کتاب احوال و آثار ابن خفیف در شیراز رونمایی شد

به گزارش مرد کوچک، به گزارش خبرنگاران در شیراز، زرین تاج واردی و زهرا ریاحی زمین، نگارندگان این کتاب آن را در دو بخش تدوین نموده اند که بخش نخست زندگی نامه عبدالله بن خفیف و بخش دوم مشتمل بر آثار اوست.

کتاب احوال و آثار ابن خفیف در شیراز رونمایی شد

زرین تاج واردی، استاد دانشگاه شیراز و یکی از دو مؤلف این کتاب، اثر حاضر را کامل ترین منبع از زندگی و آثار ابن خفیف معرفی کرد و گفت: تا به امروز هیچ پژوهش مستقلی درباره زندگی و آثار ابن خفیف انجام نشده و در این پژوهش از کهن ترین متن هایی که اطلاعاتی درباره زندگی ابن خفیف داشت، بهره برده ایم و در مدت 5 سال با مطالعه همه منابع فارسی و عربی که نامی از عبدالله ابن خفیف داشته اند، تمام زوایای زندگی این عارف شیرازی را به نگارش درآوردیم و کوشش کردیم هیچ نکته ای ناگفته نماند و در بخش دوم کتاب که شامل آثار ابن خفیف است، تمام آثار وی از نسخه های معتبری که به طور عمده در کشور ترکیه وجود دارد، جمع آوری شده است.

وی اظهار داشت: از آن جا که هدف این کتاب معرفی ابن خفیف و آثار او و گردآوری مکتوباتش بوده، نگارندگان به تصحیح آثار نپرداخته اند و آن را برای مجالی دیگر گذاشته اند؛ مگر در مواردی که اشتباهات بسیار فاحش و آشکاری در دست نوشته ها به چشم می خورد که اگرچه بسیار اندک بود اما تحصیح مختصری صورت گرفته است.

عبدالله ابن خفیف شیرازی، معروف به شیخ کبیر، از مشایخ پر آوازه قرن سوم و چهارم هجری قمری در شیراز است.

وی از بنیان گذاران عرفان و تصوف فارس و از نخستین کسانی است که کانون تصوف ایران را از شرق به فارس منتقل کرد و این خطه پس از او مهد پرورش و تربیت خیل عظیمی از عرفا، صوفیه و ادبا، از جمله روزبهان و سعدی شد که به شدت تحت تاثیر افکار او بودند. آثاری که به ابن خفیف نسبت داده اند فراوان است که تعدادی اندک از آن به جای مانده است و با این حال غور در آن ها ما را با آبشخورهای زلال عرفان و تصوف فارس پیوند می دهد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب احوال و مجموعه آثار شیخ کبیر شیراز، ابن خفیف، روانه بازار شده و در دسترس مخاطبان نهاده شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2254

به "کتاب احوال و آثار ابن خفیف در شیراز رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب احوال و آثار ابن خفیف در شیراز رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید