علت بازداشت عسگری چه بود؟

به گزارش مرد کوچک، فارس نوشت: دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا گفت که علت بازداشتش اتهامات مرتبط با سرقت اسرار تجاری بوده که 2 سال و نیم مراحل قانونی آن طی شده و نهایتا قاضی فدرال رای به تبرئه کامل او داده است.

علت بازداشت عسگری چه بود؟

سیروس عسگری دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا که صبح امروز (چهارشنبه) به تهران بازگشت، در گفت وگویی درباره نحوه بازداشت و اتهامات وارده اعلام کرد: در تاریخ 21 ژوئن 2017 در بدو ورود به آمریکا توسط اف.بی .آی بازداشت شدم.

وی اضافه نمود: علت بازداشت من اتهامات مرتبط با سرقت اسرار تجاری بود. 2 سال و نیم مراحل قانونی آن طی شد و نهایتا قاضی فدرال رای به تبرئه کامل من داد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته از عزیمت عسگری به ایران خبر داد و سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در گفتگویی اظهار داشت که عسگری انشاء الله صبح چهارشنبه وارد تهران می گردد.

موسوی اعلام کرد که عسگری با رایزنی های دیپلماتیک و تلاش دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی دائم ایران در نیویورک، از اتهامات واهی تبرئه و آزاد شده است.

وی با بیان اینکه عسگری مدتی به خاطر بیماری کرونا و نیز شرایط پروازها در آمریکا، در این کشور ماندگار شده بود، حدس ها درباره تبادل او با فردی دیگر را صحیح ندانست و اضافه نمود: آزادی عسگری بر اساس تبرئه از اتهامات بوده است.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه گفت که آزادی سیروس عسگری در قالب مبادله زندانی با ایران نبوده است.

اورتگاس مدعی شده که ایالات متحده آمریکا از دسامبر 2019 به دنبال بازگرداندن عسگری به ایران بوده است. او همچنین گفت که بازگشت او به ایران در قالب مبادله زندانی با ایران صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفته بود که عسگری ظرف دو سه روز آینده به کشور بازمی گردد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز (سه شنبه) در صفحه اینستاگرامش از عزیمت سیروس عسگری دانشمند ایرانی بازداشت شده از آمریکا به ایران خبر داد و با انتشار یکی از پیام های توئیتریش که خواستار آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا شده بود، نوشت: سلام دوستان یک خبر خوب، هواپیمای حامل دکتر سیروس عسگری از آمریکا پرواز کرد. تبریک به همسر و خانواده گرامی ایشان.

سیروس عسگری 59 ساله استاد دانشکده علم و مواد دانشگاه صنعتی شریف با تخصص میکروسکوپ الکترونی، آلیاژهای دمای بالا است که از 20 اسفند 1398 در بازداشتگاه الکساندریا آمریکا به سر می برد و با تلاش های اجرا شده از سوی دستگاه دیپلماسی و دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک به کشور بازگشت.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1022

به "علت بازداشت عسگری چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت بازداشت عسگری چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید