نمره قبولی برای سوخت تهران

به گزارش مرد کوچک، سیدمحمد فخار: بررسی بنزین و گازوئیل توزیعی در صندلی های سوخت رسانی تهران در سال98 نشان می دهد همچنان سوخت وسایل نقلیه پایتخت در حد قابل قبول است.

نمره قبولی برای سوخت تهران
  • آشنایی با طرح محدوده کم آلاینده (LEZ)
  • آشنایی با استانداردهای آلایندگی یورو

این گزارش که برای نخستین بار در خبرنگاران منتشر شده تعیین نموده که بنزین و گازوئیل از نظر شاخص های آلایندگی، توانسته اند به طور مناسب از افزایش گازهای سمی منتشره در هوا که عامل اصلی آلایندگی بود، جلوگیری نمایند. حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره به خبرنگاران گفت: توزیع سوخت با کیفیت مناسب (به ویژه از نظر محتوای گوگرد) به منظور فراهم سازی زیرساخت های لازم برای استفاده از پالایشگرهای آلودگی خودروهای دیزلی به ویژه DPF، لازم و اجتناب ناپذیر است.

با توجه به اهمیت کیفیت سوخت در آلودگی منتشره از ناوگان حمل ونقل در قانون هوای پاک، شرکت کنترل کیفیت هوا از سال1390 اقدام به پایش مستمر و تصادفی کیفیت سوخت توزیعی (پارامترهای مؤثر بر آلودگی هوا) در صندلی های بنزین و گازوئیل شهر تهران نموده است که تمامی داده ها و نتایج پایش سوخت بنزین و گازوئیل شهر تهران، در وبسایت شرکت کنترل کیفیت هوا قرار داشته و قابل دسترس عموم است. در سال 98نیز این پروژه ادامه داشته که نمونه برداری ها برای 2 فصل بهار و تابستان از ایستگاه های متفاوت واقع در نقاط مختلف شهر در هر دوره برداشت شده است. درمجموع 10 نمونه بنزین (5مورد معمولی- 5مورد سوپر) و 5نمونه سوخت گازوئیل در هر فصل آنالیز شد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیان کرد که نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه برداری های اجرا شده از سوخت بنزین نشان می دهد غلظت سولفور در تمامی نمونه ها (شامل بنزین معمولی و سوپر) فراتر از حد مجاز قرار داشته و میانگین گوگرد سوخت بنزین در فصل بهار و تابستان به ترتیب 190و 166بخش بر میلیون بوده است که از حد مجاز یورو 4فراتر بوده و اندکی کاهش در نتایج فصل تابستان مشاهده می گردد. درخصوص محتوای گوگرد صندلی های عرضه سوخت گازوئیل نتایج وضعیت بهتری را نسبت به سوخت بنزین نشان می دهد. میانگین گوگرد سوخت گازوئیل در فصل بهار و تابستان به ترتیب 61و 95بخش بر میلیون بوده و هنوز با غلظت مناسب آن فاصله دارد. شایان ذکر است در سال های گذشته میزان گوگرد سوخت به ویژه گازوئیل توزیعی در شهر تهران بسیار فراتر از حد مجاز قرار داشت (در حدود چند هزار ppm) که هم اکنون این میزان بهبود محسوسی یافته و تأثیر بسزایی در کاهش میزان آلاینده دی اکسید گوگرد شهر تهران داشته است. همچنین بنزن جهت افزایش عدد اکتان و احتراق مطلوب تر به بنزین افزوده می گردد. به دلیل فرار بودن، بنزین هم به وسیله باک به خصوص در هنگام سوخت گیری خودرو و هم به وسیله اگزوز خودروها به هوا منتشر می گردد. بنزن جزو مواد درجه اول سرطان زای طبقه بندی شده است و تنفس درازمدت آن موجب سرطان به ویژه سرطان خون می گردد. خوشبختانه نتایج آنالیز محتوای بنزن سوخت بنزین در هر 2 فصل بهار و تابستان امسال نشان می دهد، وضعیت این پارامتر سوخت در محدوده مجاز واقع شده است. برای خودروهای استاندارد یورو 4، عدد اکتان مناسب 95تعیین شده که رعایت آن باعث بهسوزی خودرو، مصرف سوخت کمتر، توان بالاتر موتور و درنتیجه فراوری آلودگی کمتر خواهد شد. در نمونه های مورد آنالیز، عدد اکتان بنزین معمولی و سوپر در فصل تابستان بهتر از نمونه های فصل بهار بوده است و فاصله آن به خصوص در خصوص بنزین سوپر با اختلاف اندکی در حد مجاز قرار داشته است. در دهه های قبل ترکیبات سربی برای افزایش عدد اکتان سوخت و ایجاد کارکرد بهتر موتور به بنزین اضافه می شد که باعث تأثیرات نامطلوب بر سلامت، خصوصاً بچه ها و زنان باردار می شد. از طرف دیگر وجود این ترکیب در سوخت استفاده از کاتالیست را در خودروها غیرممکن می ساخت. پس از حذف سرب از بنزین مصرفی کشور در سال 1381و الزام نصب کاتالیست روی خودروهای بنزینی، علاوه بر حذف آلاینده سرب از هوا، غلظت منوکسید کربن نیز کاهش قابل ملاحظه ای یافت؛ به گونه ای که تعداد روزهای آلوده این آلاینده از 163روز در سال 81هم اکنون به صفر رسیده است.

  • نظر تهرانی ها درباره کاهش سن معاینه فنی

براساس نظرسنجی اجرا شده درباره نگرش مردم تهران نسبت به اجرای طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها توسط دوربین ها، 51درصد پاسخگویان معتقدند که طرح کاهش به میزان زیاد بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران مؤثر بوده است. براساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا درباره نگرش مردم شهر تهران پیرامون معاینه فنی خودرو بیش از 60درصد پاسخگویان با برخورد شدید پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی، افزایش جریمه و همچنین اِعمال شرایط سخت نسبت به ضوابط معاینه فنی موافق هستند. نتایج نظرسنجی نشان داد 75.6درصد از کل پاسخگویان از طرح کاهش آلودگی هوا اطلاع داشتند اما 15.7درصد از افرادی که خودرو دارند از این طرح اطلاعی ندارند. طبق یافته های نظرسنجی حاضر، اجرای طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو توسط دوربین ها، از نظر 50.8درصد از پاسخگویان به میزان زیاد بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران مؤثر است. 62.6 درصد از پاسخگویان با برخورد شدید پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی و افزایش جریمه نسبت به اینگونه خودروها موافق هستند. همچنین 56.1 درصد از کل پاسخگویان و 60.1درصد از کسانی که خودرو دارند با اِعمال شرایط سخت نسبت به ضوابط معاینه فنی وسایل نقلیه و حدود مجاز آلایندگی در مراکز معاینه فنی موافق هستند. ارزیابی دیدگاه پاسخگویان درخصوص تغییر قانون معافیت 4ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی براساس واقعیت های روز نشان داد 60.4درصد از پاسخگویان با تغییر قانون معافیت 4ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی و کارشناسی آن براساس واقعیت های روز و کاهش سن معاینه فنی موافق هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 363

به "نمره قبولی برای سوخت تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمره قبولی برای سوخت تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید