ویروس کرونا در کجاها بیشتر وجود دارد؟

به گزارش مرد کوچک، مدیر بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: سطوح مختلف، اطراف فرد بیمار و آلوده، محیط های بسته و مکان های عمومی و دارای فشردگی جمعیت، بیشترین احتمال وجود ویروس کرونا را دارند که باید از آنها دوری کرد.

ویروس کرونا در کجاها بیشتر وجود دارد؟

به گزارش خبرنگاران، محمدناصر رهبر در گفت و گو با ایرنا گفت: اگر شهروندان از راه های انتقال و مکان یا سطوح دارای ویروس کرونا مطلع باشند، درصد ابتلا به آن تا حد زیادی کاهش می یابد.

وی اظهار داشت: افراد در محیط های بسته و بدون تهویه هوا بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند و باز کردن در و پنجره ها و روشن کردن فن برای تهویه هوا در ایجاد جریان هوا و مقابله با ویروس کرونا موثر است.

وی ادامه داد: ویروس کرونا در هوا وجود ندارد و شهروندان از باز کردن در و پنجره واهمه نداشته باشند.

رهبر یادآور شد: ویروس کرونا جزو ذرات سنگین محسوب می شود که به دلیل سنگینی در هوا معلق نیست و روی سطوح می نشیند و به عبارتی ویروس کرونا بیشتر از یک متر قابلیت پخش ندارد.

وی اظهار داشت: ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف، دارای ماندگاری متفاوت از چند ساعت تا چند روز است، اما نور خورشید، الکل، حرارت و محلول های ضدعفونی کننده، این ویروس را از بین می برد.

وی اضافه کرد: در مقالات علمی درباره ماندگاری ویروس کرونا اطلاعات متفاوتی ارائه شده است و به طور مثال در یکی از مقاله هلی علمی معتبر گفته شده ویروس کرونا بر روی سطوح استیل سه تا 28 روز، بر روی کاغذ پنج روز و بر روی چوب چهار روز زنده می ماند.

رهبر شرح داد: رعایت نکات بهداشتی مانند رعایت فاصله حداقل یک متر از دیگران، ماندن در خانه و پرهیز از روبوسی و دست دادن مهم ترین، راه چاره در شکست زنجیره انتقال ویروس کروناست.

مدیر بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: مهم ترین راه انتقال ویروس کرونا ترشحات تنفسی فرد آلوده به روی صورت دیگران و تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان است که رعایت فاصله حداقل یک متر و ماندن در خانه راه چاره مهم در مقابله با ویروس کرونا است.

وی یادآور شد: شهروندان برای پیاده روی و ورزش کردن نیز از خانه خارج نشوند چرا که ممکن است در جهت پیاده روی به سطوح آلوده دست بزنند و بدون توجه به آلودگی دست را به چشم، دهان یا بینی خود نزدیک کنند.

رهبر تاکید کرد: با توجه به موج فزاینده ابتلا به ویروس کرونا، خروج از خانه خطرناک است و مردم با ماندن در خانه از خود حفاظت کنند.

مدیر بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: برخی افراد تردد در شهر و ماندن در خودرو را برای خود امن تلقی می کنند، اما ممکن است برای انجام کاری مجبور به پیاده شدن از ماشین شوند که این سوار و پیاده شدن ممکن است موجب ابتلا به ویروس کرونا شود.

وی با بیان اینکه جریان هوا در شکست ویروس کرونا موثر است، گفت: افرادی که مجبور به استفاده از تاکسی هستند با پایین کشیدن شیشه و ایجاد جریان هوا از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنند.

آیا همه باید ماسک اِن 95 استفاده کنند؟

مدیر بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: ماسک اِن 95 برای افرادی مانند پرستاران و پزشکان که در فاصله کمتر از یک متر با بیماران مبتلا به ویروس کرونا قرار دارند لازم است، در غیر این صورت با رعایت فاصله یک متر از دیگران نیاز به استفاده از ماسک نیست و یا ماسک جراحی کفایت می کند.

وی اضافه کرد: استفاده از ماسک جراحی برای افرادی که با افراد پرخطر در تماس نیستند کفایت می کند، اما توصیه می شود از ماسک پارچه ای استفاده نکنند چرا که بافت پارچه متراکم نیست و نمی تواند خاصیت محافظت کنندگی داشته باشد.

مدیر بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: ماسک ان 95 استاندارد کاملا بر روی صورت می نشیند و هیچ راه نفوذ هوا به داخل از اطراف ماسک وجود ندارد و سوپاپ ماسک نیز یک طرفه نقش خروج هوا را از داخل ماسک دارد.

طبق آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت استان سمنان در نسبت مبتلایان به کل جمعیت، پس از استان قم در رتبه دوم واقع شده است.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تا به امروز هزاران نفر در چین و سایر کشورها به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

از ظهر روز شنبه تا یکشنبه یکهزار و 209 مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به 13 هزار و 938 نفر رسید، این تعداد در استان سمنان با 41 نفر مبتلای جدید به 450 نفر افزایش یافت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 859

به "ویروس کرونا در کجاها بیشتر وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا در کجاها بیشتر وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید