برترین روش های نگهداری از انواع روغن خوراکی مایع و جامد

به گزارش مرد کوچک، نگهداری صحیح از انواع روغن می تواند روی کیفیت آن ها تأثیر بگذارد. قرار گرفتن روغن ها در معرض هوا، نور و حرارت بالا موجب فاسد شدن روغن و کاهش کیفیت آن می گردد. به طور معمول بهتر است روغن را در ظروف تیره و محل خشک و خنک نگهداری شوند. آشنایی با روش های نگهداری انواع روغن های خوراکی می تواند به شما یاری کند تا از خراب شدن این روغن ها و تغییر رنگ و کاهش کیفیت آن جلوگیری کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله خبرنگاران می توانید با روش صحیح نگهداری از انواع روغن های خوراکی آشنا شوید.

برترین روش های نگهداری از انواع روغن خوراکی مایع و جامد

1- برای نگهداری روغن های خوراکی آن را دور از اکسیژن نگه دارید

به یاد داشته باشید که شیشه ای که روغن را در آن نگهداری می کنید، باید درب محکمی داشته باشد تا روغن در معرض اکسیژن هوا قرار نگیرد. اکسیژن یکی از آن عواملی است که موجب کاهش کیفیت روغن و خراب شدن آن می گردد. بعد از هر بار استفاده از روغن مطمئن شوید که درب آن را محکم نموده اید. معمولا شیشه اصلی روغن هایی که بخرید دولایه هستند و درب محکمی دارد. در صورتی که شیشه مناسبی در خانه ندارید، بهتر است روغن را در ظرف اصلی آن که محکم بسته می گردد نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید روش تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل

2- برای نگهداری انواع روغن های خوراکی از شیشه تیره رنگ بهره ببرید

برترین شیشه ها برای نگهداری روغن شیشه های تیره هستند. استفاده از شیشه معمولی موجب می گردد تا روغن در معرض نور قرار بگیرد. این موضوع می تواند کیفیت روغن را کاهش دهد و آن را خراب کند. اگر روغن را در ظرف شیشه ای معمولی نگهداری می کنید، حتما آن را داخل کمد قرار دهید تا در معرض نور قرار نگیرد. معمولاً استفاده از شیشه هایی به رنگ سبز و آبی برای نگهداری روغن مناسب تر هستند. بهتر است برای نگهداری روغن از شیشه رنگ قهوه ای استفاده نکنید. زیرا این رنگ شیشه نور را به خود جذب می نماید.

بیشتر بخوانید:

معرفی برترین برندهای روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

3- برای نگهداری از انواع روغن از بطری پلاستیکی استفاده نکنید

پلاستیک به مرور زمان تحت واکنش های شیمیایی قرار می گیرد و از همین رو می تواند کیفیت روغن را تحت تأثیر قرار دهد. باید بدانید که روش صحیح نگهداری روغن در ظروف شیشه ای است. اگر روغن شما در ظرف پلاستیکی قرار گرفته است، همین حالا آن را به یک ظرف شیشه ای منتقل کنید.

4- برای نگهداری انواع روغن های خوراکی از ظروف آهنی یا مسی استفاده نکنید

ظروف آهنی یا مسی برای نگهداری از انواع روغن مناسب نیستند. این فلزات در تماس با روغن از خود واکنش نشان می دهند و از همین رو نه تنها کیفیت روغن را کاهش می دهند، بلکه موجب می شوند تا روغن به ماده ای سمی و مضر برای سلامت تبدیل گردد.

5- برای سهولت از استفاده از روغن آن را به ظرف کوچک تری منتقل کنید

اگر روغنی که خریداری نموده اید، در ظرف بزرگی قرار گرفته است و استفاده از آن سخت است؛ می توانید روغن را به یک بطری شیشه ای کوچک منتقل کنید. سپس به جامانده روغن را داخل کمد تا یک مکان خشک و خنک قرار دهید. هر زمان که این روغن تمام شد، می تواند دوباره آن را پر کنید.

بیشتر بخوانید: برای آشپزی روغن بهتر است یا کره

6- با مدت زمان نگهداری از روغن های خوراکی در دمای اتاق آشنا باشید

هر روغنی معمولاً تا زمان تعیینی قابل نگهداری است. شما می توانید انواع روغن را تا مدت تعیین شده ای در دمای اتاق نگه دارید.

  • روغن انواع گیاهان تا چند ماه در دمای اتاق قابل استفاده هستند.
  • روغن پالم تا چند ماه قابل استفاده است.
  • روغن تصفیه شده بادام زمینی تا 2 سال نگهداری است.
  • روغن نباتی اگر با درب بسته نگهداری گردد، بیشتر از 1 سال قابل نگهداری است.
  • روغن زیتون در داخل کمد و دمای بین 14 تا 21 درجه سانتی گراد تا 15 ماه قابل نگهداری است.

7- روغن های خوراکی را در مکان مناسبی نگهداری کنید

روش صحیح نگهداری روغن های خوراکی در مکانی خنک و تاریک است. شما می توانید برای نگهداری از انواع روغن های خوراکی آن ها را داخل کمد قرار دهید. به یاد داشته باشید که کابینت های بالای اجاق گاز که در معرض گرما قرار دارند، مکان مناسبی برای نگهداری روغن نیستند.

8- روغن هایی که باید در یخچال نگهداری شوند را بشناسید

اگر کمی تحقیق در خصوص روغن های خوراکی انجام دهید، متوجه خواهید شد که نگهداری از بعضی روغن ها تنها در یخچال امکان پذیر است. در مقابل قرار دادن بعضی از روغن ها در یخچال می تواند موجب کدر شدن رنگ و غلیظ شدن روغن گردد. روغن هایی که در یخچال نگهداری می شوند باید یک ساعت قبل از استفاده از یخچال خارج شوند و بعد از اینکه به دمای اتاق رسیدند، استفاده شوند. در ادامه می توانید با مقدار ماندگاری روغن هایی که باید یخچال نگهداری شوند، آشنا شوید.

  • روغن آواکادو بین 9 تا 12 ماه ماندگاری دارد.
  • روغن ذرت طبیعی تا 6 ماه ماندگاری دارد.
  • روغن خردل 5 تا 6 ماه در یخچال قابل استفاده است.
  • روغن کنجد تا 6 ماه در یخچال قابل استفاده است.

9- بعضی روغن ها را می توانید هم در دمای اتاق و هم یخچال قرار دهید

نگهداری از بعضی روغن ها در یخچال چندان مهم نیست. اما این کار موجب می گردد تا عمر روغن افزایش پیدا کند.

  • روغن کانولا 4 تا 6 ماه در دمای اتاق و 9 ماه در یخچال ماندگاری دارد.
  • استفاده از روغن نارگیل در یخچال موجب افزایش ماندگاری آن می گردد.
  • روغن هسته انگور در دمای اتاق 3 ماه و در یخچال تا 6 ماه ماندگاری دارد.
  • روغن فندق در 3 ماه در دمای اتاق و 6 ماه در یخچال ماندگار است.
  • روغن هسته خرما 1 سال در دمای اتاق ماندگار است. نگهداری از آن در یخچال موجب افزایش ماندگاری آن می گردد.
  • روغن گردو در دمای اتاق 3 ماه و در یخچال تا 6 ماه ماندگاری دارد.

10- برای نگهداری از انواع روغن به خلوص روغن دقت کنید

روغن ها به دو دسته تصفیه شده و تصفیه نشده تقسیم می شوند. معمولاً روغن های تصفیه شده فرآوری شده هستند و ارزش غذایی کمی دارند. اما روغن های تصفیه نشده خالص تر هستند و مواد مغذی بیشتری دارند. این موضوع روی برچسب روغن ها نوشته می گردد. روغن های تصفیه شده معمولاً 6 تا 12 ماه ماندگاری دارند. در حالی که انواع روغن های گیاهی تصفیه نشده باید از 3 تا 6 ماه مصرف شوند و بهتر است در یخچال نگهداری شوند.

11- مراقب بو و مزه نامطبوع روغن باشید

زمانی که بوی روغن تغییر کند یا طعم آن عوض گردد، احتمالاً فاسد شده است. روغن نباید بویی اسیدی یا شبیه به الکل داشته باشد. این موضوع نشان دهنده خراب شدن روغن است و دیگر نباید از آن استفاده گردد.

12- حواستان به شیوه نگهداری از روغن جامد باشد

اگر از روغن جامد استفاده می کنید، باید مراقب باشید که اولاً درب آن بعد از استفاده محکم گردد. مورد بعدی این که نباید با قاشق آلوده به مواد غذایی یا خیس داخل روغن بزنید. در پاسخ به این سوال که آیا روغن جامد خراب می گردد یا خیر، باید بدانید که ورود هوا و مواد غذایی در این روغن موجب رشد باکتری ها و فاسد شدن روغن می گردد. ظرف روغن جامد باید همچون روغن مایع تیره باشد و هیچ نوری از آن عبور نکند. نور، اکسیژن، حرارت و رطوبت از عواملی هستند که روغن را خراب می نمایند. نگهداری روغن جامد در یخچال معمولاً توصیه نمی گردد.

13- برترین مکان را برای نگهداری روغن حیوانی انتخاب کنید

برای نگهداری انواع روغن های حیوانی خوراکی بهتر است آن ها را در ظرف تیره و داخل کابینت قرار دهید. دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد برترین مکان برای نگهداری این روغن ها می باشد. توجه داشته باشید که برای برداشتن روغن حیوانی حتما از قاشق و خشک تمیز بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رو غن حیوانی یا روغن زرد در خانه

14- برترین مکان برای نگهداری از روغن دنبه، یخچال است

روش صحیح نگهداری روغن دنبه آن است که روغن را در یخچال یا مکانی خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. طرز نگهداری روغن دنبه اهمیت زیادی بر کیفیت این روغن دارد. سعی کنید این روغن را داخل ظرف در بسته بگذارید و طی چند ماه بهره ببرید.

جمع بندی نهایی

برای نگهداری انواع روغن های خوراکی باید از ظروف مناسبی بهره ببرید و آن را در مکان درستی قرار دهید. بیشتر روغن ها برای نگهداری به دمای یخچال احتیاج ندارند. اما اگر روغنی که استفاده می کنید، تصفیه نشده است، نگهداری روغن در یخچال می تواند عمر آن را افزایش دهد.

منابع: ،

نوشته های مرتبط

کره بهتر است یا روغن و مقایسه کاربردهای آن ها در پخت و پز

معرفی برترین برندهای روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

2 طرز تهیه راگو مرغ و سبزیجات و راگو گوشت و سیب زمینی

2 طرز تهیه استیک مرغ رستورانی با سس قارچ یا گریل و رژیمی

منبع: افق کوروش
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1768

به "برترین روش های نگهداری از انواع روغن خوراکی مایع و جامد" امتیاز دهید

2 کاربر به "برترین روش های نگهداری از انواع روغن خوراکی مایع و جامد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش های نگهداری از انواع روغن خوراکی مایع و جامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید