خمیازه های بیداری غول خفته خاورمیانه

به گزارش مرد کوچک، تعداد کاربران اینترنت در مصر از مرز 40 میلیون نفر گذشت.

خمیازه های بیداری غول خفته خاورمیانه

به گزارش، امروزه اینترنت، دنیا را به دهکده ای کوچک تبدیل کرده است و درحال حاضر 4.3 میلیارد نفر از جمعیت 7.7 میلیاردی دنیا، به این دهکده پیوسته و کاربر اینترنت هستند. یکی از کشور هایی که در چند سال اخیر رشد جالب توجهی در میزان جذب کاربران اینترنت داشته، مصر است و با اینکه هنوز راه درازی در پیش دارد، ولی بسکمک این کشور را یک غول تکنولوژی خفته با ظرفیت های مناسب داخلی، منطقه ای و دنیای می دانند. البته به اعتقاد برخی، مصر این رشد و جهش در حوزه تکنولوژی را مدیون انقلاب و بهارعربی در منطقه است.

176 میلیون کاربر در خاورمیانه

مؤسسه Internet World Stat اینترنت و شرایط تکنولوژی در دنیا و به طور ویژه خاورمیانه و مصر را مورد بررسی قرار داده است. در این آمار آمده است درحال حاضر 56.8 درصد از جمعیت دنیا آنلاین هستند و بیشترین زبان مورد استفاده توسط کاربران دنیا، انگلیسی است چراکه 25 درصد کاربران با این زبان در اینترنت حاضر هستند. 19.3 درصد کاربران اینترنت نیز چینی زبان هستند و زبان های اسپانیایی وعربی به ترتیب در رده های سوم و چهارم قرار گرفته اند.

این گزارش همچنین نشان می دهد که حدود 259 میلیون نفر از جمعیت 7.7 میلیاردی دنیا معادل 3.3 درصد این جمعیت، در خاورمیانه زندگی می کنند که از این تعداد، حدود 176 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند. به بیان دیگر ضریب نفوذ اینترنت در این منطقه به حدود 67.2 درصد می رسد این درحالی است که متوسط دنیای این ضریب نفوذ، 56.8 درصد است و خاورمیانه از آن پیشی گرفته است.

طبق این گزارش، اینترنت در خاورمیانه از اواخر دهه 90 همه گیر شد و ازآن زمان به بعد تعداد کاربران در بخش های مختلف ازجمله شبکه های اجتماعی، دائم رو به افزایش بوده است. به دنبال بهارعربی و از سال 2011 تا به امروز، تعداد کاربران در دنیای عرب افزایشی چشمگیر یافته و مصر نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. به عنوان مثال تعداد کاربران اینترنت در مصر قبل از انقلاب 25 ژانویه 2011 حدود 10 میلیون نفر بود درحالی که تعداد کاربران در سال 2019 از مرز 40 میلیون نفر عبور کرده است. البته باید یادآور شد که در این انقلاب های عربی، توئیتر و فیس بوک نقشی اساسی برای رساندن صدای دنیا عرب به مردم دنیا ایفا کردند و اکنون نیز این پلتفرم ها در کشور های عرب زبان ازجمله مصر طرفداران بسکمک دارد.

همچنین در این گزارش آمده است که در خاورمیانه کشور بحرین بالاترین تعداد کاربر اینترنت به نسبت جمعیت این کشور را دارد چراکه یک میلیون و 615 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 637 نفری این کشور، کاربر اینترنت هستند. ایران نیز پس از بحرین در رتبه دوم قرار گرفته چرا که از جمعیت 82.5 میلیونی کشور 62.7 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند.

با اینکه مصر جزو کشور هایی محسوب می شود که رشد مناسبی در تعداد کاربران اینترنت داشته، ولی همچنان نام آن در رده های بالایی جدول Internet World Stat دیده نمی شود. با این حال بسکمک پیش بینی می کنند با توجه به جمعیت جوان مصر، این کشور پتانسیل بالایی در این زمینه دارد و تغییری سریع خواهد داشت. مصر با بیش از 100 میلیون نفر، پرجمعیت ترین کشور در خاورمیانه محسوب می شود وازسوی دیگر اکنون حدود 40 درصد مصری ها بین 10 تا 20 ساله هستند و همچنین پیش بینی می شود تا سال 2050 جمعیت این کشور از مرز 150 میلیون نفر عبور کند. البته جدا از موقعیت سیاسی، در این کشور بیکاری به شکلی گسترده دیده می شود تا جایی که دوسوم جمعیت بیکار این کشور، 15 تا 24 ساله هستند والبته 34 درصد آن ها نیز مدرک دانشگاهی دارند به همین دلیل هم هرچند برخی معتقدند به موازات رشد سریع جمعیت، این چالش ها نیز بزرگتر می شوند، ولی درمقابل، عده ای دیگر نظری متفاوت دارند. به اعتقاد آنان، جمعیت جوان مصر و علاقه آن ها به تکنولوژی باعث شده تا شرکت های بزرگ فناوری دنیا با وجود مسائل فراوان این منطقه، جذب این کشور شوند. با توجه به اینکه بیش از نیمی از جمعیت مصر آنلاین هستند، 49 درصد جمعیت یا 49 میلیون نفر ظرفیت قابل توجهی برای رشد به شمار می فرایند و این، فرصتی مناسب برای اپراتور های داخلی و بین المللی محسوب می شود. یکی از بازیگران این عرصه وودافون است که می گوید در سال آینده حدود 250 میلیون یورو در این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد. همچنین گفتنی است که نسل چهارم اینترنت (4G) درسال 2016 در مصر رونمایی شد و اکنون هم سرمایه گذاران در این کشور به دنبال ارائه اینترنت نسل پنجم (5G) هستند.

توسعه و تقویت زیرساخت ها در کنار بسته های اینترنت دیتای ارزان قیمت، بیشتر مصری ها را تشویق به آنلاین شدن کرده است و ازسوی دیگر آی دی ها و کد های شناسایی دیجیتال در بخش هایی از این کشور رواج یافته است. به عنوان مثال درحال حاضر ادارات پستی از این آی دی های دیجیتال برای ثبت نام شهفرایندان استفاده می کنند و فناوری های مختلف بیومتریک نقشی اساسی در این زمینه ایفا می کنند. به بیان دیگر میزان سرانه استفاده از فناوری در این کشور افزایش یافته است.

آمار مؤسسه Internet World Stat همچنین نشان می دهد که تعدادکاربران تلفن همراه مصر در سال 2019 به 93.48 میلیون نفر رسیده، این بدان معناست که 93 درصد جمعیت این کشور به تلفن همراه دسترسی دارند و 76 درصد کاربران هم به اینترنت 3G و G4 متصل هستند؛ رقمی که نسبتاً بالاست و نشان از استقبال ویژه مصری ها از جدیدترین فناوری های ارتباطی و همچنین سرمایه گذاری های مناسب در این زمینه دارد. در بخش هایی از این گزارش عنوان شده است که با توجه به دسترسی 93 درصد جمعیت کشور به تلفن همراه، برخی نگران اشباع شدن بازار مصر در این زمینه هستند و اطلاعات دولتی مصر نیز نشان از شیب ثابت ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه دارد، ولی هنوز هم برای آینده خوش بینی هایی دیده می شود. این عده معتقدند مصر در حوزه های دیگر فناوری قابلیت رشد و ارتقای فراوان دارد و می تواند در این بخش ها بسیار پیروز عمل کند. به عنوان مثال مؤسسه پژوهشی PwC تخمین می زند که هوش مصنوعی (AI) می تواند به اقتصاد مصر کمک کند که تا سال 2030 ارزش این اقتصاد به 42.7 میلیارد دلار برسد. این رقم معادل 7.7 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور است.

در این گزارش به مدت زمان آنلاین بودن کاربران مصری هم اشاره شده است. این کاربران به طور متوسط روزانه حدود 8 ساعت (7 ساعت و 53 دقیقه) آنلاین هستند که این رقم بیش از میانگین دنیای یعنی 6 ساعت و 42 دقیقه است. این کاربران از مدت زمان آنلاین بودن خود، روزانه 3 ساعت و 4 دقیقه در شبکه های اجتماعی فعال هستند درحالی که متوسط دنیای این رقم، 2 ساعت و 15 دقیقه است. طبق این آمار در حال حاضر از هر 10 نفر فقط 4 نفر در شبکه های اجتماعی حضور دارند و این بدان معناست که این کشور ظرفیت بسیار بالایی برای شرکت های بزرگ فناوری و پلتفرم های مطرح دنیا محسوب می شود. به بیان دیگر این، تنها کسری از ظرفیت این کشور محسوب می شود و درآینده به احتمال زیاد شاهد تغییرات گسترده در این آمار و ارقام خواهیم بود. در این گزارش محبوب ترین پلتفرم آنلاین در مصر نیز مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه تحقیق نشان می دهد که 70 درصد فعالیت کاربران این کشور در شبکه های اجتماعی روی فیس بوک انجام می شود. به این ترتیب مصر بزرگ ترین بازار برای فیس بوک در منطقه محسوب می شود به گونه ای که روزانه 24 میلیون کاربر فعال از طریق موبایل به فیس بوک مراجعه می کنند و این رقم در هر ماه به بیش از 37 میلیون نفر می رسد.

منبع: ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 773

به "خمیازه های بیداری غول خفته خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خمیازه های بیداری غول خفته خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید