نشده است.

جذابیت دارایی های دلاری به ویژه در حالی که بانک مرکزی آمریکا بر سر دوراهی یا حفظ آن در سطح کنونی قرار گرفته، در نظر معامله گران کمرنگ تر شده است. چشم انداز صعودی بودن در کنار احتمال رونمایی از بسته های حمایتی تریلیون دلاری دیگر از طریق دولت بایدن از جمله دلایلی است که معامله گران را به این نتیجه رسانده که انتظار دلاری به نیرومندی دلار سال 2019 در کوتاه مدت را نداشته باشند. تزریق نقدینگی به بازار حجم دلار در بازارهای مالی به اندازه قابل توجهی افزایش یافته است.

تورم در اروپا هم صعودی بوده است تا جایی که ماز طریق نرخ تورم در 19 کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به مارس با 0.4 درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به 1.3 درصد رسید تا نرخ تورم مجددا در جهت رسیدن به سطح دو درصدی هدف گذاری شده از طریق بانک مرکزی این منطقه قرار گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور ماز طریق 1.7 درصد بوده که از ماه قبل 0.3 درصد بیشتر شده است. قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه 20 میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند.

تا به امروز بیش از 149 میلیون و 755 هزار و 204 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و 154 هزار و 580 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 587 هزار و 498 نفر، برزیل با 395 هزار و 324 نفر، مکزیک با 215 هزار و 547 نفر، هند با 202 هزار و 503 نفر و انگلیس با 127 هزار و 480 نفر بوده است.

سیمون هاروی - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه مونکس یوروپ - گفت: بازارها هنوز به قطعیت در خصوص جهت آینده نرسیده اند، چرا که اطلاعات دریافتی معمولا کم و متناقض است. تا وقتی که تصویر روشنی از اقتصاد و تصمیمات آینده فدرال رزرو نداشته باشیم حدس این که چه جهتی پیش روی دلار خواهد بود کار اسانی نیست. اگر بانک مرکزی آمریکا در عمل نشان دهد که تمایل دارد فضای مطلوب مالی برای فعالیت های مالی را حفظ کند شاهد صعود دلار به قله های بالاتر خواهیم بود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با 0.11 درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح 90.83 واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس هم معادل 1.095 دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت خاتمهی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه ترین دور از معاملات، پوند با 0.01 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.391 دلار مبادله شد. یورو 0.14 درصد بالا رفت و با ماندن در کانال 1.20 به 1.209 دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با 0.19 درصد افزایش به 108.845 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.287 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.478 یوان چین اعلام شد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1682

به "یورو بالا رفت، دلار عقب نشینی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یورو بالا رفت، دلار عقب نشینی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید