بازرس آمریکایی ارتباط اخراجش با تحقیقات مرتبط با ایران را تأیید کرد

به گزارش مرد کوچک، فارس نوشت: بازرس اخراج شده وزارت خارجه آمریکا وجود ارتباط میان اخراج او با تحقیقاتش درباره اعلام شرایط اضطراری با ایران را تأیید کرد.

بازرس آمریکایی ارتباط اخراجش با تحقیقات مرتبط با ایران را تأیید کرد

استیو لینیک، بازرس کل وزارت خارجه آمریکا امروز پنجشنبه تأیید کرده اخراج او با تحقیقاتش درباره اعلام شرایط اضطراری در قبال ایران برای فروش اضطراری سلاح به عربستان سعودی مرتبط بوده است.

لینیک امروز در جلسه ای در کنگره آمریکا که در حال بررسی دلایل اخراج او است به عنوان شاهد حضور یافت.

پنج قانونگذار حزب دموکرات که اعضای کمیته های مختلف کنگره آمریکا هستند در بیانیه ای مشترک اعلام کردند او در جلسه امروز وجود ارتباط میان اخراج او با تحقیقاتش درباره اعلام شرایط اضطراری در قبال ایران را تأیید کرده است.

باب منندز، الیوت انگل، کارولین مالونی، جرالد کانولی و جاکوئین کاسترو در بیانیه ای مشترک تصریح کردند: آقای لینیک امروز تأیید کردند که هنگام اخراجش از سمت بازرس کل وزارت خارجه دفترشان در حال بررسی دو موضوع مرتبط با رفتار مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا بود.

در این بیانیه آمده که یکی از این موضوعات به تحقیقات لینیک درباره نحوه اعلام وضع اضطراری در قبال ایران برای فروش سلاح به عربستان سعودی بوده است.

قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند: آقای لینیک تأیید کردند که در زمان اخراج در حال انجام تحقیقاتی درباره اقدام پامپئو برای رجوع به قانون کنترل صادرات تسلیحات و اعلام شرایط اضطراری جهت فروش نزدیک به 8 میلیارد سلاح و سایر کشورها بوده اند. آقای لینیک گفت که دفترشان خواستار مصاحبه با پامپئو شده اما وزیر خارجه درخواست او را رد کرده است.

پشت پرده های تصمیم ترامپ

در روزهای گذشته، اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اخراج بازرس کل وزارت خارجه این کشور به آشکار شدن ابعاد جدیدی از تصمیم او برای اعلام شرایط اضطراری در تنش ها با ایران برای فروش سلاح به عربستان سعودی منجر شده است.

الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نخستین فردی بود که اعلام کرد اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا ممکن است با تحقیقات او درباره اعلام شرایط اضطراری با ایران مرتبط بوده باشد.

پس از او، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم دولت ترامپ را جعلی توصیف کرد و از او خواست در این باره توضیح دهد.

دولت دونالد ترامپ روز سوم خردادماه سال 1398 اعلام کرد قصد دارد به دلیل شرایط اضطراری در تنش ها با ایران قصد دارد بدون مشورت با کنگره به عربستان سعودی سلاح بفروشد.

رئیس جمهور آمریکا در صورت اعلام شرایط اضطرار ملی می تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

این تصمیم فوراً با مخالفت های نمایندگان کنگره روبه رو شد و مجلس سنای آمریکا روز30 خرداد 98 (20 ژوئن 2019) طرحی را به تصویب رساند که خواستار لغو برنامه دولت برای استفاده از اختیارات ویژه جهت فروش سلاح به عربستان سعودی بود.

دونالد ترامپ سوم مردادماه این مصوبه را وتو کرد و نمایندگان کنگره از دو سوم رأی لازم برای شکستن وتوی ترامپ برخوردار نبودند.

دولت آمریکا یکی از حامیان اصلی عربستان سعودی در حمله این کشور به یمن است. طی بیش از 5 سال گذشته، حملات بی امان و کورکوانه ائتلاف سعودی منجر به تلفات انسانی زیادی شده است و همین امر باعث انتقاد از دولت ترامپ به دلیل حمایت سیاسی و تسلیحاتی از ریاض شده است. دولت ترامپ همه تلاش ها از سوی قانون گذاران برای قطع این کمک ها را ناکام گذاشته است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1023

به "بازرس آمریکایی ارتباط اخراجش با تحقیقات مرتبط با ایران را تأیید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازرس آمریکایی ارتباط اخراجش با تحقیقات مرتبط با ایران را تأیید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید