موزه تماشاگه زمان؛سفر به دوران قاجار

به گزارش مرد کوچک، برای قدم گذاشتن در صفحه جدیدی از تاریخ و هنر آماده باشید، راه دوری در پیش ندارید، همین جا در دل پایتخت گنجینه ارزشمندی در یکی از عمارت های دلنشین و باصفای تهران به نمایش گذاشته شده که ماموریتش آشنایی نسل های آینده با ریشه های تاریخیشان است.

موزه تماشاگه زمان؛سفر به دوران قاجار

از سفر با هزینه های سفر به پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

چرا بازدید از موزه تماشاگه زمان پیشنهاد می شود؟

چون زیباترین تزئینات گچ بری را در ساختمان این موزه می بینید.

اولین موزه ساعت کشور به حساب می آید.

یکی از آثار ملی کشور است.

گنجینه ارزشمندی از ساعت ها و ابزار نمایش زمان در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

جزئیات معماری بنای موزه و باغ اطرافش فضای باصفایی را برای گشت و گذار فراهم نموده است.

تاریخچه موزه زمان

رد پای تاریخ این بنا به بیش از 80 سال قبل برمی شود؛ زمانی که باغ آن بخشی از اراضی باغ فردوس بود و ساختمانی خشتی در دل آن قرار داشت. بعد از اینکه حسین خداداد این باغ را خرید، تا سال های زیادی با به کار گیری روحیه هنری و افکار خلاقانه خود به خلق عمارتی زیبا مشغول شد. به خواست خداداد، تغییراتی در درون و بیرون بنا صورت گرفت و با به کارگیری استادان عرصه هنر و گچ بری، طراحی شگفت انگیز خانه حسین خداداد آغاز شد. در نهایت، بعد از 12 سال یک شاهکار هنری خلق شد اما خداداد تنها یک سال در این خانه زندگی کرد و بعد از آن به آمریکا رفت. در سال 78 این عمارت تبدیل به اولین موزه زمان ایران شد.

معماری موزه زمان

معماری چشم نواز موزه تماشاگه زمان از همان دور قلب ها را تسخیر می نماید؛ نمای آبی ساختمانی که تا به حال پس زمینه عکس های اینستاگرامی شمار زیادی از هموطنان و حتی گردشگران خارجی شده است. در این نما که ترکیبی از سبک های سنتی ایرانی و سبک های مدرن غربی به کار رفته، ردپایی از هنر شاهکارانه اساتید ایرانی دیده می شود و این در حالی است که گچ بری های منحصربه فردش زیبایی عمارت را دوچندان نموده است و پنجره هایی با نقش و نگارهای گیرا و سردرهای قدیمی و همچنین مقرنس کاری ها و آجرکاری های زیبا، نمود خلاقانه ای به کار گرفته اند.

در موزه زمان از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟

در موزه زمان هر آنچه به زمان مربوط باشد، می بینید، از ابزار نمایش زمان در قرن چهارده گرفته تا قرن بیست و یکم؛ از ابتدایی ترین ساعت ها گرفته تا ساعت های مدرن و پیچیده. بازدید از همان محوطه آغاز می شود؛ جایی که بدون پرداخت ورودی می توان ماکت های مختلفی از ساعت های آفتابی و آبی را دید و با طرز کارشان آشنا شد. محوطه موزه زمان شبیه موزه های روباز است و زیباترین عکس ها را همان جا ثبت خواهید کرد.

در این ساختمان دو طبقه اتاق هایی با گچ بری های متفاوت و زیبا قرار دارند که هر کدام ساعت های مختلفی را به نمایش گذاشته اند که از جمله آن ها می توان به ساعت های رومیزی و کنسول ها، ساعت های دیواری، ساعت های شماطه دار، ساعت های مچی و ساعت های قاجار اشاره نمود. اتاق اصفهانی ها و اتاق مشاهیر نیز سوا از معماری و گچ بری های جذابشان، بسیار دیدنی هستند. برخی از مشاهیر کشور نیز ساعت های خود را که از برندهای معروف جهان بوده به این موزه اهدا نموده اند و می توانید در اتاق مشاهیر آن ها را ببینید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه تماشاگه زمان چه قدر است؟

هزینه بازدید از موزه زمان برای گردشگران داخلی مبلغ بسیار کمی در نظر گرفته شده است و حتی این مبلغ برای دانش آموزان نیم بها به حساب می آید. کسانی هم که فقط قصد بازدید از محوطه موزه را داشته باشند می توانند بدون پرداخت ورودی به گشت و گذار در محوطه بپردازند. با اینکه تماشای ساعت های متنوع و قدیمی زمان زیادی نمی برد ولی ممکن است از گشتن در محوطه و تماشای گچ بری های عمارت و یا عکاسی از آن ها سیر نشوید که در این صورت با اختصاص حدود 2 ساعت می توانید کل موزه زمان را بگردید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه تماشاگه زمان چه زمانی است؟

پایختخت همواره شلوغ در روزهای ابتدایی بهار فارغ از ترافیک های طولانی و آلودگی های شدید هواست؛ غیبت تهرانی ها در تمام نقطه های شهر و در طول ایام عید نوروز به وضوع دیده می شود. به همین دلیل هوای دل انگیز بهاری بهترین فرصت را برای تماشای موزه زمان مهیا می نماید ولی اگر گشت و گذار در باغ های اطراف موزه مدنظرتان باشد، بعد از ظهر یکی از روزهای تابستان یا پاییز و یا اواخر خرداد ماه زمان خوبی برای این بازدید است پس هم اکنون به سایت خرید بلیط هواپیما سر بزنید.

چگونه به موزه تماشاگه زمان برویم؟

از هر نقطه تهران می توان به راحتی خود را به ولیعصر و تجریش رساند؛ به این صورت که نزدیک ترین ایستگاه به موزه زمان، ایستگاه تجریش است و اگر با هر وسیله نقلیه ای خود را به چهار راه ولیعصر برسانید، می توانید با استفاده از خط 7 اتوبوس های BRT در ایستگاه تجریش پیاده شوید. در صورتی که با خودرو شخصی راهی پایتخت شده اید، خود را به وسیله اتوبان چمران به خیابان یمن و یا به وسیله اتوبان صدر به خیابان شریعتی برسانید و از آن جا به تجریش و خیابان زعفرانیه بروید، تابلوی موزه تماشاگه زمان، شما را راهنمایی خواهد نمود.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

کاخ سعدآباد: 1.3 کیلومتر

موزه سینما: 700 متر

باغ فردوس: 600 متر

بازار سنتی تجریش: 1.3 کیلومتر

امامزاده صالح: 1.3 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه تماشاگه زمان برای اقامت وجود دارند؟

هتل آپارتمان آسا: 1.6کیلومتر

هتل لوتوس: 1.3 کیلومتر

هتل سپهر: 2.6 کیلومتر

هتل بلوط: 3.5 کیلومتر

هتل پارسیان آزادی: 4.8 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه تماشاگه زمان هستند؟

رستوران وایت فیش: 1 کیلومتر

رستوران تریلوژی: 1.4 کیلومتر

کافه رستوران تایوان: 1.5 کیلومتر

کافه کباب هیوا: 2.4 کیلومتر

رستوران رزفر: 1.8 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1195

به "موزه تماشاگه زمان؛سفر به دوران قاجار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه تماشاگه زمان؛سفر به دوران قاجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید