آیا یبوست می تواند موجب بروز کمردرد گردد؟

به گزارش مرد کوچک، بله، یبوست می تواند موجب بروز کمر درد گردد. معمولاً به محض آنکه یبوست فرد برطرف گردد، این درد هم فروکش می کند. اما دلایل بسیاری وجود داشته که می توانند موجب بروز کمر درد و یبوست به طور همزمان شوند.

آیا یبوست می تواند موجب بروز کمردرد گردد؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بله، یبوست می تواند موجب بروز کمر درد شود. معمولاً به محض آنکه یبوست فرد برطرف شود، این درد هم فروکش می نماید. اما دلایل بسیاری وجود داشته که می توانند موجب بروز کمر درد و یبوست به طور همزمان شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، یبوست و کمر درد با یکدیگر ارتباط دارند به این دلیل که به طور معمول به طور همزمان اتفاق می افتند. عادات غذایی نامناسب، مصرف ناکافی از فیبر، کم شدن آب بدن، مصرف بیش از حد محصولات لبنی، عوارض پزشکی مانند استرس، کم کاری تیروئید و استفاده بیش از حد مجاز از داروهایی مانند داروهای مسهل، آنتی اسیدها، و غیره، عواملی بوده که ممکن است اجابت مزاج سالم را تغییر دهند. عموماً افرادی که از یبوست و کمر درد رنج می برند سعی نموده با مسکن و دیگر داروها درد خود را درمان سازند که این کار یبوست آنها را بدتر ساخته و ممکن است کار آنها به مرکز فوریتهای پزشکی کشیده شود. کمر درد ممکن است با از بین رفتن یبوست، برطرف شود.

ارتباط میان یبوست و کمر درد

یبوست عارضه ای است که فرد با مشکل در دفع مدفوع از بدن روبرو می شود. به دلیل فقدان آب و سایر مسائل فیزیولوژیکی، مدفوع در روده پایینی و یا کولون مسدود می شود. مدفوع سفت و خشک گشته و کولون را مسدود می سازد که این امر ممکن است بر روی دیواره های روده پایینی و نواحی مجاور فشار وارد سازد. به دلیل مسدود شدگی، مواد زائد قادر به دفع از بدن نخواهند بود. در صورتی که مدفوع در روده بزرگ و رکتوم تجمع یابد، این شرایط می تواند بدتر شود. انباشتگی مدفوع بر عضلات و اعصاب نواحی مجاور اثر گذاشته و موجب بروز کمر درد می شود. این درد می تواند به نواحی دیگر بدن پراکنده شده و موجب بروز درد در قفسه سینه و یا دل درد شود.

دلیل دیگر پشت کمر درد زمانی است که فرد قصد اجابت مزاج داشته و سعی می نماید مدفوع سفت و خشک را دفع نماید که در نتیجه به فشرده شدن عضلات پشت یا کمر می انجامد. این عضلات فشرده شده می توانند موجب بروز درد در پایین کمر و درد شکم شوند. یبوست بعلاوه می تواند دلیل درد مثانه باشد به این دلیل که بر روی مثانه هم فشار وارد می سازد. در طول دوران بارداری اجابت مزاج کم و رحم بزرگ شده ممکن است بر روی رکتوم یا راست روده فشار آورده و منجر به یبوست و کمردرد شود. این امر به دلیل تغییرات هورمونی انجام شده در طول دوران بارداری در بدن است و از اینرو به اسم مسائل سلامتی متداول در طول این دوره در نظر گرفته می شود.

برطرف یبوست و کمر درد

یبوست، همراه با کمر درد می تواند شرایط بسیار آزار دهنده ای باشد به این دلیل که ممکن است کارهای روزانه را تحت تأثیر قرار دهد. چنانچه این شرایط تشدید شود، ممکن است به چندین عارضه ناخواسته بیانجامد. به منظور جلوگیری از این امر، تشخیص به موقع و درمان ضرورت دارد. در ادامه چند اقدام درمانی را جهت درمان یبوست و در نتیجه کمردرد معرفی می نماییم.

آب برترین راه چاره برای درمان یبوست است. اندازه کافی آب نوشیده تا آب بدن خود را حفظ نمایید. آب بعلاوه مدفوع را نرم ساخته به دفع آسان آن از بدن یاری می نماید.

وارد نمودن مواد غذایی سرشار از فیبر به رژیم غذایی خود به افزوده شدن بر حجم مدفوع یاری خواهد نمود و آن را بدون زحمت خارج می سازد. از مصرف مواد غذایی ناسالم و به اصطلاح هله هوله تا آنجا که امکان دارد خودداری نمایید، به این دلیل که رژیم غذایی غلط دلیل اصلی و مهم بروز یبوست است.

به طور منظم و مناسب تمرینات ورزشی انجام دهید. این کار سلامتی شما را حفظ نموده و از بروز کمر درد جلوگیری می نماید.

ملین ها برترین راه چاره یبوست شدید می باشند. و 100% به نتیجه رسیده و موجب تسکین سریع شما می شوند. اما همواره پیش از مصرف هرگونه دارو با یک پزشک مشورت نمایید.

طب سوزنی و ماساژ درمانی هم بسیار مفید می باشند.

اکنون امیدوارم پاسخ خود را از این سئوال که آیا یبوست موجب بروز کمردرد می شود؟ دریافت نموده باشید. بدینسان مرتبه بعد که به طور همزمان دچار یبوست و کمردرد شدید، سعی نموده ابتدا بجای مصرف مسکن برای برطرف کمردرد، یبوست خود را درمان سازید. مراقب خود باشید!

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های متخصص در این امر در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1803

به "آیا یبوست می تواند موجب بروز کمردرد گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا یبوست می تواند موجب بروز کمردرد گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید