نمایندگان مجلس به تحکیم پایه های وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یاری نمایند

به گزارش مرد کوچک، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: لزوم تغییر نگرش به گردشگری، پراکندگی اختیارات و کمبود بودجه، سه چالش بزرگ پیش روی این وزارتخانه است و از نمایندگان مجلس می خواهم تا به تحکیم پایه های این وزارتخانه یاری نمایند.

نمایندگان مجلس به تحکیم پایه های وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یاری نمایند

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دکتر علی اصغر مونسان در نشست با اعضای فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی که ظهر امروز سه شنبه 9 مهر 98، در محل کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار گردید، با قدردانی از نمایندگان مجلس در مورد رأی اعتماد و نیز تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این وزارتخانه مولود این مجلس است، با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی که در کشور در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود دارد، درخواست من از نمایندگان مجلس این است که برای محکم تر شدن پایه های این وزارتخانه نوپا یاری نمایند تا شاهد ترسیم یک ساختار مناسب برای آن باشیم.

ارتباط دیپلماسی فرهنگی با حوزه میراث فرهنگی

او به موضوع بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا در شب گذشته اشاره نمود و گفت: یکی از اتفاقات بسیار مهمی که در سال های اخیر در دولت تدبیر و امید و نیز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دنبال می گردد، تقویت ارتباطات و تعاملات بین المللی در حوزه فرهنگی است که یکی از نتایج مهم این تعاملات، بازگشت بعضی از اشیای تاریخی به کشور ازجمله محموله ای از الواح هخامنشی به تعداد 1783 شیء بعد از 84 سال از آمریکا است، که یک اتفاق بسیار مهم در حوزه دیپلماسی فرهنگی به حساب می آید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از مدت ها پیش این موضوع را دنبال می کردیم، خوشبختانه با کوشش های اجرا شده پیروز شدیم این تعداد لوح هخامنشی را که چهارمین محموله این الواح به شمار می رود، با پیروزیت به کشور برگردانیم.

او ادامه داد: این در حالی است که پنج سال پیش پیروز به دریافت حکم دادگاه به نفع خودمان شدیم اما بنا به دلایلی امکان بازگشت این الواح ارزشمند به ایران نبود که خوشبختانه شب گذشته هواپیمای حامل این اشیای تاریخی گران بها در تهران به زمین نشست و الواح به موزه ملی منتقل شدند.

علت بازگشت الواح هخامنشی در سکوت خبری

دکترمونسان بابیان این که روند بازگشت این اشیا را در سکوت خبری دنبال کردیم، گفت: با توجه به سیاست های خصمانه دولت آمریکا و شخص ترامپ، این احتمال می رفت که در صورت خبری شدن موضوع بازگشت الواح هخامنشی به ایران، دولت آمریکا از بازگشت این اشیا جلوگیری کند و هواپیما دریکی از کشورهای دیگر به زمین بنشیند ازاین رو تا لحظه ای که این هواپیما در تهران به زمین ننشست، این موضوع رسانه ای نشد.

دکترمونسان با اشاره به این که مراسم رونمایی از الواح هخامنشی ظهر روز چهارشنبه 10 مهر در محل موزه ملی ایران با حضور اصحاب رسانه برگزار خواهد شد، ادامه داد: تعاملات فرهنگی ایران در سطح بین المللی نتایج دیگر نیز به دنبال داشت که از آن جمله می توان به برگزاری نمایشگاه های مشترک موزه ای ایران با بعضی از کشورهای اروپایی اشاره نمود، آن هم درزمانی که پروژه ایران هراسی از سوی آمریکا و بعضی از کشورهای متخاصم علیه ایران تشدید شده است.

او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: عمده الواح هخامنشی سالم هستند و کوشش داریم تا با تعاملات خوب فرهنگی در سطح بین المللی و با همکاری وزارت امور خارجه و نیز معاونت حقوقی ریاست جمهوری سایر الواح هخامنشی ایران که در آمریکا است، به کشورمان بازگردد، مسئولان موسسه شرق شناسی شیکاگو این قول را داده اند که این موضوع را پیگیری نمایند.

کوشش برای ارتقای سهم گردشگری در فراوری ناخالص ملی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع گردشگری اشاره نمود و اضافه نمود: در سال 2017، سهم گردشگری در فراوری ناخالص ملی در ایران 11.8 میلیارد دلار بوده است که کوشش داریم این سهم افزایش پیدا کند و هدف گذاری ما رسیدن به 4.7 دهم است، ازاین رو نیازمند 21 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه گردشگری هستیم.

او ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دنبال آن هستیم، تدوین لایحه ساختار است، با تدوین این لایحه که کوشش داریم تا خاتمه سال جاری به پایان برسد، امیدواریم شاهد ارتقای صندلی این وزارتخانه باشیم و در این خصوص به طور حتم نیازمند همکاری و یاری نمایندگان مجلس هستیم تا در تقویت و استحکام پایه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ما یاری نمایند.

دکتر مونسان ادامه داد: در همین ارتباط کمیته ای با حضور نمایندگان بخش های مختلف تشکیل خواهد شد تا شاهد تدوین لایحه ساختار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشیم.

او در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع شناسایی و معرفی ظرفیت های گردشگری شهرهای مختلف اشاره نمود و گفت: باهدف معرفی هرچه بهتر ظرفیت های گردشگری شهرهای مختلف و استفاده از ظرفیت های شهرداری ها، طرح شهر گردشگر را از یک سال و نیم پیش مطرح کردیم که بر این اساس رتبه گردشگری شهرها به زودی اعلام می گردد.

در این نشست رئیس و اعضای فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات خود را در مورد مأموریت های سه گانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حضور دکترمونسان مطرح و ضمن تأکید بر تقویت همکاری با این وزارت خانه، با اهدای لوح تقدیر از او برای بازگرداندن الواح هخامنشی تقدیر کردند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 427

به "نمایندگان مجلس به تحکیم پایه های وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایندگان مجلس به تحکیم پایه های وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید