تاثیر خارق العاده روی در از بین بردن عفونت تنفسی

به گزارش مرد کوچک، یافته های اخیر دانشمندان حاکی از آن است که روی تاثیر ویژه ای در از بین بردن عفونت تنفسی و کاهش طول مدت بیماری دارد.

تاثیر خارق العاده روی در از بین بردن عفونت تنفسی

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، یک تجزیه و تحلیل تلفیقی از شواهد موجود که در مجله BMJ Open منتشر شده است، نشان می دهد یک مکمل روی ممکن است به از بین بردن علائم عفونت های دستگاه تنفسی، مانند سرفه، احتقان و گلودرد و کاهش مدت زمان بیماری کمک کند.

اما کیفیت شواهدی که این یافته ها بر اساس آن ها استوار است متغیر است و مشخص نیست که فرمولاسیون یا دوز بهینه این ماده مغذی ممکن است چه باشد.

عفونت های دستگاه تنفسی شامل سرماخوردگی، آنفلوانزا، سینوزیت، ذات الریه و کووید-19 است. بیشتر عفونت ها به خودی خود از بین می فرایند، اما نه همه و آن ها اغلب از نظر تاثیر بر خدمات بهداشتی و زمان صرف شده در مرخصی استعلاجی پرهزینه هستند. روی نقش کلیدی در ایمنی، التهاب، آسیب بافتی، فشار خون و در پاسخ بافت به کمبود اکسیژن دارد؛ در نتیجه در طول همه گیری کنونی برای پیشگیری و درمان احتمالی عفونت کووید-19 علاقه قابل توجهی ایجاد کرده است.

در پاسخ به درخواست ها برای ارزیابی سریع شواهد برای اطلاع از خودمراقبتی و عملکرد بالینی، محققان روی را برای پیشگیری و درمان سارس-کوو-2، ویروس مسئول کووید-19 و سایر عفونت های دستگاه تنفسی ویروسی ارزیابی کردند.

زمانی که آن مرور منتشر شد، نتایج چندین کارآزمایی بالینی مرتبط هنوز در دسترس نبودند، بنابراین این بررسی کنونی شواهد موجود را به روز می کند.

این مرور شامل 28 کارآزمایی بالینی شامل 5446 بزرگسال است که در 17 پایگاه داده تحقیقاتی انگلیسی و چینی تا اوت 2020 منتشر شده است. هیچ یک از کارآزمایی ها به طور خاص به استفاده از روی برای پیشگیری یا درمان کووید-19 نپرداخته است.

متداول ترین فرمول های روی مورد استفاده، قرص ها و سپس اسپری های بینی و ژل های حاوی استات روی یا نمک های گلوکونات بودند. دوز ها بسته به فرمولاسیون و اینکه آیا روی برای پیشگیری یا درمان استفاده شده است، به طور قابل توجهی متفاوت بود.

تجزیه و تحلیل تلفیقی از نتایج 25 کارآزمایی نشان داد که در مقایسه با درمان ساختگی (دارونما)، قرص های روی یا اسپری بینی از 5 عفونت دستگاه تنفسی در 100 نفر در ماه جلوگیری می کند.

این اثرات برای مهار خطر ابتلا به علائم شدیدتر مانند تب و بیماری های شبه آنفلوانزا قوی ترین بودند. اما این تنها بر اساس سه مطالعه است.

به طور میانه، علائم 2 روز زودتر با استفاده از اسپری روی یا فرمول مایع زیر زبان (زیر زبانی) نسبت به زمانی که دارونما استفاده می شد، از بین رفت.

در طول هفته اول بیماری، شرکت کنندگانی که از اسپری زیرزبانی یا بینی روی استفاده می کردند، تقریبا دو برابر بیشتر از افرادی که از دارونما استفاده می کردند، بهبود می یافتند: 19 بزرگسال از هر 100 نفر دیگر، اگر از روی استفاده نمی کردند، احتمالا یک هفته بعد همچنان علائم داشتند. در حالی که روی با کاهش میانگین شدت علائم روزانه همراه نبود، اما با کاهش قابل توجه بالینی در شدت علائم در روز 3 همراه بود.

عوارض جانبی، از جمله حالت تهوع و تحریک دهان/بینی، در بین افرادی که از روی استفاده می کردند، حدود 40 درصد احتمال بیشتری داشت، اما در 25 کارآزمایی که آن ها را تحت نظر داشتند، هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشد.

با این حال، در مقایسه با دارونما، روی زیرزبانی خطر ابتلا به عفونت یا علائم سرماخوردگی را پس از تلقیح با راینوویروس انسانی کاهش نداد، همچنین هیچ تفاوتی در طول مدت بیماری بین افرادی که از مکمل های روی استفاده می کردند و افرادی که از مکمل های روی استفاده نمی کردند، وجود نداشت؛ همچنین اثربخشی نسبی فرمول ها و دوز های مختلف روی مشخص نبود؛ و کیفیت، میزان و طراحی مطالعات وارد شده به طور قابل توجهی متفاوت بود.

محققان می نویسند: مزایای حاشیه ای، ویژگی سویه، مقاومت دارویی و خطرات بالقوه سایر دارو های بدون نسخه و تجویزی، روی را به یک جایگزین طبیعی برای خود مدیریتی [عفونت های دستگاه تنفسی]غیر اختصاصی تبدیل می کند.

آن ها می افزایند: روی همچنین گزینه مدیریتی را برای پزشکان در اختیار بیمارانی قرار می دهد که برای بهبودی سریع تر ناامید هستند و ممکن است در پی نسخه غیرضروری آنتی بیوتیک باشند.

با این حال، پزشکان و مصرف کنندگان باید بدانند که عدم قطعیت قابل توجهی در مورد اثربخشی بالینی فرمول های مختلف روی، دوز ها و راه های تجویز و میزان تاثیرپذیری اثربخشی تحت تاثیر اپیدمیولوژی همیشه در حال تغییر ویروس هایی که دستگاه تنفسی ایجاد می کنند، وجود دارد.

آن ها نتیجه می گیرند که چگونه روی دقیقا می تواند اثرات درمانی خود را بر عفونت های تنفسی، از جمله کووید-19 اعمال کند، تحقیقات بیشتر را تضمین می کند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1856

به "تاثیر خارق العاده روی در از بین بردن عفونت تنفسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر خارق العاده روی در از بین بردن عفونت تنفسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید