بومی سازی قرص زعفران و کاهش اضطراب توسط محققان ایرانی

به گزارش مرد کوچک، قرص کروسینا حاوی ماده موثره کروسین (crocin)، مهمترین جزء فعال در زعفران است که برای اولین بار توسط یکی از شرکت های دانش بنیان فراوری شده است. مطالعات بالینی بر روی زعفران و کروسین نشان داده که این دارو تاثیرات درمانی بر روی بیماری افسردگی و اضطراب دارد.

بومی سازی قرص زعفران و کاهش اضطراب توسط محققان ایرانی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان پویش داروی سینا با انجام مطالعات بالینی مختلف بر روی زعفران و کروسین، خواص درمانی متعددی را برای این دارو به اثبات رسانده است. همین یافته های علمی هم این شرکت را بر آن داشته تا قرص کروسینا را در کشور فراوری کند.

کروسین به عنوان یک مکمل دارویی دارای خاصیت ضد افسردگی و شادی آوری است و در مطالعات بالینی اثرات شاخص درمانی کروسین برافسردگی، اضطراب و سلامت روانی بیمار در مقایسه با دارونما به اثبات رسیده است.

احمد مهاجری مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به این مطلب، می گوید: کروسین از زعفران به دست می آید. این ماده اصلی ترین آنتی اکسیدانت زعفران به شمار می رود و بسیاری از خواص درمانی زعفران به این ماده نسبت داده می گردد.

از جمله این خواص می توان به اثر درمانی آن در آلزایمر و بهبود حافظه، افزایش قوای بینایی در سالمندان، پیشگیری و درمان اختلالات شبکیه چشم در بیماران دیابتی، پیشگیری و کنترل سرطان، درمان اختلالات جنسی، کنترل و تنظیم قند خون اشاره نمود.

بر اساس تحقیقات، زعفران در درمان افسردگی و کنترل آلزایمر و اختلالات روانی به اندازه داروهای رایج شیمیایی موثر است و یکی از اثرات برجسته این دارو کاهش التهاب و ضخامت شبکیه چشم در بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی است.

به گفته مهاجری، به دلیل خواص آنتی اکسیدانتی قوی، قرص کروسینا می تواند در اختلالات و عوارض قلبی- عروقی و مغزی اثرات پیشگیرانه و درمانی داشته باشد. مطالعات اولیه نشان دهنده اثربخشی کروسین در درمان بیماری های التهابی نظیر استئوآرتریت است. همچنین زعفران می تواند در درمان چاقی و در رژیم های کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: مراحل کار به این شکل است که ماده اولیه دارو (کروسین) با خلوص بیشتر از 90 درصد در شرکت فراوری می گردد و برای تهیه قرص در اختیار شرکت سامی ساز قرار می گیرد و نهایتا در این شرکت به قرص کروسین تبدیل می گردد.

این محصول نمونه خارجی ندارد و برای نخستین بار است که قرص کروسینا فراوری می گردد. البته قرص ها و کپسول های زعفران در جهان موجود است که با کروسین خالص متفاوت است.

این فعال دانش بنیانی با اشاره به یاری های معاونت علمی و فناوری به شرکتشان، می گوید: ما برای توسعه فعالیت های خود وام 150 میلیونی از معاونت علمی و فناوری دریافت نموده ایم.

این شرکت دانش بنیان تا به امروز محصولات خود را به دیگر کشورها صادر ننموده است اما در آینده تصمیم به این کار دارد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1046

به "بومی سازی قرص زعفران و کاهش اضطراب توسط محققان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی سازی قرص زعفران و کاهش اضطراب توسط محققان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید