خوشگذرانی در ساری ، اطلاعات سفر به ساری

به گزارش مرد کوچک، شهر ساری که در ردیف سه شهر پر جمعیت شمال کشور قرار می گیرد مرکز استان مازندران می باشد. شهر ساری دارای آب و هوایی مطبوع و معتدل می باشد و این آب و هوای مناسب به علت وجود کوه و جنگل و دریا می باشد که سبب گشته گردشگران زیادی در طول فصل های مختلف علی الخصوص در تعطیلات نوروز و در تابستان به این شهر که آب و هوایی ملایم و طبیعتی با منظره ها وصف نشدنی و جاذبه های بی نظیری برای گردشگری دارد سفر نمایند.شواهدی را که از کشف آثار واشیای قدیمی در این منطقه به دست آمده نشان می دهد که قدمت شهر ساری به پنج هزار سال می رسد و این شهر جزو قدیمی ترین شهر ها در شمال کشور به شمار میرود .در سفر به ساری و جاهای تماشای ساری برای خوشگذرانی در ساری بدانید که بسیار تماشای و تماشایی هستند که اگر بخواهیم بعضی از این جاذبه ها را نام ببریم باید از دریاچه چورت ، پناهگاه های حیات وحش و چشمه های پلکانی باداب سورت دریاچه چورت و تالاب سراندون و بالندون نام برد که با تماشا آنها مطمنا هر گردشگری مجذوب زیبایی های بی نظیر این شهرستان خواهد شد. ساری را مرکز فراوری برنج کشور می توان نامید و بزرگترین کارخانه فراوری نماینده کاغذ و چوب در دنیا در شهر ساری و در استان مازندران قرار گرفته است . شهر ساری شاهراه ارتباطی مرکز ایران به قسمت شرق کشور شناخته می گردد و از اهمیت و ارزش خاصی در این زمینه برخوردار است.

خوشگذرانی در ساری ، اطلاعات سفر به ساری

رودخانه تجن شهر ساری

در سفر به ساری رودخانه تجن که در استان مازندران قرار گرفته و یکی از جاهای تماشای ساری برای خوشگذرانی در ساری به شمار میرود، دارای منظره های زیبایی از کوه و جنگل و شالیزار می باشد در این رودخانه می توان شاهد ماهی آزاد و غزل آلا بود که در آب های بالا دستی زیست می نمایند. در پایین دست رودخانه تجن هم ماهی کپور یافت می گردد .که برای صید این ماهی های خوشمزه و لذیذ حتما باید پروانه شکار داشت. در سفر به ساری بدانید که نام رودخانه تجن به معنی با شتاب تاختن و یا تازیدن و جهیدن می باشد در غیر این صورت صیدشان غیر مجاز می باشد. این رودخانه که در سمت شرق ساری و در امتداد کیاسر به ساری جربان دارد از کوه نیر آباد ، چهار دانگه ، هزار جریب و دودانگه سرچشمه می گیرد . مسیری را که این رودخانه طی می نماید کاملا کوهستانی می باد.

دریاچه چورت در ساری

دریاچه چورت برای خوشگذرانی در ساری و از نمونه جاهای تماشای ساری که در زبان محلی به آن دریاچه میانشه نیز می گویند در لابه لای جنگلی انبوه از درختان سرسبز قرار گرفته است به علت رانش زمین و زمین لرزه در سال 1320 تشکیل شد زیرا با رانش زمین چشمه ای که در نزدیکی این دریاچه در زمان های قبل از تشکیل دریاچه وجود داشت مسیرش بسته شد و دریاچه چورت به وجود آمد. در بخش چهار دانگه و در شمال شرقی استان مازندران دریاچه چورت واقع شده است که وسعتی بالغ بر 2.5 هکتار دارد و جزو جاذبه های گردشگری برتر استان مازندران و شهر ساری به شمار می رود. این دریاچه برای خوشگذرانی در ساری و از نمونه جاهای تماشای ساری به جهت این که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است به دریاچه چورت معروف شده است . برترین زمان برای بازدید از این دریاچه بی نظیر و تماشایی، فصل های بهار و تابستان و پاییز می باشد که منظره های شگفت انگیز را در این منطقه شاهد خواهید بود.برای رسیدن به دریاچه چورت باید از یک مسیر جنگلی با طبیعتی بکر و منظره های زیبا و دل انگیز بگذرید برای این کار ابتدا باید وارد مسیر ساری به کیاسر شوید از آن جا تقریبا در حدود 25 کیلومتر را رانندگی کنید تا به تابلوی روستای چورت برسید بعد از این تابلو وارد مسیر فرعی شوید و با طی نمودن مسیری در حدود 15 کیلومتر به روستایی سر سبز و پر از درخت خواهید رسید که روستای چورت نام دارد. پس از این روستا برای خوشگذرانی در ساری و از نمونه جاهای تماشای ساری مسیری خاکی وجود دارد که کافی است ده کیلومتر دیگر ان مسیر راطی کنید تا به دریاچه ای زیبا که در میان درختانی سرسبز احاطه شده است برسید . و در طول این مسیر خاکی درختان گردو ، ازگیل و پونه و آویشن را خواهید دید که بویشان سرمستتان خواهد نمود.

پناهگاه دشت ناز ساری

این منطقه از کشور به علت تکثیر گوزن زرد خالدار ایرانی بسیار مورد توجه است و علاقمندان به طبیعت و حیات وحش مطنا با این منطقه به خوبی اشنا هستند . منطقه حفاظت شده دشت ناز در شمال شرقی ساری و در 25 کیلومتری این شهر برای خوشگذرانی در ساری و از نمونه جاهای تماشای ساری واقع شده و مساحتی بالغ بر 55 هکتار را شامل می گردد. از سال 1346 این جنگل جلگه ای به مکانی برای تکثیر گوزن زرد خالدار ایرانی تبدیل شد .در این منطقه حفاظت شده می توان گوزن زرد خالدار ایرانی و پرندگانی چون کبوتران وحشی و قرقاول را از نزدیک مشاهده نمود البته برای تماشا این پرندگان و حیات وحش این منطقه باید از سازمان محیط زیست مجوز بگیرید .

تالاب سر اندون و بالندون

در سفر به ساری و از جاهای تماشای ساری این تالاب پذیرای پرندگان زیادی است و علتش هم آب شیرین و اقلیم مناسب با پوشش گیاهی و غذایی بی نظیر می باشد . این تالاب دارای دو بخش می باشد بخش جنوبی تالاب با نام سراندون و بخش شمالی ان با نام بالندون شناخته می گردد. و از آن جهت که منظره ها بکرو دست نخورده ای دارد و بسیار دلنشین و سرسبز است و به راحتی می توان به آن دسترسی داشت می تواند به عنوان منطقه مناسب به عنوان گردشگری معرفی گردد. از نمونه جاهای تماشای ساری برای خوشگذرانی در ساری تالاب سراندون و بالندون که وسعتی در حدود 30 هکتار دارد در 25 کیلومتری ساری به بابلسر و در نزدیکی روستای سید محله واقع شه است و دارای آب شیرین می باشد و زمستان و پاییز کاملا پر آب و بهار وتابستان به علت این که مردم محلی از آب این تالاب ها برای مصارف کشاورزی و شالیزار های خود استفاده می نمایند کم می باشد.انواع پرندگان مهاجری چون قره غاز ، قو ، مرغابی پرلا و ... را می توان در این تالاب که دور و برش پوشیده از گیاهان مردابی و نیزار است و با شالیزار ها و مرغزار ها احاطه شده است از نزدیک مشاهده نمود.

سد سلیمان تنگه در ساری

در سفر به ساری بدانید که این سد جزو سد هایی به شمار می آید که می توان در دریاچه ان به اسکی و قایقرانی پرداخت و از تاج آن تماشا نمود. سد سلیمان تنگه در ناحیه ای کوهستانی و در جنوب غربی شهر ساری و 45 کیلومتری این شهر زیبا قرار گرفته است .مسیر دسترسی به سد سلیمان تنگه آسفالته می باشد و از نظر اقامتی مکان مناسبی است. در اطراف این سد زیبا تپه هایی سر سبز قرار دارند که منظره ای شگفت انگیز به وجود آورده اند که می تواند مکان مناسبی برای گرفتن عکس یادگاری باشد.همان طور که گفتیم منظره های زیبا و شگفت انگیز که در اطراف این سد زیبا می توان دید پتانسیل این را دارد که به عنوان یکی از جاذبه های برتر ساری برای بازدید نمایندگان و گردشگران باشد.

چشمه های پلکانی باداب سورت

از دیگر جاهای تماشای ساری می توان به چشمه های پلکانی و زیبای باداب سورت اشاره نمود . این چشمه ها در ارتفاع 1840 متری در ساری و در غرب روستای به ادله و 7 کیلومتری آن واقع شده اند .چشمه های باداب سورت در واقع دو چشمه هستند که از نظر بو و رنگ و مزه کاملا با هم متفاوت می باشد یکی از چشمه ها دارای مزه ای ترش و آبی به رنگ نارنجی و چشمه ای دیگر دارای آبی شور می باشد که گفته می گردد برای بیماری های پوستی و روماتیسم و درمان درد های مفاصل و کمر درد و پادرد مناسب است .حوضچه های کوچکی که به علت سرازیر شدن آب های این چشمه ها در پایین دست آن در طی هزاران سال به وجود آمده اند و دارای آب هایی به رنگ های زیبای قرمز و زرد و نارنجی هستند بسیار تماشایی هستند و منظره های شگفت انگیز را از طبیعت بکر این ناحیه به نمایش می گذارند.جالب است بدانید که چشمه های باداب سورت به عنوان اثر طبیعی در لیست آثار ملی به ثبت رسیده اند . این چشمه ها در کل دنیا بی نظیر هستند و اگر در کل دنیا بگردید شاید چیزی کمتر از تعداد انگشتان دستتان پدیده های طبیعی شبیه به این چشمه ها را خواهید یافت برای نمونه می توان به چشمه پاموکاله در کشور ترکیه اشاره نمود که در لیست آثار دنیای به عنوان دومین چشمه آب شور دنیا به ثبت رسیده است.

پناهگاه سمسکنده در ساری

سفر به این پناهگاه که در جنوب شرقی ساری و در ده کیلومتری این شهر واقع شده است پوشیده از گونه های گیاهی چون ممرز ، توسکا ، تمشک ، انجیل و لیلکی می باشد بعلاوه در این منطقه حفاظت شده می توان شاهد گونه های جانوری گوناگونی چون قرقاول مرال ، گوزن زرد ، انواع پرندگان شکاری ، سنجاب و سمور جنگلی ، گربه جنگلی ، کبوتر جنگلی ، گرگ ، عقاب جنگلی و گراز بود. در سفر به ساری برای دسترسی به این پناهگاه سمسکنده می توان از ساری به سمسکنده رفت و با طی مسیری روستایی با منظره های زیبا و دل انگیز به محوطه داخلی این منطقه حفاظت شده خواهید رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2165

به "خوشگذرانی در ساری ، اطلاعات سفر به ساری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشگذرانی در ساری ، اطلاعات سفر به ساری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید