شرایط مسکن در بحرانی ترین حالت است

به گزارش مرد کوچک، به گزارش خبرنگاران، محمد اسلامی امروز در مراسم امضای دو تفاهم نامه در راستای طرح اقدام ملی فراوری مسکن که در اتاق بازرگانی تهران برگزار گردید، گفت: باید سیاست ها را در حوزه مسکن تثبیت کرد و فراوری مسکن در کشور پایدار گردد و پایدارسازی جریان فراوری مسکن در کشور برای ما فوق العاده اهمیت داریم و به آن ایمان داریم.

شرایط مسکن در بحرانی ترین حالت است

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت فلزی ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

وی اضافه کرد: باید در امر ساخت مسکن با اعتقاد و حرکت جهادی و پیوسته اقدام کرد تا تحولی در بخش عرضه اتفاق افتد و حرکت پایدار در بخش مسکن داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته دوم که همه ما باید آن را بدانند و باور نمایند این است که شرایطی که به لحاظ اقتصادی در حوزه اقتصادی و در بازارهای موازی ایجاد می گردد، و عامل اصلی التهاب زایی در جامعه است آن عوامل در بخش مسکن نیز موثر است بطوری که قریب به اتفاق آن عوامل خارج از اختیار ما در وزارت راه و شهرسازی است و ما هم به عنوان یک تابع متاثر از این این متغیرهای حوزه اقتصادی هستیم.

اسلامی بیان داشت: همیشه این التهابات در حوزه مسکن در کشور و در حوزه های اقتصادی تجربه شده است و ما در شرایطی این چنین شاهد هجوم منابعی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساختمان هستیم که سرمایه گذاران می خواهند با ورود به این بخش سرمایه های خود را حفظ نمایند.

وی گفت: این عوامل مسکن را دچار بحران می نماید چنانچه اکنون ما در یکی از بحرانی ترین شرایط در این دوره قرار داریم.

اسلامی گفت: نکته مهم این است که در این شرایط به هیچ عنوان از جریان سازی برای فراوری مسکن غفلت نکنیم و هیجان زده نشویم و تصمیمات هیجانی نگیریم و و ساخت را تسهیل کنیم تا همیشه ساخت و ساز ادامه یابد و جریان پایدار باشد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در چهار یا پنج سال گذشته کف پروانه های صادره حدود 300 هزار واحد در سال بوده و احتیاج جامعه را براساس محاسبات آماری که در قانون برنامه ششم توسعه برای ما تکلیف می گردد اعلام می نمایند که 900 هزار واحد در سال است که 200 هزار هزار واحد آن روستایی و 700 هزار واحد آن شهری است و تفاضل را در قابل طرح اقدام ملی تعریف نموده ایم که همان بحث 400 هزار واحد است که با باقی مانده 480 هزار مسکن مهر در قابل یک طرح دو سالانه قرار داده ایم و در جهت آن حرکت نموده ایم و با وجود تمام سختی و موانع و حتی کمبود منابع این حرکت رخ داد.

اسلامی با بیان اینکه اختتامیه ساخت مسکن مهر را در استان های مختلف اعلام خواهیم کرد، گفت: در استان تهران 320 مسکن مهر مشکل قضایی دارد و به غیر از آن استان تهران مسکن مهر باقی مانده ندارد. البته شهرهای جدید تهران در این آمار گنجانده نشده است.

وی اضافه کرد: در این دوره بیش از 200 هزار مسکن مهر تحویل مردم شده و 120 هزار واحد مسکونی آماده نصب انشعابات است و حدود 70 هزار واحد مسکونی نیز در حال انجام داریم که پیش بینی می گردد عملیات اجرایی آن تا آبان ماه به ثمر برسد و باقی مانده موجود مواردی است که در محاکم قضایی است و با هماهنگی با دادستانی یاری می کنیم تا پفراینده ها حل و فصل گردد .

وزیر راه و شهرسازی گفت: با اتمام پروژه مسکن مهر قم که مشکل قضایی دارد و با برطرف مسائل مربوط امیدواریم در سرانجام سال 99 اختتامیه ساخت مسکن مهر را اعلام کنیم و به موازات آن که طرح ملی اقدام مسکن آغاغز شده است 400 هزار واحد را تامین زمین شده است و در استان های پیشتاز نیز از همین ماه افتتاح و بهره برداری واحدهای مسکونی انجام می گردد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی نیز در شهرهای کوچک و متوسط اراضی به صورت گروهی با مجری ذی صلاح به مردم واگذار می گردد تا بتوانند پروژه ها را آغاز نمایند و در زمان بندی تعیین صاحب خانه شوند.

اسلامی گفت: براین اساس بخش اول اقدام مسکن ملی یعنی 400 هزار واحد مسکونی انجام می گردد و بخش دوم اقدام مسکن ملی شامل تفاهم نامه هایی است که دستگاه ها امضا و مبادله شده که می توان به نیروهای مسلح و وزارت رفاه و … اشاره نمود.

وی گفت: نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم برای پروژه هایی که هنوز آغاز نشده و تامین زمین آن صورت گرفته است بتوانیم یک حرکت جهشی به وجود آوریم و همزمان دو کار به صورت موازی انجام دهیم یکی اینکه زمین در اختیار انبوه سازان قرار گیرید تا برای افرادی که ثبت نام نموده اند، مسکن ساخته گردد و نکته دوم اینکه به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم.

اسلامی گفت: صنعتی سازی صرفا انبوه سازی نیست بلکه به این معناست که بخش بزرگی از کار را در کارخانجات انجام دهیم و زمان ساخت یک ساختمان را به حداقل کاهش دهیم و امروز در جهان هم این کار انجام می گردد و چه بسا زمان 18 ماه برای ساخت یک ساختمان 4 یا 5 طبقه به 50 روز کاهش می یابد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: محور دوم و بعدی در ساخت مسکن اقدام ملی آن است که هر فردی که پروژه نیمه تمام دارد اعلام کند تا در قالب طرح ملی از آن ها پشتیبانی کنیم تا فراوری و عرضه مسکن از فرایند متفاوت تری برخوردار گردد تا همانطور که مقام رهبری تاکید فرمودند بتوان بخش ساختمان، بخش محرک خود را برای ایجاد اشتغال بوجود آورد.

وی اضافه کرد: ما اعلام نموده ایم کسانی که ساختمان آماده دارند ما زمین مرغوب شهری در اختیار آنها می گذاریم و با سازمان ملی مسکن در قالب قراردادهای موجود، تهاتر و یا مشارکت نمایند و یا به صورت مستقل آغاز به ساخت و ساز نمایند و لذا همه الگوهای میسر قراردادی برای آن وجود دارد و ما احتیاجمند آن است که این حرکت به وقوع بپیوندد و ساخت و ساز از رکود خارج گردد.

وی در ادامه بیان داشت: در شورای عالی مسکن و در حضور رئیس جمهور مباحثی مطرح شد و چندین مصوبه برای تسهیل و تسریع در ساخت وساز در دستور کار واقع شده است که چند بحث مهم در چند ماه گذشته حل شده و وقت زیادی صرف هموارسازی جهت شده است.

اسلامی گفت: چنانچه سهم صاحبان سهام در تسهیلات بانکی که طبق مقررات باید شرکت ها 25 درصد پرداخت می کردند در طرح اقدام ملی طبق مصوبه ای که از دولت اخذ شد این رقم تغییر نموده است .

وی در خصوص زمان اخذ پروانه ها و مجوزهای ساخت ساختمان بیان داشت: براساس دستور رئیس جمهور در بخشنامه ای شهرداری ها مکلف شده اند که برای فراوری مسکن در امر مجوزها تسریع نمایند و همچنین تخفیف های لازم را اعمال نمایند.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: لذا برای بافت فرسوده این تخفیف وجود دارد و شهرداری تا امروز از دولت طلبکار نیست و سال گذشته موارد طلب کاملا تسویه شده است.

اسلامی گفت: طبق آمار، از اواخر دهه 70 تا امروز در این زمینه عملکرد متوسط کشوری 50 درصد پیشرفت دارد اما ما در این بخش با حجم قابل ملاحظه ای روبرو هستیم که البته چند مانع نیز در این خصوص وجود دارد که اولین مانع این است که این کار باید با اهتمام مردم انجام گردد و با همه پیگیری و مشوق های دولت تا امروز و تا سرانجام سال 98 در مجموع 27 هزار نفر در سطح بافت فرسوده به بانک معرفی شده است که فقط 12 هزار نفر از آنها تشکیل پفراینده داده اند.

وی بیان داشت: برای سرعت بخشی به ساخت بافت فرسوده زمین به عنوان پشتوانه بافت فرسوده تامین شده و امروز پروژه های در زمین شهری حدود 45 هزار واحد است تا افراد در بافت فرسوده به این زمین ها و مسکن ها جابه جا شوند.

اسلامی در زمینه منابع اقتصادی نیز گفت: بانک ها سال گذشته حدود هزار هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات داده اند که از این رقم فقط 68 هزار میلیارد تومان به بخش مسکن و ساختمان تسهیلات داده شده که تقریبا کمتر از 7 درصد است.

وی اضافه کرد: این در حالی است رئیس جمهور تاکید دارند و به بانک مرکزی ابلاغ شده است که بانک ها 20 درصد از تسهیلاتشان را به حوزه مسکن تخصیص دهند که اگر 50 درصد پول عملکرد پارسال، سال جاری اتفاق افتد و اگرحداقل 50 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی تزریق گردد به بخش مسکن با منابعی که خود مسکن و آورده مردم و انبوه سازان عملا چرخش اقتصادی قابل ملاحظه ای در فراوری و عرضه مسکن اتفاق می افتد که البته این موضوع مصوب شده و بانک ها هم اعلام آمادگی نموده اند و نباید این فرصت را از دست داد تا این بخش به یاری تکنولوژی های نوین و صنعتی سازی شاهد تحول در بخش مسکن باشیم.

منبع: فارس

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1009

به "شرایط مسکن در بحرانی ترین حالت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط مسکن در بحرانی ترین حالت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید