2 دلیلی که باید رمان ایرانی هم خواند

به گزارش مرد کوچک، کامران محمدی می گوید: نمی توانم به مخاطبی که بهترین آثار سراسر جهان را در دسترسش دارد بگویم این ها را رها کن و رمان ایرانی بخوان. ولی به دو دلیل می گویم رمان ایرانی هم بخوان.

2 دلیلی که باید رمان ایرانی هم خواند

این داستان نویس در پاسخ مکتوب به پرسش خبرنگاران درباره این که درست است مقایسه رمان ایرانی با رمان های خارجی ترجمه شده شاید درست نباشد است اما پرسش این است که چرا باید رمان ایرانی بخوانیم و ضرورت خواندن آن چیست، نوشت: همان طور که گفتید، مقایسه رمان ایرانی و آن چه به عنوان ترجمه رمان در ایران می بینیم، مقایسه نادرستی است. این مقایسه مثل این است که تیم فوتبال ایران را با منتخب ستارگان فوتبال جهان از ابتدای تولد فوتبال تا امروز مقایسه کنیم. رمان های ترجمه منتخبی از بهترین آثار جهان هستند. از اولین رمان های بزرگ جهان مثل دون کیشوت تا آخرین آن ها مثل آثار موراکامی یا مثلا ایشی گورو. از بزرگ ترین رمان های آمریکای جنوبی مثل صد سال تنهایی تا آثار اروپایی قرن نوزدهمی و... الخ. بنابراین مقایسه رمان ایرانی امروز با ادبیات ترجمه به هیچ وجه منصفانه نیست. اما راستش را بخواهید من نمی توانم به مخاطبی که بهترین آثار سراسر جهان را در دسترسش دارد بگویم این ها را رها کن و رمان ایرانی بخوان. در شرایطی که اختلاف قیمتی هم ندارند. حداکثر شاید بتوانم بگویم ایرانی هم بخوان. دست کم به دو علت:

اولی کمی شعاری است، اما واقعیت است. خریدن و خواندن رمان ایرانی، درست مثل خریدن و استفاده از شلوار ایرانی است. حمایت از کالای ایرانی است. منتها این جا مراد از کالا، سخت افزارش نیست، چرا که از نظر سخت افزار، برای ناشر به عنوان تولیدکننده کالا، فرقی نمی کند و درنهایت سخت افزار هر دو را او تولید کرده است. اما به لحاظ نرم افزاری، خریدن و خواندن رمان ایرانی، یعنی حمایت از نویسنده ایرانی و از فکر و فرهنگ ایرانی.

دلیل دوم اما به اعتقاد من، به تفاوت ذاتی رمان داخلی و خارجی است. رمان همان طور که همه می دانیم، آیینه تمام نمای فرهنگ و اندیشه جوامع است. بنابراین ما خیلی وقت ها با خواندن رمان ها، درک عمیق تری از جامعه مان به دست می آوریم. رمان امروز، در شکل ایده آلش، بازاندیشی هنرمندانه ای است از دغدغه ها و مسائل انسان امروز در جامعه امروز. بنابراین اگر کتابخوان ایرانی، علاوه بر رمان های بزرگ جهان و شاهکارهای گذشته و حال (که قطعاً خواندن شان حق اوست و حتی از جهاتی وظیفه اش) آثار داخلی را نیز مطالعه کند، احتمالاً به درک بهتری از خودش، جامعه اش و جایی که ایستاده است خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1519

به "2 دلیلی که باید رمان ایرانی هم خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 دلیلی که باید رمان ایرانی هم خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید