نفت ایران آماده بازگشت به بازار جهانی

به گزارش مرد کوچک، روز گذشته دوباره چراغ های گراندهتل برای مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روشن شد. چهارمین دور مذاکرات درباره فهرست تحریم های قابل لغو ادامه دارد و نشست دیروز نزدیک یک ساعت و نیم طول کشید. فهرست هایی که عباس عراقچی گفته بود، بدون آن مذاکرات پیشرفتی نخواهد داشت. اما عراقچی پس از نشست دیروز هم گفت که مذاکرات به مرحله ای رسیده است که طرف ها می توانند روی یک متن مشترک کار نمایند.

نفت ایران آماده بازگشت به بازار جهانی

حالا در آستانه توافق جدید بار دیگر منابع غربی حدس می نمایند که فراوری نفت ایران تقریبا به بالاترین میزان دو سال اخیر رشد نموده و معامله گران نمی توانند میزان نفتی که ایران می تواند به عرضه جهانی اضافه کند را نادیده بگیرند.

مانیش راج، مدیر اقتصادی شرکت ولاندرا انرژی گفته است: ظرفیت صادرات ایران به دو میلیون بشکه در روز نزدیک می گردد و به نظر می رسد با فروش نفت به خریداران چینی، در حال دور زدن تحریم هاست. او بر این باور است که به محض برطرف شدن تحریم هایی که در دوران دونالد ترامپ وضع شدند، یک میلیون بشکه در روز دیگر نفت ایران آماده ورود به بازار است.

آژانس بین المللی انرژی هم در جدیدترین گزارش ماهانه اش که هفته گذشته منتشر شده بود، بیان کرد با وجود تحریم های آمریکا، ایران شیرهای نفتش را از اواخر سال میلادی گذشته باز نموده و عرضه این کشور در مارس به 2.3 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در حدود دو سال اخیر است.

آژانس بین المللی انرژی گفته است: با خروج ترامپ در سال 2018 از برجام و بازگشت مجدد تحریم ها، صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. با این حال چین هرگز به طور کامل خرید نفت ایران را متوقف نکرد و فروش نفت ایران به چین در سه ماهه چهارم سال 2020 حدود 360 هزار بشکه در روز در مقایسه با میانگین 150 هزار بشکه در روز در 9 ماه نخست سال 2020 بود. صادرات ایران به چین در مارس سال جاری 600 هزار بشکه در روز برآورد شد. و به نظر می رسد در حالی که مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای احیای برجام ازسرگرفته شده است، این خرید ادامه دارد.

چند روز قبل منابع غربی گفته بودند که نفت ایران ممکن است زودتر از حد انتظار به بازار برگردد. ژورنال نفت و گاز با اشاره به گزارش شرکت تحقیقات نفت کپلر نوشته: شروع مذاکرات نشانه مثبتی از اتفاقات آینده است. ممکن است تهران و واشنگتن به زودی سر میز مذاکره بنشینند و اگر چنین اتفاقی روی دهد و به توافق برسند، حدود دو میلیون بشکه در روز نفت ایران می تواند به مجموع فراوری اوپک افزوده گردد.

کوین رایت، تحلیلگر شرکت کپلر در سنگاپور ماه گذشته هم گفته بود که واردات نفت چین از ایران در ماه مارس به 856 هزار بشکه در روز خواهد رسید که بیشترین میزان در دو سال گذشته است و رشد 129 درصدی نسبت به واردات فوریه خواهد داشت. معامله گران می گویند محموله های نفت ایرانی به دلیل تحریم ها ارزانتر هستند و در چین قیمت آنها معمولا سه تا پنج دلار در هر بشکه پایین قیمت نفت برنت است. این قیمت جذاب باعث شده است شرکت های چینی همزمان با صعود قیمت های جهانی، به افزایش خرید نفت ایران اقدام نمایند.

حالا آژانس بین المللی انرژی در اگزارش جدید خود پیش بینی نموده اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد و تحریم ها برطرف شوند، حداکثر 1.5 میلیون بشکه در روز نفت ایران می تواند در مدت کوتاهی به بازارهای جهانی برگردد.

مارشال استیوز، تحلیلگر بازارهای انرژی شرکت آی اچ اس مارکیت پیش بینی نموده اگر مذاکرات نتیجه بخش نباشد، ممکن است اندکی یاس ایجاد کند که تاثیر ملایمی روی بازار نفت خواهد گذاشت با این حال بعید است از نظر صادرات فعلی ایران، حجم چندانی از بازار حذف گردد. در واقع مسئله این است که آیا از سرگیری مذاکرات ممکن است به افزایش صادرات ایران در سال میلادی جاری منتهی گردد. ما روی افزایش قابل توجه در مقطع فعلی واقعا حساب ننموده ایم و تصور می کنیم باید رویکرد صبر و مشاهده را در پیش بگیریم.

براساس گزارش مارکت واچ، به گفته استیوز، اگرچه به نظر می رسد هنوز با این چشم انداز فاصله داریم اما برطرف تحریم ها می تواند در را به روی صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت اضافی باز کند. مگر این که اعضای اوپک این افزایش که می تواند قیمت ها را تحت فشار نزولی قرار دهد را به نحوی جبران نمایند. هم چنین اگر تقاضا تا آن موقع بهبود پیدا کند و از رشد عرضه فراتر رود، صادرات بالاتر ایران می تواند جذب گردد.

قبلا گلدمن ساکس هم گفته بود که همچنان به نفت خوش بین است و انتظار دارد علاوه بر 2میلیون بشکه فراوریی در روز که قرار است عربستان سعودی و متحدانش در فاصله ماه مه تا ژوئیه احیا نمایند، تقاضای قوی، افزایش فراوری اوپک پلاس به میزان 2میلیون بشکه دیگر در روز در 3ماهه سوم را ایجاد کند.

همچنین محمد خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک هم به ایسنا گفته بود: ایران مشتریان سنتی خود را دارد و اگر تحریم ها برداشته گردد، هر چند ممکن است که در کوتاه مدت نتواند به روال سابق بازگردد اما بازگشت ایران به بازار نفت و وقوع یک تحول امری شدنی است.

ایران در حال حاضر میزان نفت بیشتری از آنچه آمار رسمی نشان می دهند، صادر می نماید که عمده آن به مقصد چین است. پس از برطرف تحریم ها، آمار صادرات هم روشن تر خواهد شد. شاید مشکل بزرگتر برای فراورینمایندگان نفت آمریکا این باشد که صادرات نفت ایران به هند شروع خواهد شد و جای بخشی از نفت آمریکا را می گیرد. هند پس از توقف خرید نفت ایران به دلیل تحریم های واشنگتن، به واردات نفت آمریکا پرداخت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1580

به "نفت ایران آماده بازگشت به بازار جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت ایران آماده بازگشت به بازار جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید