واکنش وزیر ورزش به گزینه راهنمایی استقلال، سقف بودجه برای باشگاه ها و چانه کوچک ورزش

به گزارش مرد کوچک، وزیر ورزش و جوانان گفت: دل پری از شرایط موجود ندارم و منظورم از صحبت هایی که در جلسه مطرح کردم مصادیقی بود از عدم وجود حکمرانی در ورزش که ممکن است رقم بخورد.

واکنش وزیر ورزش به گزینه راهنمایی استقلال، سقف بودجه برای باشگاه ها و چانه کوچک ورزش

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، حمید سجادی در حاشیه جلسه هم اندیشی حکمرانی در ورزش در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه حاضران و اساتیدی که دعوت شده بودند مطالبی در خصوص پیاده سازی بهتر و کارامدتر در خصوص حکمرانی در ورزش بیان کردند. مطالبی در تایید عزیزان به ذهنم رسید که گفتم. 10-12 سال پیش من معاون وزیر ورزش بودم از سال 88 تا 1392 معاون بودم و تجاربی داشتم و اساسنامه ها فرق می کرد. دل پری از شرایط موجود نبود بلکه منظورم این مصادیق از عدم وجود حکمرانی در ورزش ممکن است این اتفاقات رقم بخورد.

وی ادامه داد: در 15 تا 30 سال پیش مطالبی در حکمرانی در ورزش بوده است. اکنون با هماهنگی با مجامع بین المللی و خودمان با مطالعاتی که داریم اتفاقاتی که در ساختار ورزش کشور افتاده، تغییر ساختار کشور و مهمترین اتفاقی که در ورزش داریم قانون و وظایف و اهداف ورزش و جوانان برایمان تبیین شده که از زحمات مجلس بود. این قانون که بر همان اساس 9 آئین نامه نوشته شده و فدراسیون ها اساسنامه دارند. اوضاع آنطور که می بینیم تحت کنترل هست، ولی مواردی که در جلسه بیان کردم مربوط به گذشته بود. گفتم یک نفر در قبل از دولت سیزدهم چنین رفتاری کردند و چنین مطلبی را گفتند. اتفاقات مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده است. مثلا گفت اساسنامه جمهموری اسلامی را قبول ندارم و خودم اساسنامه نوشتم و دارم که این حکمرانی در ورزش نمی گردد! فوتبال هم دو اساسنامه دارد.

وی در خصوص اینکه امروز مربی اسپانیایی برای مذاکره با استقلال آمده و آیا قراردادش دلاری خواهد بود یا ریالی گفت: نمی دانم؛ مربی خارجی می خواهند بیاورند یا نه. تا جایی که من می دانم دنبال مربی ایرانی بودند. اخباری که تا دیروز دارم این بوده که استقلال مشغول آنالیز مربی ایرانی بوده است. امروز از صبح در جلسه بودم و خبر نداده اند. اگر فرضیه شما درست باشد که قرار باشد برای یک باشگاه مربی خارجی بیاید همان مقررات قوانین تبین شده باید رعایت گردد. اگر قرارداد دلاری باشد دلاری، اگر نه ریالی هرچه مقررات است. یکی از آخرین حکمرانی ها در ورزش همین مساله سقف بودجه است. در فوتبال سقف بودجه و سقف هزینه گذاشته اند و مثلاً برای آسیایی ها 325 میلیارد تومان می گردد و برای باشگاه ای حرفه ای شدن مبالغی معین شده است. اتفاقات دیگری هم صورت گرفته که نشات گرفته از دستور العمل های فیفا و AFC است را برای فوتبال نوشتند که اتفاق خوبی است که در فوتبال رعایت گردد. مواردی که در دنیای فوتبال داشتند نوشته شد تا در کشورمان اجرایی گردد.

وزیر ورزش در خصوص اینکه چونه ورزش کوچک گرفته شده و برنامه هفتم توسعه هم داریم، گفت: در برنامه هفتم توسعه چند حکم داریم احکام مالی و بودجه ای بود که در هیات دولت در یکی دو هفته پیش شرح دادم. آنچه احکام رنگ و بوی بودجه ای و مالی می داد ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه در خصوصش در دولت صحبت کردند و همه هم قبول کردند احکام بودجه ای مثل 27 صدم درصد از ارزش افزوده که قبلا بوده در برنامه سالیانه و بودجه باشگاه ها می آید.

سجادی گفت: الان 6-5 حکم خوب داریم و چیز خاصی نیست. برنامه 5 ساله به مجلس رفته است و نمایندگان هم می بینند و نظر می دهند. اینگونه نیست که در برنامه هفتم ندیده باشند. مگر می گردد یک کشور ورزش و جوانانش را نبیند. ما می گوییم و مطلب را مطرح می کنیم. کشور هم بضاعتی دارد و براساس اقتضائات همکاری نموده است. ورزش تا به امروز هم حمایت شده. من نمی گویم، اما اگر دوست داشتید با فیروزی صحبت کنید. سال جاری از لحاظ بودجه به مراتب شرایط مان از سال گذشته بهتر است.

وی درخصوص کوچک بودن چانه ورزش، شرح داد: این را می گویند. سال هایی هم چانه ورزش کوچک بوده است. خود من زمانی که ورزش می کردم، در یک مسابقه آسیایی جوانان 3 مدال آسیایی آوردم. تنها کسی که در 100 سال دوران ورزش ملی ایران در یک مسابقه آسیایی مدال آورده است با عرض جسارت من هستم که در سال 66 دو برنز و یک نقره در سنگاپور گرفتم. علی کفاشیان در آن موقع رئیس فدراسیون بود و گفت حمید می دانی چه کار کردی؟ گفت بودجه ما به خاطر مدال هایت 2 برابر شد. گفتم مگر این بودجه چه قدر بوده که جواب داد بودجه دو و میدانی در آن سال یک میلیون و 600 هزار تومان بود. رئیس وقت سازمان به خاطر همین مدال بودجه فدراسیون را 2 برابر یعنی 3 میلیون و 200 هزار تومان نموده است.

وزیر ورزش و جوانان گفت: به این می گویند چانه کوچک. در سال 1366 بودجه یک سال دو و میدانی ایران پس از سه مدال من با وجود 2 برابر شدن به این مبلغ رسید. البته بعد ها رفته رفته با تغییر ساختار و شکل گرفتن ورزش کشور، اضافه شدن فدراسیون ها و انجمن های ورزشی، بیشتر شدن ماموریت اداره کل ها، شکل گرفتن ساخت و سازها، کلنگ خوردن پروژه های عمرانی مثل اینکه الان حدود 3800 پروژه نیمه تمام عمرانی داریم که در زمان آغاز وزارت من حدود 6 هزار بود و اکنون به زیر 4 هزار پروژه رسیده که همگی پول می خواهند، چانه ورزش بزرگ تر شده است.

سجادی ادامه داد: اگر این چانه کوچک باشد، کار ها انجام نمی گردد. هرچند در بحث پروژه های عمرانی پول ما به کفایت نمی رسد و برای تمام کردن این پروژه ها نزدیک به 55 همت احتیاج داریم. سال گذشته 1/3 یا 1/4 همت عمرانی به وزارت ورزش تعلق گرفت. باید بضاعت کشور را هم درنظر گرفت. الان باید راه حل های قانونی پیدا کنیم. می توانیم جایی را واگذار نموده، جایی را بفروشیم یا جای دیگری را مشارکت و سرمایه گذاری کنیم تا پروژه های عمرانی تسریع گردد. به مخبر، معاون اول رئیس جمهور در هیات دولت گزارشی دادیم که فوتبال فراگیر شده و احتیاج به زمین فوتبال داریم. او در هیات دولت پیشنهاد داد من گزارشی تهیه کنم تا معین گردد در کشور به چند چمن مصنوعی دیگر در کشور احتیاج داریم.

وزیر ورزش تاکید نمود: این گزارش را تهیه کردیم و فعلا از این گزارش با تامین منابع برای احداث هزار چمن مصنوعی موافقت شده است. این اتفاق خیلی مهم است. مخبر این محبت و نگاه ارزشمند به اهمیت وجود ورزش را داشت. دستور داده و ما هم برنامه دادیم. با احداث این تعداد زمین موافقت کردند و به زودی با دستور سازمان برنامه و بودجه منابع برای این کار تخصیص پیدا خواهد نمود. آرام آرام تا قبل از تمام شدن سال به ما پول می دهند. نام این کار را نمی توان چانه کوچک گذاشت بلکه نگاه عمیق به ورزش است و جای تقدیر و تشکر دارد.

سجادی پس از تماشای یک فیلم، گفت: اینجا پیست اتوموبیلرانی استادیوم آزادی است. وقتی این فیلم به دست من رسید، بلافاصله از حراست وزارت ورزش خواستم رسیدگی کند تا پیشگیری گردد. همه جا را نمی توان مراقبت کرد. گاهی مواقع اتفاق می افتد در گوشه هایی افرادی حرکات اینچنینی انجام می دهند و کل ورزش زیر سوال می رود. اصلا موافق این اتفاقات نیستیم. ورزش به هر قیمتی نباید انجام گردد. همان زمان که این خبر را شنیدیم، به حراست دستور رسیدگی دادم و اصلا موافق چنین اتفاقاتی نیستیم. ورزش به آسانی نباید لکه دار گردد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2234

به "واکنش وزیر ورزش به گزینه راهنمایی استقلال، سقف بودجه برای باشگاه ها و چانه کوچک ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش وزیر ورزش به گزینه راهنمایی استقلال، سقف بودجه برای باشگاه ها و چانه کوچک ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید