این بیماری را جدی بگیرید؛ 9 راه برای مراقبت از افراد مبتلا

به گزارش مرد کوچک، دیابت یک بیماری جدی است. پیروی از برنامه درمان دیابت شما نیازمند تعهد شبانه روزی است. اما کوشش شما ارزشمند است. مراقبت دقیق از دیابت می تواند خطر عوارض جدی - حتی تهدید کننده زندگی - را کاهش دهد.

این بیماری را جدی بگیرید؛ 9 راه برای مراقبت از افراد مبتلا

دیابت یک بیماری جدی است. پیروی از برنامه درمان دیابت شما احتیاجمند تعهد شبانه روزی است. مراقبت دقیق از دیابت می تواند خطر عوارض جدی (حتی تهدید نماینده زندگی) را کاهش دهد. در اینجا 9 راه برای ایفای نقش فعال در مراقبت از دیابت و لذت بردن از آینده ای سالم آورده شده است.

1. متعهد به مدیریت دیابت خود باشید

اعضای تیم مراقبت از دیابت شما - برای مثال، پزشک و آموزش دیابت، و متخصص تغذیه - می توانند به شما یاری نمایند تا اصول مراقبت از دیابت را بیاموزید و در طول مسیر به شما یاری نمایند. اما این به شما بستگی دارد که شرایط خود را مدیریت کنید. هر چه می توانید در خصوص دیابت بیاموزید. تغذیه سالم و فعالیت بدنی را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. وزن سالم را حفظ کنید.

قند خون خود را کنترل کنید و دستورالعمل های پزشک خود را برای مدیریت سطح قند خون خود دنبال کنید. دارو های خود را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. در صورت احتیاج از تیم درمان دیابت خود یاری بخواهید.

2. سیگار نکشید

اگر سیگار می کشید از سیگار کشیدن خودداری کنید یا سیگار را ترک کنید. سیگار خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و خطر عوارض مختلف دیابت را افزایش می دهد، از جمله:

  • کاهش جریان خون در پا ها که می تواند منجر به عفونت، زخم های التیام ناپذیر و قطع عضو گردد.
  • کنترل بدتر قند خون
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • بیماری چشمی که می تواند منجر به نابینایی گردد
  • آسیب عصبی
  • بیماری کلیوی
  • مرگ زودرس
  • با پزشک خود در خصوص راه هایی صحبت کنید که به شما یاری می نماید سیگار کشیدن یا دیگر انواع تنباکو را ترک کنید.

3. فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل نگه دارید

مانند دیابت، فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند. کلسترول بالا نیز نگران نماینده است، زیرا آسیب ناشی از آن اغلب در هنگام دیابت بدتر و سریعتر است. هنگامی که این شرایط با هم ترکیب می شوند، می توانند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر شرایط تهدید نماینده زندگی شوند.

خوردن یک رژیم غذایی سالم، کم چرب و کم نمک، پرهیز از الکل زیاد، و ورزش منظم می تواند به کنترل فشار خون بالا و کلسترول یاری کند. در صورت لزوم، پزشک شما نیز ممکن است مصرف دارو های تجویزی را توصیه کند.

4. برنامه ریزی منظم برای معاینات فیزیکی و چشمی داشته باشید

علاوه بر معاینات فیزیکی و معمول سالانه چشم، دو تا چهار چکاپ دیابت در سال را برنامه ریزی کنید. در طول دوره فیزیکی، پزشک شما در خصوص سطح تغذیه و فعالیت شما می پرسد و هر گونه عوارض مرتبط با دیابت، از جمله علائم آسیب کلیوی، آسیب عصبی و بیماری قلبی و بعلاوه سایر مسائل پزشکی را آنالیز می نماید. او بعلاوه پا های شما را برای هر گونه مسئله ای که ممکن است احتیاج به درمان داشته باشد معاینه می نماید.

متخصص مراقبت از چشم شما علائم آسیب شبکیه، آب مروارید و گلوکوم را آنالیز می نماید.

5. واکسن های خود را به روز نگه دارید

دیابت خطر ابتلا به بعضی بیماری ها را افزایش می دهد. واکسن های معمول می تواند به پیشگیری از آن ها یاری کند. ازپزشک خود در خصوص واکسن های زیر سوال کنید:

واکسن آنفولانزا: یک واکسن سالانه آنفولانزا می تواند به شما یاری کند در طول فصل آنفولانزا سالم بمانید و بعلاوه از عوارض جدی آنفولانزا جلوگیری کنید.

واکسن پنومونی: گاهی اوقات واکسن پنومونی فقط به یک واکسن احتیاج دارد. اگر عوارض دیابت دارید یا 65 سال یا بیشتر دارید، ممکن است به تزریق واکسن تقویت نماینده احتیاج داشته باشید.

واکسن هپاتیت B: واکسن هپاتیت B برای بزرگسالان مبتلا به دیابت توصیه می گردد که قبلا واکسن را دریافت نکرده اند و کمتر از 60 سال سن دارند. اگر 60 سال یا بیشتر دارید و هرگز واکسن هپاتیت B را دریافت نکرده اید، با پزشک خود در خصوص این واکسن مشورت کنید.

سایر واکسن ها: در خصوص واکسن کزاز خود (معمولا هر 10 سال یک بار) به روز باشید. پزشک شما ممکن است واکسن های دیگری را نیز توصیه کند.

6. مراقب دندان های خود باشید

دیابت ممکن است شما را مستعد عفونت لثه کند. حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، یک بار در روز از نخ دندان بهره ببرید و حداقل دو بار در سال برای معاینه دندان برنامه ریزی کنید. اگر لثه های شما خونریزی کرد یا قرمز یا متورم به نظر می رسید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

7. به پا های خود توجه کنید

قند خون بالا می تواند جریان خون را کاهش دهد و به اعصاب پا های شما آسیب برساند. در صورت عدم درمان، بریدگی ها و تاول ها می توانند منجر به عفونت های جدی شوند. دیابت می تواند منجر به درد، سوزن سوزن شدن یا از دست دادن حس در پا گردد.

برای جلوگیری از مسائل پا: روزانه پا های خود را با آب ولرم بشویید. از خیس کردن پا ها خودداری کنید، زیرا این امر می تواند منجر به خشکی پوست گردد.

پا های خود را به آرامی (به خصوص بین انگشتان پا) خشک کنید.

پا ها و مچ پا را با لوسیون مرطوب کنید. روغن یا کرم را بین انگشتان پا قرار ندهید، رطوبت اضافی می تواند منجر به عفونت گردد.

روزانه پای خود را از نظر پینه، تاول، زخم، قرمزی یا تورم چک کنید.

اگر زخم یا مشکل دیگری در پا دارید که در عرض چند روز آغاز به بهبودی نمی نماید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر زخم پا دارید (زخم باز) فوراً به پزشک مراجعه کنید.

پابرهنه، داخل خانه یا بیرون نروید.

8. یک آسپرین روزانه را در نظر بگیرید

اگر دیابت و سایر عوامل خطرزای قلبی عروقی مانند سیگار کشیدن یا فشار خون بالا دارید، پزشک ممکن است مصرف دوز پایین آسپرین را هر روز برای یاری به کاهش خطر حمله قلبی و سکته توصیه کند. اگر فاکتور های خطر اضافی قلبی عروقی ندارید، خطر خونریزی ناشی از مصرف آسپرین ممکن است بیشتر از مزایای آن باشد. از پزشک خود بپرسید که آیا درمان روزانه با آسپرین برای شما مناسب است، از جمله اینکه کدام یک از آسپرین برترین است.

9. استرس را جدی بگیرید

اگر استرس دارید، به راحتی می توانید از روال معمول مراقبت از دیابت خود غافل شوید. برای مدیریت استرس خود، محدودیت هایی را مشخص کنید. وظایف خود را اولویت بندی کنید. تکنیک های تمدد اعصاب را یاد بگیرید. به میزان کافی بخوابید و بالاتر از همه، مثبت بمانید. مراقبت از دیابت باید در کنترل شما باشد. اگر مایل به انجام وظایف خود هستید، دیابت مانعی برای یک زندگی فعال و سالم نخواهد داشت.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 12 خرداد 1402 بروزرسانی: 12 خرداد 1402 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2228

به "این بیماری را جدی بگیرید؛ 9 راه برای مراقبت از افراد مبتلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بیماری را جدی بگیرید؛ 9 راه برای مراقبت از افراد مبتلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید