دانستنی های مهم برای خرید ETF دوم، نحوه پذیره نویسی با کد بورسی و بی کد بورسی

به گزارش مرد کوچک، خبرنگاران : بالاخره پای پالایشی یکم نیز به عنوان دومین ETF دولت به بازار سرمایه باز شد اما نکته ای که درمورد این صندوق، مانند دارایکم وجود دارد این است که برای خرید آن فعلا نیازی به کد بورسی نیست و هر فرد با ارائه کد ملی می تواند نسبت به خرید پالایشی یکم اقدام کند.

دانستنی های مهم برای خرید ETF دوم، نحوه پذیره نویسی با کد بورسی و بی کد بورسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم که یاقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس است از چهارشنبه پنج شهریورماه آغاز شده و تا 19 شهریور نیز ادامه دارد. سقف سرمایه­ گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی ایرانی) در مجموع دو صندوق قابل معامله اول و دوم دولتی، 50 میلیون ریال (پنج میلیون تومان) مشخص شده است.

پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان­پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. در واقع در زمان پذیره نویسی احتیاج به کد بورسی نیست و هر فردی که دارای کد ملی است می تواند نسبت به پذیره نویسی اقدام کند.

نکته ای که وجود دارد این است که کد ملی جایگزین کد بورسی نمی گردد، بلکه مبنا قرار می گیرد. به عبارت دیگر فردی که کد بورسی ندارد می تواند در ETF مشارکت کند اما این به معنی جایگزین شدن نیست. متقاضیان می توانند با مراجعه به شعب بانکی که دولت اعلام نموده است بدون داشتن کد بورسی هم خرید واحدهای صندوق ETF را انجام دهند و بعد برای اخذ کد بورسی مراجعه می کنید. در نهایت افراد برای نقل و انتقال سهم های ETF باید کد بورسی داشته باشند و عضو بورس باشند.

پس از اتمام پذیره نویسی و اخذ مجوز فعالیت صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال 20 درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از آغاز پذیره ­نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار خواهد شد.

حداکثر تعداد واحدهای سرمایه گذاری قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی، پس از کسر میزان سرمایه گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، 500 واحد سرمایه گذاری است. پذیره نویسی به صورت هم زمان به وسیله بورس اوراق بهادار تهران و شبکه بانکی کشور برای هر شخص حقیقی دارای کد ملی امکان پذیر است.

نحوه پذیره نویسی با کد بورسی و بی کد بورسی چگونه است؟

درواقع همچنین پذیره نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) صرفاً به وسیله کارگزاری های بورس و سامانه های آنلاین معاملاتی صورت می­ گیرد. اشخاص فاقد کد معاملاتی (کد بورسی) می توانند به وسیله درگاه های غیرحضوری و حضوری بانک های منتخب برای خرید واحدها اقدام نمایند. هر شخص می­تواند صرفاً یکی از این دو روش را انتخاب کند.

متقاضیان دارای حساب در هر یک از بانک های منتخب می توانند به وسیله مراجعه به درگاه های غیرحضوری و حضوری که توسط بانک های مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد احتیاج، نسبت به پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری مزبور اقدام نمایند. چنانچه متقاضی به درگاه های غیرحضوری و حضوری بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه کند. بانک ها مکلف به پذیرش و دریافت اطلاعات وی هستند.

بر این اساس بانک های منتخب شامل ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد و کار آفرین می شوند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1170

به "دانستنی های مهم برای خرید ETF دوم، نحوه پذیره نویسی با کد بورسی و بی کد بورسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های مهم برای خرید ETF دوم، نحوه پذیره نویسی با کد بورسی و بی کد بورسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید