اقتصاد اولویت اصلی رأی دهندگان آمریکایی است

به گزارش مرد کوچک، خبرنگاران، گروه بین الملل- فاطمه محمدی پور: در آستانه نشست سران گروه 7 بود که آمریکا و چین تعرفه های جدیدی علیه کالاهای یکدیگر وضع کردند تا جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان وارد مرحله تازه ای شود.

اقتصاد اولویت اصلی رأی دهندگان آمریکایی است

ساعاتی پس از آن که دولت چین تهدید کرد به تلافی تعرفه های وضع شده از سوی دولت آمریکا بر کالاهای چینی، 75 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی شامل دانه سویا، خودرو و نفت را طی دو مرحله مشمول تعرفه های جدید خواهد کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از افزایش مجدد تعرفه بر واردات کالاهای چینی خبر داد.

ترامپ طی چند پیام توئیتری متوالی گفت تعرفه های اعمال شده بر 250 میلیارد دلار از کالاهای چینی -که اکنون در حال اجراست- از ابتدای ماه اکتبر (9 مهر) از 25 درصد به 30 درصد خواهد رسید. همچنین تعرفه 10 درصدی که قرار بود از روز اول سپتامبر (10 شهریور) بر 300 میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال شود، به 15 درصد افزایش خواهد یافت.

با این حال اکنون خبرهایی از تمایل دو طرف برای بازگشت به میز مذاکره تجاری شنیده می شود ولی کارشناسان معتقدند این مذاکرات راه به جایی نخواهد برد و تنش تجاری میان این دو قدرت اقتصادی ادامه خواهد داشت.

در این ارتباط خبرنگاران مصاحبه ای با پروفسور تام لی استاد علوم سیاسی کالج پومونا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

* جنگ تجاری ایالات متحده امریکا و چین وارد مرحله جدی تری شده است. آیا چشم اندازی برای بهبود اوضاع وجود دارد؟

من نیز چنین فکر می کنم. جنگهای تجاری نهایی، حرکاتی تشدید کننده برای تشنج زدایی هستند. پایان یک طرف تسلیم می شود. با پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، واشنگتن ممکن است تسلیم شود- اگر اقتصاد آن خیلی آسیب دیده باشد.

ممکن است چین نیز تسلیم شود زیرا رشد اقتصادی آن در حال کند شدن است. این جنگ نمی تواند برای همیشه ادامه یابد و فکر می کنم در حال رسیدن به بازی نهایی هستیم.

* برخی بر این باورند که جنگ تجاری ایالات متحده امریکا با چین می تواند تأثیر منفی بر اقتصاد ایالات متحده امریکا داشته باشد، در نتیجه اقتصاد که برگ برنده ترامپ است را به چالش می کشد. نظر شما در این ارتباط چیست؟

این یک معماست. این جنگ باید تأثیر بیشتری بر اقتصاد داشته باشد، اما اقتصاد ایالات متحده کاملاً خوب پیش می رود. نمی دانم آیا این امر با اصلاحات سال 2008 که باعث شده اقتصاد مقاوم تر شود، ارتباط دارد یا خیر. تا زمانی که تعداد بیکاری کم باشد، ترامپ می تواند ادعا کند که اوضاع خوب پیش می رود. بازار نیز در رکود قرار گرفته است. چند افت بزرگ وجود داشته است، اما بهبودی فقط چند روز بعد اتفاق می افتد.

*آیا جنگ تجاری ایالات متحده امریکا و چین بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال 2020 تأثیر خواهد گذاشت؟

دموکرات ها تمام تلاش خود را می کنند تا این امر به یک معامله بزرگ تبدیل شود. من مطمئن نیستم که آیا این جنگ نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تحت تأثیر قرار خواهد داد یا خیر. با توجه به سیستم کالج انتخاباتی، مهم این است که در کدام ایالت ها برنده می شوید تا اینکه چند نفر را متقاعد می کنید.

*به نظر شما، کدام موضوعات برای رأی دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جهوری سال 2020 جدی تر است؛ مسائل اقتصادی یا سیاست خارجی؟

مسائل اقتصادی همیشه مهمترین مسئله برای رای دهندگان است. سیاست خارجی در اولویت دوم قرار گرفته است. من فکر می کنم این امر برای همه کشورها صادق است.

*اصلی ترین ضعف در سیاست خارجی ترامپ چیست؟ کدام نقص در سیاست خارجی ترامپ مخالفان او را ترغیب به حمله به وی می کند؟

سیاست خارجی ترامپ غیرقابل پیش بینی است. این واقعیت می تواند هم نشانه ضعف باشد هم نشانه قوت. ضعف است زیرا باعث می شود مردم آن آماده پذیرش چنین سیاستی نباشند. قدرت است زیرا سایر کشورها از جمله چین، تهدیدات وی را جدی می گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 356

به "اقتصاد اولویت اصلی رأی دهندگان آمریکایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد اولویت اصلی رأی دهندگان آمریکایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید