اپلیکیشنی برای کتاب نخوان ها

جعفر پوراسماعیلی؛ مدیر مسئول اپلیکیشن کتاب-ته معتقد است: کتاب-ته دقیقا برای افرادی طراحی شده که کتاب خوان نیستند و هدف آن ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

اپلیکیشنی برای کتاب نخوان ها

جعفر پوراسماعیلی، مدیر مسئول اپلیکیشن کتاب-ته در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ماهیت کتاب-ته گفت: تفاوت اصلی این اپلیکیشن با دیگر اپلیکیشن ها در پلت فرم اصلی آن هاست. در حقیقت پلت فرم کتاب-ته بستری برای فروش کتاب نیست بلکه پلت فرمی برای تبلیغ و ترویج کتابخوانی است.

وی ادامه داد: اغلب اپلیکیشن های کتاب برای کتابخوان ها فراوری شدند و افراد کتاب خوان می توانند با مراجعه به آن ها کتاب های صوتی و الکترونیکی مورد علاقه خود را پیدا نمایند و بخرند اما کتاب- ته دقیقا برای افرادی طراحی شده که کتاب خوان نیستند و هدف آن ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

پور اسماعیلی درباره روند عملکرد این اپلیکیشن گفت: ما کوشش می کنیم افراد کتاب نخوان زیادی را جذب کنیم تا طی مراحلی و در بستر بازی و مسابقه آنها را به کتاب خواندن علاقه مند کنیم. این افراد به تدریج و به صورت همگانی کتاب می خوانند و کوشش می کنیم حین این فرآیند علاقه مند شوند. بنابراین هر هفته یک کتاب از سوی یک سلبریتی به مردم معرفی می گردد و مردم می توانند با خواندن این کتاب در مسابقه ای که ویژه اپلیکیشن کتاب-ته است هم شرکت نمایند.

وی ادامه داد: در حقیقت آغاز فعالیت این اپلیکیشن بر اساس یک پروژه تحقیقاتی بود که در این پژوهش مسائل اصلی و دلایل مهم کتاب نخواندن مردم در لیستی منظم چیده شد. در نهایت لیستی با عنوان بهانه های کتاب نخواندن تهیه شد. مواردی که در آن آورده شده بود، نخست مربوط به قیمت کتاب ها بود و تعیین شد که کتاب ها برای بعضی از مردم جزو کالای گرانقیمت به حساب می آیند؛ همچنین حجم زیاد کتاب از دیگر دلایل کتاب نخواندن مردم بود. بعضی از مردم هم هستند که کتاب را به فراموشی می سپارند بنابراین فراموشی از دیگر دلایلی بود که در این پژوهش می توان به عنوان دلایل کتاب نخواندن مردم از آن یاد کرد. دیگری انگیزه و مشکل اساسی تر بحث عدم احتیاج بود که اساسا در سبد کالایی ایرانیان کتاب تعریف نشده است.

پوراسماعیلی تاکید نمود: در خصوص قیمت کتاب در این اپلیکیشن باید بگویم چون کتاب ها الکترونیکی است تا حدی نسبت به کتاب کاغذی کاهش قیمت دارد. همان گونه که پیش تر هم اشاره شد، هر هفته یک کتاب معرفی می گردد و در طول این یک هفته دو سوال یکی صبح و دیگری شب برای کاربران ارسال می گردد. در این شرایط کاربران برای پاسخ به سوالات حداقل دوبار باید به کتاب ها رجوع نمایند بنابراین آرام آرام عادت کتابخوانی در مردم شکل می گیرد.

وی اضافه کرد: در خاتمه هفته بر اساس پاسخ های صحیحی که داده اند امتیازاتی را به دست می آورند در خاتمه بدون قرعه کشی برای تمام کاربرانی که به تمامی سوالات پاسخ داده اند، مبلغی به عنوان جایزه در نظر می گیرند. این جوایز به صورت نقدی است که با دادن شماره کارت حساب بانکی می توانند جوایز خود را دریافت نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 16 آبان 1398 شناسه مطلب: 430

به "اپلیکیشنی برای کتاب نخوان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپلیکیشنی برای کتاب نخوان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید