افزایش فراوری گاز شیل آمریکا بازار جهانی گاز را به هم ریخته است

به گزارش مرد کوچک، دولت آمریکا اخیرا با هدف تامین تقاضای آسیا و اروپا، فراوری گاز شیل را افزایش داده است. اقدام آمریکا دارای تبعات مهمی برای قیمت گاز در بازارهای جهانی است.

افزایش فراوری گاز شیل آمریکا بازار جهانی گاز را به هم ریخته است

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری گالف نیوز، خرید و فروش گاز طبیعی با چالش های جدی ای روبرو شده است. این اتفاق پس از آن اتفاق افتاده که دولت آمریکا اخیرا با هدف تامین تقاضای آسیا و اروپا، فراوری گاز شیل را افزایش داده است. اقدام آمریکا دارای تبعات مهمی برای قیمت گاز در بازارهای دنیای است.

در طی یک دهه اخیر فراوری گاز شیل در آمریکا شروع شده و گاز خود را به اروپای غربی صادر نموده است.

این فرایند موجب شده تا قیمت گاز شاهد افت شدیدی باشد و از 11 دلار به تنها 3 دلار برسد. این امر موجب زیان قابل توجه صادر کنندگانی نظیر ایران، روسیه، قطر و الجزایر شده که بزگرترین صادر کنندگان گاز دنیا به شمار می فرایند.

تغییر جهت آمریکا به سمت بازارهای آسیایی و به ویژه ژاپن، کره جنوبی و هند یک تغییر مهم از نظر منابع تامین انرژی این کشورها از یک سو و تغییر در قیمت های گاز از سوی دیگر است، به ویژه اینکه ایران و قطر به درآمد گاز صادراتی خود وابسته هستند.

هرچند در میان مدت و بلند مدت، این عرضه کنندگان سنتی گاز در بازار آسیا هستند که می توانند نقش پایداری داشته باشند اما پیدا شدن یک منبع تامین گاز جایگزین با قیمت های پایین تر موجب افت قیمت دنیای گاز خواهد شد.

این مسئله تاثیر قابل توجهی بر قراردادهای بلند مدت گازی خواهد داشت و درامد کشورهای صادر کننده گاز را به نحو قابل توجهی کاهش خواهد داد.

میزان این تاثیرگذاری بسته به ابزارها و راه های انتقال گاز می تواند متفاوت باشد. ناگفته پیداست که هزینه انتقال، نقش مهمی در قیمت تمام شده گازی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد دارد.

در مواردی نظیر ایران و قطر، این تغییر در بازار تاثیر عمده ای خواهد داشت، زیرا هر دوی این کشورها برای انتقال گاز به مایع سازی و ارسال به وسیله تانکرهای بزرگ متکی هستند.

روسیه زیان کمتری از این شرایط خواهد دید زیرا بخش عمده ای از گاز خود را به وسیله خطوط لوله و به ویژه به مشتریان اروپایی می فروشد.

78

منبع: تسنیم
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 757

به "افزایش فراوری گاز شیل آمریکا بازار جهانی گاز را به هم ریخته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فراوری گاز شیل آمریکا بازار جهانی گاز را به هم ریخته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید