کشنده ترین بیماری های واگیر تا کنون؛ از طاعون ژوستینین تا کرونا

به گزارش مرد کوچک، در این گزارش شیوع تعدادی از بیماری های واگیردار در طول تاریخ را که تلفات زیادی برجای گذاشتند بررسی شده است

کشنده ترین بیماری های واگیر تا کنون؛ از طاعون ژوستینین تا کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از یورونیوز، نزدیک به 500 نفر تا به امروز در چین جان خود را به دلیل شیوع نوع جدید ویروس کرونا از دست داده اند و بیش از 24 هزار نفر نیز به آن مبتلا شده اند.

موارد ابتلا به این ویروس تا به امروز در بیش از 20 کشور جهان به ثبت رسیده است. یکی از چالش هایی که اکنون دانشمندان با آن روبه رو هستند پیش بینی زمان اوج شیوع این ویروس است. دانشمندان چینی تخمین می زنند که شمار مبتلایان به نوع جدید ویروس کرونا تا 10 روز دیگر به حداکثر میزان خود خواهد رسید و پس از آن روندی نزولی در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که از نظر گروهی دیگر از دانشمندان این فرضیه بسیار خوش بینانه به نظر می رسد.

در این گزارش شیوع تعدادی از بیماری های واگیردار در طول تاریخ را که تلفات زیادی برجای گذاشتند بررسی کرده ایم.

  • طاعون ژوستینین

شیوع طاعون در امپراتوری بیزانس (روم شرقی) و امپراتوری ساسانی که در سال های 541 یا 542 پس از میلاد مسیح آغاز شد تا دو قرن ادامه یافت. این بیماری همه گیر در این مدت جان دست کم 25 میلیون نفر را در گرفت. این رقم معادل 13 تا 26 درصد جمعیت جهان در آن زمان بود.

تخمین زده می شود که طاعون ژوستینین جمعیت قاره اروپا را ظرف تنها 12 ماه به نصف کاهش داد.

این بیماری همه گیر در زمان اوج شیوع خود روزانه جان پنج هزار نفر را می گرفت.

طاعون ژوستینین همچنین باعث شد که 40 درصد از جمعیت شهر قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.

  • طاعون سیاه

شیوع دوباره طاعون که این بار به طاعون سیاه یا مرگ سیاه مشهور شد از سال 1334 میلادی آغاز شد. این بیماری همه گیر که در اروپا، آفریقا و آسیا شیوع یافت بین 75 تا 200 میلیون کشته بر جای گذاشت.

موش ها نقش مهمی در انتقال این بیماری و شیوع آن داشتند.

بیماری طاعون سیاه ابتدا همانند ویروس جدید کرونا در استان هوبی چین شیوع یافت. پس از شیوع این بیماری در استان هوبی در سال 1334 این بیماری به سرعت به استان های دیگر چین سرایت کرد. تاتارها در سال 1346 میلادی طاعون سیاه را به اروپای شرقی منتقل کردند.

تخمین زده می شود که بین 30 تا 60 درصد جمعیت اروپا به دلیل ابتلا به طاعون سیاه تلف شدند.

  • آنفلوانزای اسپانیایی

شیوع بیماری آنفلوانزای اسپانیایی در سال 1918 میلادی پس از خاتمه جنگ جهانی اول آغاز شد. از این بیماری به عنوان یکی از مرگبارترین بیماری های همه گیر تاریخ یاد می شود. آنفلوانزای اسپانیایی در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و حتی قطب شمال و برخی جزایر دورافتاده اقیانوس آرام فراگیر شد.

بیش از نیم میلیارد نفر به آنفلوانزای اسپانیایی مبتلا شدند که از این تعداد بین 20 تا 50 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

یکی از تفاوت های آنفلوانزای اسپانیایی با آنفلوانزاهای قبلی این بود که بسیاری از مبتلایان بزرگسال و جوان جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در آنفلوانزاهای قبلی اغلب افراد مسن و بچه ها کشته می شدند.

شیوع این بیماری همه گیر تا ماه دسامبر سال 1920 ادامه یافت.

  • آنفلوانزای آسیایی

شیوع ویروس آنفلوانزای آسیایی که در سال 1956 میلادی آغاز شد در چین، سنگاپور، هنگ کنگ و آمریکا جان دو میلیون نفر را گرفت. نزدیک به 70 هزار نفر از قربانیان آمریکایی بودند.

تخمین زده می شود که در مجموع بین 250 میلیون تا یک میلیارد نفر تا سال 1958 به این بیماری مبتلا شدند. اغلب قربانیان افراد مسن بودند. ویروس آنفلوانزای آسیایی نوعی از آنفلوانزای پرندگان بود.

  • شیوع اچ آی وی، ایدز

اچ آی وی به عنوان ویروسی که عامل بیماری ایدز است اولین بار در سال 1976 در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد. شیوع ای ویروس از سال 1981 تا به امروز جان 36 میلیون نفر را گرفته است.

تخمین زده می شود که هم اکنون حدود 38 میلیون نفر در جهان به اچ آی وی مبتلا هستند. پیشرفت های پزشکی باعث شده که امید به زندگی مبتلایان به این ویروس اکنون با مصرف دارو به اندازه افراد عادی است. این در حالی است که مبتلایان در کشورهای توسعه نیافته به دلیل هزینه بالا همچنان برای دسترسی به داروها با مشکل روبرو هستند. به همین دلیل در سال 2018 حدود 770 هزار نفر به دلیل ابتلا به ایدز جان خود را از دست دادند.

دوره اوج ابتلا به اچ آی وی در فاصله بین سال های 2005 تا 2012 بود.

  • آنفلوانزای خوکی

شیوع ویروس آنفلوانزای خوکی در سال 2009 از مکزیک آغاز شد و تا خاتمه سال 2010 ادامه یافت. نتیجه یک تحقیق دانشمندان که در سال 2011 منتشر شد نشان می دهد که بین 11 تا 21 درصد جمعیت جهان به این ویروس مبتلا شدند. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بر این باور هستند که حدود 284 هزار و 500 نفر از مبتلایان در سطح جهان جان خود را از دست دادند.

سازمان جهانی بهداشت در نوامبر سال 2009 گفت که موارد ابتلا به ویروس آنفلوانزای خوکی در 199 کشور یا منطقه جهان گزارش شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 792

به "کشنده ترین بیماری های واگیر تا کنون؛ از طاعون ژوستینین تا کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشنده ترین بیماری های واگیر تا کنون؛ از طاعون ژوستینین تا کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید