جشنواره سفرنگاری در اردکان و با عنوان اردکان گرام برگزار می گردد

به گزارش مرد کوچک، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، جشنواره سفرنگاری در اردکان و با عنوان اردکان گرام برگزار می گردد.

جشنواره سفرنگاری در اردکان و با عنوان اردکان گرام برگزار می گردد

شهرستان اردکان که شامل بخش های مرکزی، عقدا و خرانق می گردد، در استان یزد قرار گرفته و مملو است از میراث فرهنگی، میراث طبیعی و بعلاوه میراث ملموس و ناملموس. در این شهرستان قرار است سفر نگاران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی فارسی و انگلیسی زبان دور هم جمع شوند و در مدت یک هفته تنها درباره اردکان و جاذبه هایش بنویسند. پیش از این نیز جشنواره های دزفول گرام و ماکو گرام در شهرستان های دزفول و ماکو برگزار شده بود.

شناسایی و معرفی ظرفیت های گردشگری شهرستان اردکان به وسیله ابزارهای فضای مجازی (وبلاگ، وبسایت و اینستاگرام) از اهداف این جشنواره است که به همت فصلنامه میراث فرهنگی و گردشگری گیلگمش، انجمن چارسوق کویر اردکان برگزار می گردد.

شرکت در حوزه های مختلف جشنواره محدودیت سنی ندارد، حضور در جشنواره برای افراد حقیقی و حقوقی آزاد است، شرکت نمایندگان در جشنواره می توانند در هر دو بخش رقابتی وبلاگ و اینستاگرام حضور یابند و حق استفاده از آثار فراوری شده در طول جشنواره (متن، عکس و فیلم) برای حامیان جشنواره و فصلنامه گیلگمش محفوظ است.

موضوع وبلاگ می تواند در یکی از حوزه های سفر، گردشگری، عکاسی، محیط زیست، حیات وحش، صنایع دستی، خوراک، تاریخ و آداب و رسوم اقوام ایران و دنیا باشد.

نویسنده وبلاگ باید مؤلف اثر باشد نه تنها منتشر نماینده آن. بعلاوه هر فرد می تواند حداکثر با یک وبلاگ در جشنواره ثبت نام کند. باید وبلاگ فعال باشد، بدین معنی که در شش ماه گذشته حداقل سه مطلب مرتبط با گردشگری و سفر در آن فراوری شده باشد.

موضوع صفحات فضای مجازی می تواند در یکی از حوزه های سفر، گردشگری، عکاسی، محیط زیست، حیات وحش، صنایع دستی، خوراک، تاریخ و آداب و رسوم اقوام ایران و دنیا باشد و حداقل هزار دنبال نماینده داشته و برای همه قابل بازدید باشد. ضمن اینکه صاحب آن صفحه مجازی مؤلف اثر باشد نه تنها منتشر نماینده آن.

صفحات متقاضیان، پس از ثبت نام در جشنواره مورد ارزیابی اولیه قرار می گیرد و از میان آنها، برگزیدگان به مرحله اصلی راه می یابند. برگزیدگان به مدت یک هفته میهمان شهرستان اردکان خواهند بود و در مسابقه شرکت خواهند کرد.

یکی از معیارهای فزونی بخش برای گزینش در مرحله اول، مطالعات دسته اول شرکت نمایندگان در رابطه با شهرستان اردکان خواهد بود. خروجی این مطالعات، باید به صورت پست post در وبلاگ یا وبسایت و پست و هایلایت در صفحات اینستاگرام ثبت نام شده درج گردد.

به عنوان مثال معرفی فیلم، معرفی کتاب، صنایع دستی، تاریخ، معماری، مردم شناسی، سبک زندگی، گویش، خوراک، آداب و رسوم، سفرنامه های مرتبط و ویژگی های منحصر بفرد (همگی در رابطه با شهرستان اردکان) محتوای این مرحله را شکل می دهند.

فعالیت ذکر شده در صفحات وبلاگ / وبسایت و اینستاگرام در بازه زمانی آغاز فراخوان تا تاریخ 8 دی به عنوان امتیاز ویژه به وسیله هیئت داوران در نظر گرفته خواهد شد.

طبق آنچه برگزار نمایندگان اعلام نموده اند، حداقل دو جلسه توجیهی برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است که یکی قبل از سفر و به صورت آنلاین برگزار می گردد و دیگری در روز افتتاحیه، در شهر اردکان با حضور هیئت داوران و اعضای دبیرخانه خواهد بود.

سفرنگارها هر روز و در طول گشت و گذار خود از طبیعت، تاریخ، آداب و رسوم، خوراک و مردم روایت خواهند کرد و با ثبت عکس، فیلم، تصاویر زنده و دیگر ابزارهای موجود، این خطه از کشور را به مخاطبان معرفی می نمایند.

هیئت داوران بر اساس شاخص های مشخص شده، محتوای فراوریشده به وسیله شرکت نمایندگان در طول روزهای جشنواره را آنالیز می نماید و نهایتاً در روز پایانی، برترین ها را انتخاب خواهد نمود.

رأی گیری بخش مردمی در وبسایت جشنواره انجام خواهد شد. بدین ترتیب که تمام شرکت نمایندگان فضایی شبیه به وبلاگ در اختیار خواهند داشت تا پست های خود را در وبسایت جشنواره منتشر نمایند. برترین بلاگر و اینستاگرامر مردمی به وسیله کاربران فضای مجازی برگزیده خواهد شد.

منظور از منتخب بومی، تمام ساکنان استان یزد هستند که روایت های مجذوب کننده و شنیده نشده خود از شهرهای اردکان، عقدا، خرانق و روستاهای تابعه آنها را در فضای مجازی منتشر می نمایند. این بخش نیز به صورت جداگانه داوری خواهد شد.

دبیرخانه جشنواره در نظر دارد به یک نفر از شرکت نمایندگان که فراوری محتوای باکیفیت به وسیله طرح، نقاشی، طراحی، اینفوگرافیک، فیلم و ویدئو عکس حداکثر یک دقیقه ای ارائه دهد، جایزه ویژه ای اهدا کند.

ثبت نام در جشنواره 13 تا 27 آذر و جلسه توجیهی آنلاین برای ثبت نام نمایندگان نهایی 28 آذر اعلام شده است. منتخبین مرحله اول 13 دی و افتتاحیه آن دوم بهمن خواهد بود. زمان برگزاری جشنواره برای فراوری محتوا نیز 2 تا 7 بهمن در نظر گرفته شده و داوری نهایی نیز هفتم بهمن انجام می گردد و در همان روز هم مراسم اختتامیه و اهدای جوایز انجام می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1923

به "جشنواره سفرنگاری در اردکان و با عنوان اردکان گرام برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره سفرنگاری در اردکان و با عنوان اردکان گرام برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید