کشف بقایای یک مجسمه غول آسای هانیوا در ژاپن

به گزارش مرد کوچک، بقایای یک مجسمه هانیوای چوبی به ارتفاع 3.5 متر در یکی از گورپشته های باستانیِ ژاپن یافت شده است.

کشف بقایای یک مجسمه غول آسای هانیوا در ژاپن

خبرنگاران |تصور می گردد این مجسمه یکی از بزرگ ترین هانیوا های چوبیِ یافت شده در ژاپن باشد؛ مجسمه ای غول آسا با 3.5 متر طول و قطعاتی با 75 سانتی متر عرض و حدود 8 سانتی متر ضخامت. هانیوا اشیاء تدفینیِ بزرگ و توخالی هستند. مقادیر زیادی هانیوا که بسیاری از آن ها تقریباً به میزان واقعی بودند با دقت روی مقبره های بزرگ تپه ای موسوم به کوفون قرار داشتند. در دوره کوفون (250 تا 600 پس از میلاد)، هانیوا به اشکال مختلف تکامل یافت، از جمله شکل، جایگاه آن روی مقبره های تپه ای و احتمالاً عملکرد خاص آن ها یا کاربرد آیینی شان.

به گزارش خبرنگاران ؛ این هانیوا حین حفاری خندقی در اطراف کوفونِ مینگازوکا با 96 متر طول کشف شد که تصور می گردد در سرانجام قرن پنجم ساخته شده است. این مجسمه، هانیوا به سبک ایوامی است که تا به امروز فقط در 15 گورپشته کوفون در ژاپن پیدا شده است.

به گفته مقامات ژاپن: هانیوا یک دست سازه بسیار نادر است چرا که از کویاماکی (کاج چتری ژاپنی) ساخته شده است؛ یک نوع چوب که مورد علاقه صاحبان قدرت آن موقع بوده است. این بلندترین هانیوایی است که تا به امروز کشف شده است و قد آن از نمونه ایوامی 2.6 متری که از کوفونِ اوهاکایاما در شهر تِنری در استان همسایه کشف شد بلندتر است. مطالعات صورت گرفته در حوزه کوفون نشان داده است که یک دولت صاحب قدرت حدود 250 پس از میلاد در ژاپن ظهور می نماید. این دولت اسامی متعددی داشته (از جمله جامعه یاماتو) و مرکز آن عموماً در استان های نارا، کیوتو و اوساکای امروزی بود.

مقبره های یادبود (کوفون های) زیادی به شکل سوراخ کلید یا zenp ken fun ساخته شدند؛ یعنی بخش مربع در جلو واقع است در حالی که بخش گرد در عقب است و بدن (یا بدن های) مُرده را در خود جای می دهد. مقبره هایِ سوراخ کلیدی به عنوان یک نوع سبک امضای این استان انتخاب می شدند.

استان نارا مهد بیشتر مقبره های بزرگِ سوراخ کلیدیِ نخستینِ قرن سوم است. یکی از آن ها کوفونِ هاشی هاکای معروفِ ساکورای است که حدوداً 280 متر طول و 30 متر ارتفاع دارد؛ یعنی حتی بزگتر از هرم خوفو در جیزه که تقریباً 230 متر طول و 146 متر ارتفاع دارد.

(نمونه هایی از مجسمه های هانیوا مربوط هزار و پانصد سال قبل)

نخستین هانیواها متعلق به 250 پس از میلاد تا حدود سال 450 اشکال ساده ای داشتند و بیشتر استوانه ای بودند. طرز قرارگیری هانیوا از مقبره ای به مقبره دیگر فرق دارد، اما معمولاً در راستای بیرونی ترین محیط سطح مقبره ردیف می شدند تا به ظاهر مرز هایی را ترسیم نمایند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 24 آذر 1401 بروزرسانی: 24 آذر 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2152

به "کشف بقایای یک مجسمه غول آسای هانیوا در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای یک مجسمه غول آسای هانیوا در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید