پیشگیری از ابتلای ماهی قزل آلا به یک بیماری خطرناک با واکسن های فراوری داخل

به گزارش مرد کوچک، یک شرکت دانش بنیان توانسته واکسنی فراوری کند که ماهی قزل آلا را از بیماری استرپتوکوکوزیس مصون می دارد.

پیشگیری از ابتلای ماهی قزل آلا به یک بیماری خطرناک با واکسن های فراوری داخل

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، احمد عرفان منش مدیرعامل شرکت دانش بنیان دام طب کوشان با بیان اینکه استرپتوکوکوزیس بیماری مهم صنعت آبزی پروری به ویژه در گونه ماهی قزل آلا است که در طول چند سال گذشته باعث مرگ و میر تعداد بسیاری از این نوع ماهی شده، گفت: با ساخت داخلی واکسن استرپتوکوکوزیس که حکم پیشگیرانه دارد می توان سایه این بیماری را از آبزیان دور کرد.

کاهش مسائل زیست محیطی

بیماری استرپتوکوکوزیس از طریق باکتری های استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه در مزارع پرورش قزل آلا، ایجاد و باعث خسارات مالی فراوان می گردد. گسترده این بیماری جهانی است و در ایران نیز در اغلب نقاط کشور گزارش شده است.

واکسیناسیون به موقع، در اوزان مناسب و در آب با کیفیت مناسب، موجب پیشگیری از این بیماری خواهد شد. تقریباً در همه جای جهان واکسیناسیون به عنوان یک امر اجباری تبدیل شده است اما هم اکنون در ایران آنتی بیوتیک ها جایگزین واکسن ها در مزارع پرورش قزل الا هستند.

مصرف این مواد در شرایط پرورشی سبب ایجاد مقاومت آنتی بیوتیک و تجمع آنتی بیوتیک ها در بدن ماهیان و انتقال آن ها به مصرف کنندگان ماهی می گردد که این موضوع باعث ایجاد مقاومت در باکتری های بیماری زای انسانی و مسائل زیست محیطی ناشی از تجویز آنتی بیوتیک ها شده است.

توسعه مصرف واکسن ها موجب به حداقل رساندن خسارات مالی ناشی از تلفات در مزارع پرورش ماهی و نیز کاهش مسائل زیست محیطی ناشی از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها خواهد شد.

به حداقل رساندن خسارات مالی

این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده واکسن های آبزیان دانش فنی خود را در همکاری با سازمان جهاد دانشگاهی تهران در قالب قرارداد خرید دانش فنی به دست آورد.

در بعضی از مزارع پرورش ماهیان، به دلیل عدم استفاده از واکسن برای ماهی ها، صاحبان با ضرر روبه رو می شوند و همین موضوع باعث شده تا خیلی ها بی کار شوند، این واکسن می تواند از حذف اشتغال جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان دام طب کوشان با اشاره به این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت های واقعی از مجموعه های دانش بنیان داشته، اضافه نمود: این مجموعه باعث رشد و پیشرفت شرکت های دانش بنیان شده و زحماتی که تا به امروز کشیده قابل تقدیر است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1935

به "پیشگیری از ابتلای ماهی قزل آلا به یک بیماری خطرناک با واکسن های فراوری داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از ابتلای ماهی قزل آلا به یک بیماری خطرناک با واکسن های فراوری داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید