گزارشی از موزه رنو در پاریس؛ عصاره 118 سال خلاقیت و نوآوری

به گزارش مرد کوچک، زمانی که لوئیس رنو به اسم یک مهندس خلاق با مشاهده کوشش سایر شرکت ها برای ساخت خودرو، دست به کار شد تا یکی از مهمترین برندهای صنعتی فرانسه را خلق کند.

گزارشی از موزه رنو در پاریس؛ عصاره 118 سال خلاقیت و نوآوری

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، پیشینه رنو به سال 1899 باز می گردد، زمانی که لوئیس رنو به اسم یک مهندس خلاق با مشاهده کوشش سایر شرکت ها برای ساخت خودرو، دست به کار شد تا یکی از مهمترین برندهای صنعتی فرانسه را خلق کند. البته لوئیس در این راه تنها نبود و پس از ساخت چند نسخه اولیه، دو برادر خود به نام های مارکل و فرناند را هم وارد این پروژه کرد و بدین ترتیب شرکت فنی مهندسی رنو با بستری خانوادگی بنیان قرار گرفت.

اولین خودرو فراوریی رنو که بر طبق بعضی اطلاعات دو دستگاه از آن به ایران هم راه یافته بودند.

گوشه ای از کارگاه بازسازی خودروهای کلاسیک رنو

بازسازی یک خودرو مربوط به دهه 30 با اجزای کاملا نو، تایرهای طرح کلاسیک چنین خودروهایی به وسیله یک شرکت انگلیسی فراوری می گردد.

رنو از تاریخچه درخشانی در زمینه های فنی و مهندس و مسابقات اتومبیل رانی برخودار است، اما عجیب آنکه اثر چندانی از این توانایی های درخشان فنی در مدل های فراوری انبوه کمپانی دیده نمی گردد.

با این حال مدل های نمایشی در موزه رنو به شکلی گلچین شده بودند که به خوبی می شد سیر پیشرفت کمپانی را در عرصه های مختلف مشاهده کرد.

علاوه بر چند خودرو بسیار خاص مانند اولین محصول کمپای که اتفاقا بنا بر روایتی اولین خودروهای راه یافته به ایران هم محسوب می گردد. تماشا نمونه های رکورد شکن از سری های آزمایشی با توانایی دست یابی به سرعتی بیش از 300 کیلومتر در ساعت در دهه 1920 و 1930 بسیار جالب به نظر می رسید.

رنو مانند بسیاری از کمپانی های صنعتی دیگر در مقطع زمانی جنگ دنیای ناچار به فراوری تسلیحات شد و از این رو یک تانک کوچک مربوط به جنگ دنیای اول هم در مرکز بازسازی کمپانی دیده می گردد.

با توجه به شرایط مالی وخیم پس از جنگ، تمرکز رنو برای بازار فروش همیشه بر مدل های مالی فراوری انبوه متمرکز بوده است و در طول تاریخ این شرکت اثر چندانی از خودروهای جاده ای بسیار لوکس، بزرگ یا سریع دیده نمی گردد.

مدل مسابقه ای A310 V6 که در سال 1977 مخصوص مسابقات رالی فرانسه پیشرفته بود

این نکته درحالیست که بنا بر شواهد متعددی رنو تقریبا در تمام طول دوران حیات خود در مسابقات اتومبیل رانی حضوری فعال و مستمر داشته و اتفاقا در میان شرکت های اروپایی، یکی از کمپانی های صاحب سبک در زمینه ساخت خودروهای مسابقه هم محسوب می گردد.

جنگنده فرمول یک رنو با موتور 4 سیلندر توربو که در دهه 80 در زمره خودروهای پیروز مسابقات محسوب می شد

اولین خودرو لمانز رنو که پس از 17 ساعت پیشتازی به علت شکستن پیستون از دور مسابقه خارج شد، در کنار اولین خودرو فرمول یک این کمپانی در دهه 70 و مرکب سال 2005 فرناندرو آلونسو برای دست یابی به قهرمانی دنیا

نمایی از کارگاه بازسازی مدل های کلاسیک رنو

برای مثال علاوه بر خودروهای رکورد شکن حداکثر سرعت، انبوهی از خودروهای رالی معروف، نمونه های مسابقات استقامت لمانز و چندین نمونه از سری خودروهای فرمول یک در مجموعه کلاسیک رنو دیده می شوند.

البته باید اذعان کرد که عملکرد رنو در مسابقات اتومبیل رانی برخلاف کمپانی هایی نظیر فراری یا پورشه، توام با پیروزیت های زیادی نبوده است و این خودروساز همیشه نهایت کوشش خود را به کار بسته تا با ارتقای تکنولوژی و دانش فنی، به حد و مرزهای لازم برای پیروزی در مسابقات دست یابد، اوج عملکرد این شرکت در سال های 2005 و 2006 با پیروزهای پی در پی فرناندو آلونسو در مسابقات فرمول یک رخ داد که با انتها دوران سلطنت میشاییل شوماخر و فراری سرخ رنگش همراه بود.

با این حال آنچه عجیب است اینکه رنو به علت سبد محصولات عمدتا مالی خود تا به امروز هیچ گاه از تمام دانش فنی و توانایی های تکنولوژیک خود برای توسعه یک محصول جاده ای پرچمدار استفاده نکرده است و شاید بتوان مهمترین محصولات مهندسی شده را سری اسپرت RS توصیف کرد که شامل چند هاچ بک داغ و اسپرت برای رقابت با نمونه های جوان پسند فولکس واگن گلف و فورد فیستا می گردد.

رنو کلیو RS از مجذوب نماینده ترین هاچ بک های بازار اروپا

مگان RS

موازی با ساخت خودروهای عمدتا مالی و کوشش برای عرض اندام در دنیای مسابقات، رنو البته کمپانی جسوری در زمینه طراحی خودروهای مفهومی عجیب و غریب و ساخت خودروهای لوکس و خانوادگی به شمار میرود.

از این رو در موزه رنو که در آینده افتتاح می گردد می توانید طیف گسترده از انواع کانسپت های رنگارنگ متفاوت شامل چند ون و مینی ون خانوادگی و مدل های اسپرت سایز کوچک را مشاهده نمایید.

با این وجود قبل از عرضه مدل تلیسمان در سال گذشته میلادی، می توان گفت که رنو عملا هیچگاه در بازار خودروهای لوکس عملکرد درخشانی از خود نشان نداده و همیشه زیر سایه رقبای آلمانی و آمریکایی قرار گرفته است.

مدل 30 TX که نقش محصول لوکس و پر امکانات رنو را در دهه 80 میلادی بازی می کرد و به نوعی جد بزرگ رنو تلیسمان امروزی محسوب می گردد

طبیعتا در خصوص ساخت خودروهای مینی ون و استیشن عجیب و پر امکانات حتی شرایط پیچیده تر می گردد و علیرغم پیروزیت های بسیار بزرگ رنو در بازار خودروهای تجاری اروپا، این کمپانی تا به امروز نتوانسته یک محصول خانوادگی استیشن یا MPV فوق العاده پیروز را برای استفاده های غیر تجاری عرضه کند.

استیشن بزرگ رنو مربوط به دهه 20 که با ظرفیت حمل 6 سرنشین و ابعادی نزدیک به مینی بوس های امروزی کارایی در حد یک خودرو MPV داشته است، از این خودرو به منظور جا به جایی خبرنگاران در بخش های مختلف کارخانه استفاده می شد

جالب تر آنکه در بخشی از موزه که به خودروهای آنتیک و بسیار قدیمی تعلق دارد، نمونه ای از یک آفرودر 6 چرخ با تایرهای دوگانه دیده می گردد که یک خودرو بیابان گرد مورد استفاده فرانسوی ها در دهه 20 میلادی بوده است.

محصول سه محوره و دو دیفرانسیل کارآمد رو در دهه 20 و 30 میلادی به منظور انجام سفرهای اکتشافی در قلب آفریقا مورد استفاده قرار می گرفت

با این حال مدیران رنو پس از فراوری 35 هزار دستگاه از این محصول شاخص تصمیم به قطع فراوری این سری از خودروهای خود گرفتند و تا چند سال قبل هم رنو علاقه ای به فراوری خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند دو دیفرانسیل از خود نشان نمی داد.

نسخه تیونینگ شده رنو 5 با موتور 4 سیلندر توربو نصب شده بر روی محور عقب که از عجیب ترین محصولات فراوری انبوه تاریخ رنو به شمار میرود و عملکرد فوق العاده ای را در ابتدای دهه 80 میلادی از خود به نمایش می گذاشته است

نسخه رالی مونت کارلو رنو 5 که پس از مینی صندلی های دوم و سوم را از آن خود کردند

کوشش رنو برای قدرت نمایی در رالی سخت پاریس داکار در دهه 80 میلادی، به اگزوز عجیب و طویل خودرو دقت کنید

در مجموع می توان گفت که دانش فنی و مهندسی رنو در صنعت خودروسازی بسیار بیشتر از ساخته های مشهور و فراوری انبوه این برند فرانسوی است که در سرتاسر دنیا دیده می گردد، شاید روزی مدیران هولدینگ رنو نیسان بتوانند از تمامی پتانسیل بزرگ خود برای ساخت خودروهای پیشتار استفاده نمایند و در آن زمانی رقبای آلمانی با چالشی کاملا جدی روبرو خواهند شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1735

به "گزارشی از موزه رنو در پاریس؛ عصاره 118 سال خلاقیت و نوآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از موزه رنو در پاریس؛ عصاره 118 سال خلاقیت و نوآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید