قطع روابط دیپلماتیک بولیوی با کوبا

به گزارش مرد کوچک، دولت موقت بولیوی گفت که روابط دیپلماتیک خود را با کوبا متحد دیرین این کشور قطع کرد.

قطع روابط دیپلماتیک بولیوی با کوبا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جنینه آنیِس رئیس جمهوری موقت بولیوی در حالی روابط خود با کوبا را قطع کرد که پیش از این روابط بولیوی با دولت ونزوئلا را قطع کرده بود و خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا را به رسمیت شناخته بود.

یرکو نونز وزیر ریاست جمهوری بولیوی در مورد قطع روابط با کوبا گفت: اظهارات اخیر برنو رودریگز وزیر خارجه کوبا مبنی بر اینکه آنیس یک رهبر کودتاگر بود، غیرقابل قبول است.

در بیانیه وزارت امور خارجه بولیوی، به خصومت مداوم کوبا با دولت موقت اشاره شده است.

رئیس جمهوری موقت بولیوی پیش از این بیش از 700 کارمند بهداشت را که به عنوان بخشی از طرح کمک های پزشکی خارجی کوبا در این کشور مشغول به کار بودند اخراج کرد.

وی هفته گذشته بار دیگر با انتقاد از روابط مورالس رییس جمهوری پیشین بولیوی با کوبا گفت که در طول 14 سال حکومت مورالس، بولیوی 147 میلیون دلار به برنامه پزشکی کوبا کمک کرد که تنها 20 درصد آن واقعاً برای این برنامه هزینه شده است.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در 20 اکتبر (28 مهرماه گذشته) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض آمیز و اعتصاب های گسترده ای در بولیوی آغاز شد.

سناتور آنیِس پس از کناره گیری مورالس از ریاست جمهوری در 10 نوامبر (19 آبان ماه) و پناهنده شدن وی به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی گفت.

اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی های اخیر با زیان میلیارد دلاری رو به رو شده به گونه ای که طبق اعلام اتاق صنایع ملی بولیوی، بخش صنایع و تجارت متحمل دست کم 1. 1 میلیارد دلار زیان شده است.

به گزارش ایرنا، در دوران ریاست جمهوری مورالس روابط بولیوی و آمریکا پرتنش بود و مقام های ارشد لاپاز بارها واشنگتن را به تلاش برای ایجاد بی ثباتی و کودتا در این کشور آمریکای لاتین متهم کرده بودند.

دولت موقت بولیوی همچنین در اقدامی دیگر برای شکل دهی به سیاست خارجی جدید خود، روابط با کوبا و ونزوئلا را قطع کرده و گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری این کشور به رسمیت شناخت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 763

به "قطع روابط دیپلماتیک بولیوی با کوبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطع روابط دیپلماتیک بولیوی با کوبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید