بانک مرکزی، آیین نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی را ابلاغ کرد

به گزارش مرد کوچک، بانک مرکزی در بخشنامه ای به تمامی بانک ها و مؤسسات اعتباری اظهار داشت: همان گونه که مستحضرند به موجب بند (ت) ماده (14) قانون برنامه پنج ساله ششـم توسعه مالی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، هرگونه تبلیغ برای ارائه خدمات پولی و بانکی کشور به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیأت محترم وزیران می رسد. در راستای اجرای تکلیف قانونی مزبور، آیین نامه یادشده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه شد و برای سیر تشـریفات قـانونی تصـویب آن بـه دولت محترم تقدیم و نهایتاً تحت عنوان آیین نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور در جلسه مورخ 1398.10.8 هیأت محترم وزیران مورد تصویب نهاده شد.

بانک مرکزی، آیین نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی را ابلاغ کرد

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

ضوابط مزبور ضمن ایجاد چارچوبی نظام مند به منظور انجام فعالیت های تبلیغاتی مؤسسات اعتباری با مدنظر قرار دادن تمامی ابعاد و ارکان تبلیغـات از جملـه؛ بانـک و مؤسسـه اعتبـاری غیر بانکی به عنوان سفارش دهنده تبلیغات، کانون های آگهی و تبلیغاتی به عنوان سـفارش گیرنـده تبلیغات و سایر دستگاه های ذی ربط نقش و وظایف هریک را در این حوزه تبیین نموده است.

اهم مفاد آیین نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی

انجام هرگونه تبلیغات در حوزه خدمات پولی و بانکی، تنها از سوی مؤسسات پولی و بـانکی دارای اجازه نامه فعالیت از بانک مرکزی و در چارچوب این آیین نامه و قوانین و مقررات ناظر بر حوزه پولی و بانکی و بخشنامه ها و دستورات بانک مرکزی مجاز است.

مؤسسه پولی و بانکی در صورت مغایرت تبلیغات خود با مقررات و ضوابط مربوطه، ایجاد اختلال در نظام پولی و بانکی و یا اشتباه، گمراهی و فریب اشخاص در مورد خدمات پولی و بانکی، موظف به توقف تبلیغات خود است.

سازمان صداوسیما، کانون های آگهی و تبلیغاتی و سایر سفارش گیرندگان تبلیغات و همچنین شهرداری ها، وزارتخانه های راه و شهرسازی و ورزش و جوانان نیز موظف اند به محض اعلام بانک مرکزی مبنی بر مغایرت تبلیغات مؤسسه پولی و بانکی با قوانین مربوط، نسبت به توقف فوری تبلیغات اقدام و مراتب را به بانک مرکزی اعلام نمایند.

انجام تبلیغات در زمینه خریدوفروش تسهیلات و انواع سپرده بانکی و مجوزهای تأسیس و فعالیت مؤسسـه پولی و بانکی، تبلیغات روی اسکناس، ایران چک و مسکوکات منتشره بانک مرکزی و یا اسـتفاده تبلیغـاتی از آنها و همچنین هرگونه تبلیغات به وسیله چاپ برگه های شبه اسکناس، شبه ایران چک و ضرب شبه مسکوکات بانک مرکزی ممنوع است.

رسانه ها از قبیل مؤسسات و کانون های آگهی و تبلیغاتی، مطبوعات و صداوسیما در صورت تخلف از مفاد ایـن آیین نامه، به تشخیص کمیسیون موضوع ماده (13) آیین نامه تا میزان ده برابر هزینه تبلیغ انجام شده جریمه نقدی می شوند که به حساب خزانه داری کل کشور واریز خواهد شد.

با عنایت به مراتب فوق، ضمن ارسال نسخه ای از آیین نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور موضوع تصویب نامه شماره 132346/ت 54665 ه مورخ 15/10/1398 هیأت محترم وزیران، خواهشمند است دستور فرماینـد مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153/96 مورخ 16/5/1396 به تمامی واحـدهای ذی ربط آن بانک/مؤسسه اعتباری غیر بانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نیز نظارت دقیق به عمل آید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 737

به "بانک مرکزی، آیین نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی را ابلاغ کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی، آیین نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی را ابلاغ کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید