ارتباط عمیق دسترسی به اطلاعات با مفهوم سلامت اجتماعی

به گزارش مرد کوچک، در این همایش پنل سوم با نام دسترسی همگانی به اطلاعات در حوزه سلامت و سلامت اجتماعی به دبیری ارسیا تقوا برگزار گردید. در این پنل یونس نوربخش رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه درباره نقش دسترسی به اطلاعات سلامت و تأثیر آن بر ارتقا سلامت اجتماعی، زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره چالش های افراد با نیازهای خاص در دسترسی به محیط های فیزیکی و اطلاعاتی و آنالیز بسترهای موجود و آزاده سالمی مدرس و پژوهشگر حوزه ارتباطات درباره نیروهای پیشران آینده ارتباطات سلامت در افق 1404 سخنرانی کردند.

ارتباط عمیق دسترسی به اطلاعات با مفهوم سلامت اجتماعی

سواد و اطلاعات سلامت لازم و ملزوم یکدیگر

یونس نوربخش رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه در این پنل با بیان اینکه بحث دسترسی به اطلاعات سلامت، ارتباط وسیعی با موضوع سلامت دارد، گفت: سلامت یکی از مباحث بسیار جدی کشور ما و جوامع دیگر، یونسکو و سازمان بهداشت جهانی است به همین دلیل اقدام های متعددی در حوزه حفظ سلامت صورت می گیرد که یکی از آنها بحث جدیدی با عنوان دسترسی به اطلاعات سلامت است که این بحث ارتباط عمیقی با مفهوم سلامت اجتماعی دارد.

نوربخش اضافه کرد: اطلاعات سلامت، گستره وسیعی را مشتمل بر پیشینه تاریخی سلامت افراد، علائم، تشخیص ها و پرونده ها در بر می گیرد. لازمه داشتن سواد سلامت، اطلاعات سلامت است و سازمان بهداشت جهانی برنامه های متعددی در این زمینه دارد. البته وضعیت اجتماعی - مالی جامعه در این بحث بسیار مرتبط است.

زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز در این نشست در مورد چالش های افراد با نیازهای خاص در دسترسی به محیط های فیزیکی و اطلاعاتی و آنالیز بسترهای موجود، گفت: موضوع سلامت، موضوعی است که در سه محور جسمی، روانی و اجتماعی مطرح می گردد. در بحث دسترسی آزاد به اطلاعات برای گروه های خاص باید به دموکراسی مشارکتی و ارتقای دسترس پذیری این افراد توجه کرد.

به اعتقاد زینب نصیری از جمله چالش های افراد با نیازهای خاص در دسترسی آزاد به اطلاعات، نابرابری در برخورداری از فرصت ها و دسترسی به منابع و امکانات جامعه است. البته کمبود فضاها و اماکن شهری مناسب سازی شده نیز نباید از یاد برد.

وی در ادامه به پیشنهاد های اصلاحی جهت کاهش مسائل این عرصه اشاره نموده و اضافه کرد: انتشار داده های مرتبط با جامعه هدف، تسهیل دسترسی به محیط های فیزیکی اطلاعات و ارتباطات و مناسب سازی فناوری های دستیابی با تأکید بر ملاحظات مهم برای گروه های خاص از جمله راهکارهایی است که در این عرصه می توانند کارآمد و راهگشا باشند.

اهمیت آینده پژوهی در حوزه سلامت

آزاده سالمی مدرس و پژوهشگر حوزه ارتباطات نیز با اشاره به اینکه در سند چشم انداز کشور مقرر شده تا سال 1404 ایران به لحاظ سلامت و رفاه اجتماعی رتبه اول را در بین کشورهای منطقه کسب کند، گفت: سیاست های کلی سلامت کشور تأکید بر نقش رسانه ها و سازمان های فرهنگی و آموزشی در افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری، توانمندسازی و مشارکت فعال اعضای جامعه در حفظ و ارتقای سلامت دارد.

سالمی با بیان اینکه این سؤال پیش می آید که چطور می گردد از فضای جدید برای تحقق چشم انداز در سال 1404 استفاده کرد؟ گفت: ترسیم یک تصویر از آینده بر اساس وضعیت گذشته و حال مورد نظر است و هدف این است که برای آنچه رخ خواهد داد، آمادگی وجود داشته باشد در واقع در امان بودن از آثار بد و بهره گیری از فرصت ها است که اهمیت دارد.

آزاده سالمی اضافه کرد: هدف از ارتباطات سلامت، ارتقای سلامت اعضای جامعه است. باید به امکان تغییر دادن آینده با اتخاذ تصمیم های پیشدستانه و اقدامات برنامه ریزی شده مناسب برای محیط های پویا و پرنوسان و تعدد متغیرهای مؤثر باور داشت. لازم به یادآوری است که فنون مورد استفاده در این حوزه، انواع روش های سناریوپردازی است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 532

به "ارتباط عمیق دسترسی به اطلاعات با مفهوم سلامت اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط عمیق دسترسی به اطلاعات با مفهوم سلامت اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید