چرا آبادانی ها این همه به ریبن علاقه دارند؟

به گزارش مرد کوچک، چرا آبادانی ها این همه به ریبن علاقه دارند؟ خودشان که می گویند این عینک را برای ما آبادانی ها ساخته اند و حتی بعضا در جهیزیه دختران آبادانی هم می گردد آن را دید.

چرا آبادانی ها این همه به ریبن علاقه دارند؟

به گزارش خبرنگاران، روزنامه ایران نوشت: آبادانی ها را نه تنها در خوزستان بلکه در سراسر کشور با عینک دودی ریبن و دمپایی ابری می شناسند. علاقه آبادانی ها به عینک دودی آنقدر زیاد است که برایش انواع و اقسام افسانه و جوک و قصه هم ساخته اند. تعریف می نمایند یک جوان آبادانی در حال غرق شدن بوده، دمپایی ابری اش را درمی آورد و عینک ریبنش را روی آن می گذارد و می گوید تو برو، من خودم را نجات می دهم. این ها را خود آبادانی ها با همان خوشرویی و خنده برایم تعریف می نمایند و می خندند.

اما چرا عینک ریبن که آبادانی ها آن را ریبون تلفظ می نمایند این همه بین آنها هوادار دارد، خودش جای سؤال است. اگر در بازار ته لنجی و بازار کویتی ها و بازار مرکزی از عینک ریبن بپرسید جواب های حیرت انگیزی می شنوید. فرقی نمی نماید چه سن و سالی داشته باشند، آنها از عشق و علاقه خاص شان به این عینک رؤیایی می گویند. بعد که گرم بگیری جوک تعریف می نمایند و قصه می گویند و می خندند. علاقه آبادانی ها به این عینک آنقدر عجیب است که عینک بزرگی از این مدل در سطح شهر نصب نموده اند. خودشان می گویند ریبون را برای ما آبادانی ها ساخته اند.

شنیده ام انگلیسی ها اگر بخواهند بفهمند کسی سرش به تنش می ارزد، کفش های طرف مقابل را نگاه می نمایند که حسابی واکس خورده است یا نه و آبادانی ها عینک طرف را برانداز می نمایند که اصل است یا نه.

به بازار ته لنجی ها که ساعت 9شب یکی از شلوغ ترین مناطق شهر است، می روم تا جواب پرسشم را پیدا کنم؛ چرا آبادانی ها این همه به ریبن علاقه دارند؟ از فرزاد، جوان قدبلند و سیاه چرده ای که به قول خودش آبا و اجدادی، آبادانی هستند درباره عینک ریبن می پرسم. ناگفته نماند که فرزاد مغازه عینک فروشی دارد و دو سوم ویترین مغازه اش هم عینک دودی است.

او با لهجه شیرین جنوبی جواب می دهد: کوکا هیچ خانواده آبادانی نمی تونی پیدا کنی که توی خونه اش لااقل یه عینک ریبون نداشته باشه. مگه میشه آبادانی باشی و ریبون نداشته باشی! بعد می رود از کشوی میزش عینک ریبنی را که توی کیف چرمی دست سازی گذاشته، بیرون می آورد و می گوید: نگاه کن روی دسته اش آرم پالایشگاه آبادان حک گردیده. این عینک پدر بزرگم بود که 70 سال پیش توی پالایشگاه کار می نموده. عینک از پدربزرگم رسید به بابام و از اون هم رسیده به من. مثل جونم ازش مراقبت می کنم. لنگه اش کم پیدا میشه. اگه هم پیدا بشه دست کم 5-4 میلیون پولشه.

احسان، همسایه فرزاد که مغازه ته لنجی دارد، وارد گفت وگویمان می گردد و چیزی می گوید که خودش هم از آن خنده اش می گیرد: من وقتی به جهان اومدم و پدرم بغلم کرد، دیدم روی صورتش عینک دودی داره. نشون به اون نشون که هنوز هم نتونستم چشمای پدرم رو ببینم از بس که عاشق این عینکه. یه چیز بگم تشتکت بپره کوکا؛ وقتی من از شکم ننم بیرون اومدم عینک دودی ریبون داشتم. خودت بگیر مطلبو کوکا!

عشق آبادانی ها را می گردد در سه چیز خلاصه کرد؛ تیم فوتبال صنعت نفت، برزیل و عینک دودی ریبن. آنها هر وقت تیم شهرشان مسابقه دارد لباس زرد قناری برزیل را به تن می نمایند و عینک ریبن به چشم می زنند و می روند استادیوم برای تشویق. باید این طور گفت که عینک دودی نقش مهم و بسزایی در زندگی آنها بازی می نماید و فقط به مردان ختم نمی گردد و حتی بین خانم ها هم محبوبیت دارد تا جایی که گاهی در بین جهیزیه هم اثر و خبری از عینک دودی هست.

مرد سن و سال داری به نام شعیب که یکی از همین عینک ها را دارد و خیلی مرتب آن را تا نموده و توی جیب پیراهنش گذاشته، درباره این شیء رؤیایی همشهری هایش می گوید: از پدرم شنیدم زمانی که انگلیسی ها اومدن آبادان با دیدن این آفتاب تعجب کردن که چقدر نور شدیدی داره. چشم هاشون اذیت می شد و به همین خاطر کلی عینک دودی از فرنگ به اینجا اومد. کم کم از این عینک ها به کارگران پالایشگاه هم دادن و چون عینک قرص و محکمی بود و فریم خوبی داشت توی مردم محبوب شد.

از عمو شعیب که لباس روشنی به تن دارد و توی مغازه قدیمی زیر باد کولر گازی نشسته درباره اهمیت این عینک بین مردم می پرسم. می گوید: اگه بگم مردم شهرم عاشق این عینک هستن شاید فکر کنی لاف می زنم ولی واقعاً مردم این عینک رو عاشقانه دوست دارن و خانه هر آبادانی بری هر خانواده دست کم یه عینک ریبون اصل توی خونه اش داره. بالاخره دلخوشی مردم همینجور چیزهاست. آدم می شناسم کلکسیونی از ریبون با سال ساخت جورواجور داره.

آبادانی ها معتقدند که عینک ریبن را این شرکت امریکایی مخصوص آنها طراحی و ساخته است و برای این ادعا سند هم دارند؛ اینکه روی دسته عینک اسم پالایشگاه آبادان حک گردیده و این عینک در طول دهه های گذشته به حدی فراوری و مورد استقبال واقع گردیده که ایتالیایی ها این برند قدیمی را سال 1999 میلادی به قیمت 640 میلیون دلار خریده اند.

عینک ریبن بین مردم خونگرم و شوخ آبادان حکم کارت شناسایی دارد. ریبن بین مردم این منطقه با هر لباس و تیپی ست می گردد. بعضی ها آن را روی سر می گذارند، برخی آن را از بالاترین دکمه پیراهن آویزان می نمایند و عده ای هم زیر آفتاب تند این شهر یا حتی شب و گاهی توی خانه هم آن را به چشم می زنند.

از مهدی غیزاوی که یکی از عینک فروشی های بنام آبادان است درباره جنس این عینک می پرسم. مهدی 30ساله دست کم 4 نسل از این عینک را که سال های مختلفی فراوری گردیده توی ویترین مغازه اش دارد:

کوکا عینک ریبون با همه عینکا فرق داره. فرم جذابی داره که فقط به آبودانی ها میاد. جنس شیشه هاش هم از نوعی سنگه که اشعه های مضر آفتاب رو دفع می کنه و به حدی خوبه که خلبان ها و دریانوردا هم ازش استفاده می کنن. شما شب ها هم می تونی این عینک رو به چشم بزنی بدون اینکه ذره ای اذیت بشی. سؤال دیگرم از او این است که آیا عینک ریبن اصل پیدا می گردد و قیمتش چقدر است؟ مهدی می گوید: همه عینک هایی که توی بازار هستن تقلبی ان. همه ساخت چین و خیلی بی کیفیت. اگه کسی دنبال عینک ریبونه باید دست دوم اونو که دست کم 40 – 30 سال از عمرش گذشته، بخره. ریبون هم بسته به تمیزی بین یک میلیون و 500 هزار تومن تا 4 میلیون قیمت داره. اگه عینک اصل ریبون رو به چشم بزنی و بعد از اون عینک تقلبی رو امتحان کنی متوجه میشی که چقدر تفاوت بین این دوتا هست. متأسفانه خیلی ها گول اسمی رو می خورن که روی دسته زده گردیده ولی توجهی به کیفیت شیشه ها نمی کنن.

اما چرا ما به این عینک این همه عرق داریم؟ باید بگم که این عینک سفارش آبادانه و خیلی سال پیش این عینک فقط با کشتی و از اروندرود وارد شهرمون می شد. زمانی آبودان از تهران شما آبادتر و متمدن تر بوده کوکا.آبادانی ها آنقدر روی برند این عینک حساس هستند که اگر بخواهید درباره آن بحث کنید با هر دلیل و مدرک و سندی که گردیده به شما ثابت می نمایند که این مدل عینک ویژه شهرشان است و المان های کوچک و بزرگی از آن را هم برای اثبات ادعایشان در همه جای شهر نصب نموده اند. پس یادتان باشد اگر روزی گذرتان به آبادان افتاد هیچوقت درباره عینک دودی با آنها بحث نکنید چراکه آبادانی ها اطلاعات کاملی درباره انواع و اقسام عینک دودی بخصوص عینک ریبن دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 50

به "چرا آبادانی ها این همه به ریبن علاقه دارند؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "چرا آبادانی ها این همه به ریبن علاقه دارند؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آبادانی ها این همه به ریبن علاقه دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید