سفر به علی آباد کتول، خنک ترین منطقه در گلستان

به گزارش مرد کوچک، علی آباد کتول با کوه ها و تپه های بکر و دشت های سرسبز و تماشایی یکی از تماشای ترین شهرهای ایران است. این شهر به دلیل قرار گرفتن در منطقه کم ارتفاع و وجود چندین تپه، جنگل و دو دهنه کوهستانی در اطراف دارای آب و هوای معتدل است و در فصول گرم مقصد مناسبی برای سفر محسوب می گردد. مسافران این شهر زیبا می توانند از تماشا زیبایی های طبیعی این منطقه مانند تنها آبشار خزه ای ایران با نام آبشار کبودوال، دریاچه سد زرین گل و بعلاوه تپه های باستانی آن لذت ببرند. اگر قصد سفر به این منطقه خوش آب و هوا را دارید با ما همراه باشید تا بیشتر با علی آباد کتول آشنا شویم.

سفر به علی آباد کتول، خنک ترین منطقه در گلستان

علی آباد کتول کجاست؟

علی آباد کتول کجاست و در کدام قسمت از ایران قرار گرفته است؟ این شهر زیبا و سرسبز یکی از شهرهای تاریخی استان گلستان است و از شمال و شمال شرق به گنبد کاووس، از شرق به شهرستان رامیان، از غرب به شهر گرگان و از جنوب به جنگل های حفاظت شده چلچلی منتهی می گردد. مردم این منطقه به زبان طبری و فارسی سخن می گویند و گویش های سیستانی، خراسانی و شاهرودی هم در آن رواج دارند.

آب و هوای علی آباد کتول

آب و هوای این منطقه زیبا معتدل است و فصل بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به این شهر محسوب می گردد. با فرا رسیدن تابستان مقدار رطوبت هوا در این منطقه بالا می رود و ممکن است این مسئله بعضی از مسافران را آزار دهد. بعلاوه در زمستان آب و هوای این منطقه زیبا سرد می گردد و افرادی که به این منطقه سفر می نمایند باید لباس مناسب و گرم همراه داشته باشند. به طور کلی این منطقه زیبا یکی از خوش آب و هواترین و تماشای ترین شهرهای استان گلستان است و سفر به این منطقه، خاطرات لذت بخشی را برایتان به ارمغان می آورد.

مسیرهای دسترسی به علی آباد کتول

مسیرهای دسترسی به علی آباد کتول شامل مسیرهای جاده ای، ریلی و هوایی هستند. ساده ترین راه رسیدن به این شهر استفاده از خودروی شخصی است زیرا این شهر راه آهن یا فرودگاه ندارد. اما افرادی که قصد دارند با قطار یا هواپیما به علی آباد کتول سفر نمایند می توانند بلیت خود را به مقصد گرگان تهیه نموده و پس از رسیدن به این شهر با اتوبوس یا تاکسی خودشان را به این منطقه زیبا برسانند. فاصله این شهر زیبا و سرسبز تا تهران حدود 440 کیلومتر است و مسافرانی که از مبدا تهران به طرف علی آباد حرکت می نمایند باید از تهران وارد جاده فیروز کوه شده و سپس از شهرهای دماوند، فیروزکوه، قائم شهر، ساری، بهشهر و گرگان عبور نمایند و در نهایت به علی آباد برسند.

جاهای تماشای علی آباد کتول

علی آباد کتول جاهای تماشای زیادی دارد. این شهر با قدمتی 7000ساله یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های منطقه شمال ایران است. باستان شناسان تابحال پیروز به شناسایی 130 اثر باستانی مجذوب کننده در این منطقه شده اند که از آن ها می توان به چند حمام عمومی، یک خانه باستانی، یک پل، یک آسیاب آبی، تپه باستانی چینو، قبرستان ماهیان با قدمت 3000ساله و شغال تپه اشاره نمود.

شغال تپه

شغال تپه یکی از کهن ترین یادگارهای استقرار بشر در شهر علی آباد کتول است. این تپه تاریخی در 200 متری جنوب غربی میدان مرکزی شهر قرار گرفته است و در عرصه آن آثار سفالینه های قرمز رنگ، سفالینه های لعابدار نقش دار و سفال های پخت و پز کشف شده اند که مربوط به دوران ساسانی و دوره اسلامی هستند. این ناحیه فرمی بیضی شکل، طول 60 متر و عرض 50 متر دارد و مساحت آن حدودا سه هزارمترمربع است. شغال تپه در سال 1382 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه باستانی چینو

تپه باستانی چینو یکی دیگر از تماشای های علی آباد کتول است که با سه هکتار وسعت در نزدیکی روستای چینو قرار گرفته است. در این ناحیه سفال هایی از نوع فلات عقیق کشف شده است. باستان شناسان قدمت این آثار را بیش از هفت هزار سال اعلام نموده اند. بعلاوه آثاری از دوران نوسنگی و اشکانی و بعلاوه دیواره هایی از خشت، سنگ و گل در این ناحیه به دست آمده است.

موزه مردم شناسی علی آباد کتول

موزه مردم شناسی علی آباد کتول اولین موزه مردم شناسی در استان گلستان است. این موزه با مساحت 400مترمربع در سال 1387 افتتاح شده و در آن بازتماشامایندگان می توانند با آداب و رسوم، آیین ها و نوع پوشش مردم منطقه آشنا شوند. از مجذوب کننده ترین بخش های این موزه می توان به عروس کمک اشاره نمود.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال شهر علی آباد کتول بلندترین آبشار خزه ای ایران است. این آبشار با چشم انداز ای تماشایی در دل مسیری کوهستانی و جنگلی و در 48 کیلومتری شهر گرگان قرار گرفته است. آبشار کبودوال با انبوهی از خزه پوشیده شده و تماشای نورهای بازتابی از تلالو خزه های سبز بر سنگ ها چشم انداز ای شگفت انگیز را خلق می نماید.

آبشار چلی

آبشار چلی در نزدیکی روستای چلی سفلی قرار گرفته است. این آبشار با ارتفاع 60 متر یکی از زیباترین آبشارهای علی آباد کتول است و مسافران برای رسیدن به آن باید 1 کیلومتر در دل جنگل و در شیب ملایم پیاده روی نمایند. بدون شک تماشای منظره ها بی بدیل جنگلی حین پیاده روی برای رسیدن به این آبشار لذت سفر به این مکان را دوچندان می نماید.

آبشار آلامن یا آبشار اوترنه

علی آباد کتول، سرزمین آبشارهای رویایی است و آبشار آلامن یا آبشار اوترنه یکی دیگر از تماشای ترین جاذبه های طبیعی این شهر محسوب می گردد. این آبشار زیبا هفت متر ارتفاع دارد و در غرب روستای آلامن و در میان جنگل های کبودوال واقع شده است. در پایین آبشار هم حوضچه ای با عمق یک متر دیده می گردد.

دریاچه سد زرین گل با نام دریاچه سد کبودوال

دریاچه سد زرین گل با نام دریاچه سد کبودوال یکی از مهم ترین رودخانه های استان گلستان است. سرچشمه این سد یا دریاچه زیبا و تماشایی به چشمه های کوهستانی می رسد و گنجایش آن حدود هفده میلیون مترمکعب است. برای رسیدن به این جاذبه طبیعی باید به 1.5 کیلومتری جنوب علی آباد کتول بروید.

سایت پروازی ریگ چشمه

سایت پروازی ریگ چشمه یکی دیگر از جاذبه های تماشای علی آباد کتول است که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است. در این سایت مسافران می توانند با پاراگلایدر و تاپ لند، تا ارتفاع حدود 800 متری اوج بگیرند و منظره ها سرسبز زیرپایشان را تماشا نمایند.

موزه تاریخ طبیعی کبودوال

موزه تاریخ طبیعی کبودوال در سال 1382 کار خود را شروع نموده است. در این موزه انواع زیستگاه های خشکی، آبی، کوهستانی، تالابی و استپی به نمایش گذاشته شده اند. بعلاوه دو غرفه هرباریوم، دو غرفه حشرات، دو غرفه پرندگان، یک غرفه پستانداران، یک غرفه صدف ها، یک غرفه فسیل ها، یک غرفه کانی ها و یک غرفه خزندگان هم در این موزه وجود دارد.

سوغات علی آباد کتول

سوغات علی آباد کتول شامل کالاهایی مانند چادر شب بافی، آجیده دوزی، نمدمالی، پارچه های ابریشمی، لباس های محلی و ابرازهای موسیقی(دوتار، تار، سه تار و کمانچه) هستند و مسافران می توانند براساس سلیقه و بودجه ای که در اختیار دارند یک سوغات خوب و مناسب برای خود یا عزیزانشان از این شهر زیبا تهیه نمایند.

غذاهای محلی علی آباد کتول

بدون شک آشنایی با غذاهای محلی و سنتی هر یک از شهرهای ایران و چشیدن طعم آن ها یکی از مجذوب کننده ترین قسمت های سفر به نقاط مختلف کشورمان است. غذاهای محلی علی آباد کتول شامل سلف خورشت، ترشو(نوعی آش)، خاکی(نوعی تنقلات)، بابتو(نوعی شیرینی)، کندس، شامی ترشه، ترشه پلو، ماش پلو، ترشی آلو گاوی و حلیم بادمجان هستند. پیشنهاد می کنیم طعم این غذاها و خوراکی ها را در رستوران های سنتی علی آباد کتول بچشید و از طعم های جدیدی که شما را شگفت زده می نمایند لذت ببرید.

جمع بندی درباره سفر به علی آباد کتول

در این مقاله شما را با شهر زیبا و سرسبز علی آباد کتول آشنا کردیم. این شهر به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، طبیعت بکر و سرسبز، آبشارهای تماشایی و تاریخ کهن به یکی از مجذوب کننده ترین شهرهای ایران برای سفر تبدیل شده است. به خصوص در فصل بهار تماشا منظره ها این منطقه زیبا تجربه ای لذت بخش خواهد بود.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2298

به "سفر به علی آباد کتول، خنک ترین منطقه در گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به علی آباد کتول، خنک ترین منطقه در گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید