قیمت بنزین فوب خلیج فارس از بنزین ایران پیشی گرفت

به گزارش مرد کوچک، خبرنگاران: : با کاهش بی سابقه نفت خام آمریکا در 20 آوریل به محدوده منفی، بهای بنزین در بازارهای آینده نیز با کاهش شدید روبرو شد اما فرایند کاهشی این سوخت استراتژیک پیش از این و با شیوع کرونا در اواخر ژانویه آغاز شده بود.

قیمت بنزین فوب خلیج فارس از بنزین ایران پیشی گرفت

به گزارش خبرنگارانکووید-19 خیابان ها را خالی از تردد اتومبیل ها کرد و شهفرایندان بسیاری از کشورها که بر اساس برخی آمار به 4 میلیارد نفر می رسیدند را خانه نشین کرد که منجر به افت شدید تقاضای سوخت شد.

با توجه به این نکته که قیمت بنزین ایران غالبا با بهای آن در فوب خلیج فارس مقایسه می گردد، چیزی که نظر بسیاری از کارشناسان را جلب کرده بود ا رزان تر شدن قیمت منطقه ای بنزین نسبت به بهای خرده فروشی به صورت آزاد در ایران بود به طوری که در 21 آوریل قیمت هر لیتر بنزین با کیفیت فوب به 2،118 تومان رسید در حالی که بنزین آزاد معمولی در ایران 3هزار تومان و بنزین سوپر 3هزار و 500 تومان برای هر لیتر به فروش می رسد. با این حال این فرایند کوتاه مدت بود و با بازگشایی بسیاری از مشاغل و فعالیت صنایع، قیمت نفت سبک که معمولا برای تولید بنزین و سوخت جت ایده آل است، توانست به نزدیکی 40 دلار در هر بشکه برسد. به تبع آن، قیمت بنزین فوب خلیج فارس نیز فرایندی مشابه را پی گرفت تا جمعه به 4،523 تومان در هر لیتر برسد. این در حالی است که قیمت جهانی و منطقه ای بنزین هنوز از سطوح پیش از شیوع کرونا بسیار پایین تر است. در ابتدای سال میلادی بنزین فوب حدودا 50 درصد بالاتر از سطح فعلی بود. در مورد اینکه فرایند قیمت بنزین چگونه خواهد بود اختلاف نظر وجود دارد چراکه گروهی معتقدند با رفع احتاقتصادی خطر کرونا و افزایش تقاضا، بهای بنزین به سطوح سال گذشته بازمی گردد و گروهی خلاف این نظر را دارند و بر این باورند که اولا رخت بر بستن کرونا در آینده نزدیک در هاله ای از ابهام واقع شده است و ثانیا در صورت وقوع چنین سناریویی، تغییر رفتار مصرف کنندگان مانع بازگشت تقاضای بنزین و حتی سوخت های دیگر مورد استفاده برای حمل ونقل هوایی، ریلی و جاده ای خواهد شد.

بازگشت به شرایط عادی

چندی پیش وزیر نفت ایران، بیژن زنگنه در اظهارنظری از افزایش ذخیره بنزین کشور به سطحی بی سابقه خبر داد اما در مورد میزان دقیق آن و سیاست های در دست اجرا برای فروش آن توضیحی نداد. این اتفاق به دلیل قرنطینه شهرهای ایران در پی شیوع کرونا اتفاق افتاده بود. در حالی که ایام نوروز پیک مصرف بنزین به دلیل سفرهای جاده ای است، در 15 روز ابتدای سال جاری، فقط 44 میلیون لیتر در روز به طور متوسط مصرف شد که کاهش 50 میلیون لیتری نسبت به مصرف بنزین در همین بازه زمانی در سال 1398 را نشان می دهد. با این وجود، با بازگشت مرحله ای کسب و کارها، خیابان ها نیز از نظر ترافیک درون شهری به سطوح پیش از کرونا نزدیک شدند. با وجود این، سفرهای برون شهری هنوز بسیار کمتر از چند ماه گذشته گزارش می گردد. بخشی از ذخیره بنزین با افزایش تردد کاهش می یابد اما به همین دلیل، دور جدید همکاری ها بین ایران و ونزوئلا کلید خورد تا پالایشگاه های زمین گیر شده این کشور آمریکای جنوبی توسط تکنسین های ایرانی تعمیر گردد و مواد لازم برای تولید بنزین در اختیارشان قرار گیرد. علاوه بر این، ایران اقدام به صادرات سوخت که تخمین زده می گردد بیش از 200 میلیون لیتر بنزین باشد به این کشور کرد. مشخص نیست ایران در ازای پنج محموله ای که به ونزوئلا فرستاده، چگونه پول دریافت می کند. برخی خبرگزاری های خارجی از دریافت 9 تن طلا از ونزوئلا توسط ایران خبر دادند که توسط برخی افراد تکذیب شد. گفته می گردد به رغم تحریم دو کشور به وسیله آمریکا، صادرات ادامه خواهد داشت. با کاهش مصرف در داخل، برخی کارشناسان از ایجاد فرصتی طلایی برای افزایش صادرات سخن گفتند، با این حال قیمت ها به سطوح بسیار نازلی سقوط کرده و حاشیه سود ایران از هر لیتر بنزین صادراتی را به کمترین سطح رسانده بود. اما در یکی، دو ماه گذشته، قیمت بنزین برای مثال در فوب خلیج فارس بیش از 2 هزار تومان افزایش یافته و فروش بنزین به مشتری های خارجی اقتصادی تر از گذشته شده است. از فاصله 21 آوریل تا جمعه هفته گذشته، بهای هر لیتر بنزین اکتان بالای فوب خلیج فارس از 2،118 تومان به 4،523 تومان رسیده است. با توجه به این نکته که بنزین فوب پیش از شیوع کرونا حدود 7 هزار تومان بود، در صورت ادامه فرایند افزایشی بنزین، صادرات این محصول پرسودتر نیز خواهد شد. در گذشته معمولا مقامات نفتی و برخی کارشناسان که مخالف ارزان تر بودن سوخت در کشور نسبت به قیمت جهانی بودند، به این رویه اعتراض می کردند و قیمت حامل های سوخت در کشور را با فوب خلیج فارس مقایسه می کردند و به این نتیجه می رسیدند که بهای آنها در ایران باید افزایش یابد. هماهنگی با قیمت فوب برای مدت کوتاهی و بدون برنامه قبلی رخ داد اما با رشد قیمت های جهانی و منطقه ای، اکنون نسبت این دو به روال سابق بازگشته و به تدریج بنزین در خارج از کشور از بهای داخلی سبقت بیشتری می گیرد.

کاهش و افزایش تردد

حمل و نقل در جهان مهم ترین عامل تحولات قیمت بنزین و دیگر سوخت ها به شمار می رود. در این راستا، اتاق بازرگانی تهران به نقل از انجمن حمل و نقل بین المللی گزارش کرده محدودیت های اعمال شده برای مقابله با همه گیری ویروس کووید-19 در سرتاسر جهان، به احتمال زیاد منجر به کاهش شدید حجم حمل ونقل جهانی (بیش از یک سوم) در سال 2020 خواهد شد. به طور کلی پیش بینی می گردد در سال جاری، حمل ونقل بار (اندازه گیری شده بر حسب تن-کیلومتر) حدود 36 درصد کمتر از رقم پیش بینی شده قبل از شیوع ویروس کووید-19 باشد. همچنین پیش بینی می گردد میزان تاثیر ویروس کرونا بر حمل ونقل برون شهری بیشتر از حمل و نقل درون شهری باشد. بر این اساس کشورهای آسه آن بزرگ ترین ضربه را از این موضوع متحمل خواهند شد. این کشورها در سال جاری میلادی بیش از نیمی از سفرهای بین شهری را کم خواهند کرد و در شهر نیز کاهشی 16 درصدی در ترافیک تجربه خواهند کرد. برای کشورهای خاورمیانه، حمل و نقل درون و برون شهری کاهشی برابر 6 و 36 درصد در سال 2020 خواهند داشت. همچنین در آمریکای شاقتصادی این دو رقم به 10 و 37 درصد خواهد رسید.

بخش هوایی برای خیلی از کارشناسان آخرین حوزه از حمل و نقل بود که بتواند تقاضای تخریب شده در ماه های گذشته را بازیابی کند. با وجود این نشانه هایی از افزایش تقاضا در این بخش نیز دیده می گردد. برخی شرکت های هواپیمایی از بازگرداندن برخی خطوط سخن گفته اند. به همین دلیل، لوفت هانزا اعلام کرده 70 درصد از پروازهای طولانی خود را تا سپتامبر به حالت عادی باز می گرداند. علاوه بر این سعید اکبری، عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفت وگو با خبرگزاری مهر از افزایش تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به روزانه 400 پرواز طی دو تا سه ماه آینده با کنترل نسبی پاندمی کرونا در کشورها خبر داد. او در این خصوص گفت: در حال حاضر تعداد پروازهای عبوری با شیب ملایمی رو به افزایش است. اکبری ادامه داد: در تحلیل های یاتا (انجمن بین المللی شرکت های هواپیمایی) آمده است که تا پایان آگوست (اواخر مرداد و اوایل شهریور) تعداد پروازهای عبوری از منطقه غرب آسیا به 250 تا 400 سورتی پرواز در روز خواهد رسید. به نظر من هم با ادامه این شیب ملایم افزایشی تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران نیز طی 2 تا 3 ماه آینده احتمالا به حدود 400 پرواز در روز افزایش می یابد.

اغلب خبرها و پیش بینی ها از رشد تقاضا در آینده نزدیک خبر می دهند اما اینکه این افزایش بتواند سقوط ماه های گذشته را تا پایان سال جبران کند، نامشخص است.

این مطلب برایم مفید است

بلی

3 نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1019

به "قیمت بنزین فوب خلیج فارس از بنزین ایران پیشی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت بنزین فوب خلیج فارس از بنزین ایران پیشی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید