سیر صعودی پیوستن موزه های دانشگاهی به UMAC در سال 98

به گزارش مرد کوچک، در سالی که گذشت فرایند ثبت موزه های دانشگاهی کشور در کمیته بین المللی موزه های دانشگاهی (UMAC) شدت گرفت و طی یک سال، 6 موزه به این کمیته پیوستند.

سیر صعودی پیوستن موزه های دانشگاهی به UMAC در سال 98

به گزارش خبرنگاران، کمیته بین المللی مجموعه ها و موزه های دانشگاهی، زیرمجموعه ایکوم (شورای بین المللی موزه ها) است که با هدف حمایت از میراث به سرپرستی دانشگاه ها تشکیل شده است. این کمیته انجمنی برای تمام افرادی به شمار می آید که به طور مرتبط با موزه ها، نمایشگاه ها و مجموعه های دانشگاهی کار می نمایند.

در سال 98 به ترتیب موزه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، موزه دانشگاه فردوسی مشهد، مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران، موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز، موزه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و موزه اسناد مرکزی دانشگاه تهران به کمیته بین المللی موزه های دانشگاهی پیوستند.

این در حالی است که موزه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آذر ماه 98 در بیمارستان روزبه افتتاح شد و در حال حاضر دانشگاه تهران به لحاظ تعداد موزه های ثبت شده در یومک، در صدر سایر دانشگاه ها واقع شده است.

در ادامه به ارائه معرفی مختصری از 6 موزه ای که سال 98 به کمیته بین المللی موزه های دانشگاهی پیوستند، پرداخته ایم.

نمایش امکانات قدیم پزشکی در موزه تاریخ پزشکی سلامت بروجن

موزه تاریخ پزشکی سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، اواخر دی ماه 96 در شهرستان بروجن افتتاح شد و 24 فروردین ماه 98 به کمیته بین المللی موزه های دانشگاهی پیوست.

ساختمان مریض خانه قدیم بروجن به جای مانده از زمان قاجار با قدمت 120 ساله که به موزه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اختصاص یافته است، بلدیه (شهرداری) شهر بوده که پس از مدت کوتاهی با اندک تغییراتی از جمله نصب سُرب در درب و دیوار برخی از اتاق ها جهت استفاده رادیولوژی و رنگ آمیزی مخصوص جهت اتاق عمل، به بیمارستان تغییر کاربری می دهد و تجهیزات و امکانات مورد احتیاج در آن نیز با مشارکت مردم و خیرین تأمین می گردد.

این موزه با هدف آشنایی نسل جدید با امکانات و نحوه ارائه خدمات در قدیم و نیز فراهم شدن بستر جذب دنیاگرد به منطقه بروجن، افتتاح شده و در آن بیش از یکصد قلم تجهیزات پزشکی به جا مانده از قدیم به همراه تصاویر، معرفی مفاخر پزشکی و سیر تکامل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی استان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

نمایش سیر تحول دانشگاه در موزه فردوسی مشهد

موزه دانشگاه فردوسی مشهد در اردیبهشت ماه 97 ذیل مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد. این موزه در بخش های مختلف راهروی ورودی، گالری یک، اتاق مطبوعات، راهروی گذار، گالری دو، اتاق مرکز و بخش دیداری-شنیداری، سیر تحول دانشگاه فردوسی مشهد را به عنوان مهم ترین مرکز علمی فرهنگی شرق کشور در یک بستر 70 ساله به نمایش گذاشته است.

این موزه با تأکید بر هویت دانشگاه، مجموعه ای از ترازوها و میکروسکوپ های قدیمی، دستگاه مورس، وسایل یاری آموزشی مرتبط با نمایش صور فلکی مربوط به دهه 40 دانشگاه و اولین تلسکوپی که وارد این دانشگاه شده را به نمایش گذاشته و همچنین همه اسناد و مدارک شامل عکس ها، تصاویر، فیلم ها، خاطرات، مصاحبه ها و هرچیزی که تاریخِ دانشگاه و فعالیت های اعضای آن را در بردارد، گردآوری و به عنوان یک میراثِ ماندگار حافظت می نماید.

شناسایی تمدن های گذشته ایران در مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران

موسسه باستان شناسی در سال 1338 به پیشنهاد استاد دکتر عزت الله نگهبان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران تأسیس شد. هدف اصلی این موسسه، انجام تحقیقات علمی دانشگاهی در زمینه های مربوط به باستان شناسی و شناسایی فرهنگی و تمدن های گذشته ایران و ممالک همجوار به استناد پژوهش های باستان شناسی هنر بود.

این مؤسسه با اجرای طرح های پژوهشی، برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه ها، همایش ها و سخنرانی ها نقش مؤثری در پویایی علم باستان شناسی دارد.

انجام آزمایش های علمی پیشرفته با جنبه آموزشی در موزه دانشگاه شهید چمران اهواز

موزه دانشگاه شهید چمران اهواز در فضایی به مساحت 3 هزار متر مربع در سال 82 افتتاح شد. این موزه در سالن علم خود بخش هایی از قبیل بیوگرافی دانشمندان تراز اول ایران و دنیا، مجسمه و نقاشی چهره آن ها، میکروب های مختلف بیماری زا، بخش زمین شناسی و ... را به نمایش گذاشته است. همچنین در سالن طبیعت انواع پرندگان، پستانداران، دوزیستان، خزندگان و ... به نمایش درآمده و به وسیله منظره سازی های گوناگون، به صورت یک باغ وحش بی جان طراحی شده است.

در این موزه همچنین رشته هایی همچون علوم پزشکی، فیزیک کلاسیک ، فیزیک مدرن، علوم و تاریخ طبیعی، حفاظت از محیط زیست و ... با تمام زیرمجموعه های مربوط به آن ها تدریس می شوند و نیز آزمایش هایی نظیر آزمایشات اتمی، آزمایشات زیر اتمی، ماده و ضد ماده، کوانتوم، لیزر، شکست لیزر، نور، انواع اسکن های پزشکی، تله پاتی، خروج انرژی پلاسما از بدن و ... در این موزه با جنبه آموزشی و در سطح پیشرفته انجام می گردد.

نمایش فیلم با محور اختلالات روانی در موزه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

موزه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران 21 آذر ماه سال 98 همراه با رونمایی آثاری از زنده یادان دکتر عبدالحسین میرسپاسی، دکتر غلامحسین ساعدی، دکتر داوود شاه محمدی، دکتر افشین یداللهی و سایر آثار ارزشمند تاریخ روان پزشکی و سلامت روان ایران افتتاح شد.

این موزه شامل هفت خوان تاریخ روان پزشکی، تصویری از آرشیو موزه پزشکی شامل تصویر مینیاتوری از نمایش دارالمجانین، مجموعه عکس های دکتر نصر اصفهانی، بخش متعلق به پیشکسوتان بیمارستان روزبه، نمایش فیلم هایی با موضوع اختلالات روحی و روانی و درمان های قابل انجام روی آن ها، بخش مربوط به فعالیت های بین المللی دکتر افشین یدالهی است و بخش پایانی نیز به معرفی پزشکانی مانند شاه محمدی و علاقه بند راد اختصاص داده شده که برای نخستین بار، روان پزشکی مدرن را وارد ایران نموده و نخستین کنگره های این حوزه را در دهه 60 در ایران برگزار کردند.

موزه اسناد مرکزی دانشگاه تهران، موزه ای با تأکید بر هویت این دانشگاه به عنوان نماد علمی کشور

موزه اسناد مرکزی دانشگاه تهران در شهریور ماه 97 به همت عباس توکلی جلودار، کارشناس مرمت نسخه های خطی در این دانشگاه و با حمایت دکتر رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران افتتاح شد. این موزه با تأکید بر هویت دانشگاه تهران به عنوان نماد علمی کشور، مجموعه ای شامل اشیای اهدایی به دانشگاه تهران، اشیای آنالوگ و قدیمی مورد استفاده در کتابخانه، مجموعه های عکس از دوران قاجار، اسناد و نسخ خطی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگاران، در حال حاضر موزه ملی تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، موزه نگارستان دانشگاه تهران، موزه مقدم دانشگاه تهران، موزه تاریخ طبیعی دانشگاه تربیت معلم مشهد، موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز، موزه نصیر دانشگاه خواجه نصیر، موزه تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، موزه بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، موزه تاریخ علم دانشگاه اردبیل، موزه دانشگاه فردوسی مشهد، موزه و مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران، موزه تاریخ علم و طبیعت دانشگاه اهواز، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کمیته بین المللی موزه های دانشگاهی (UMAC) به ثبت رسیده اند که در این میان چهار موزه به حوزه پزشکی اختصاص دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 893

به "سیر صعودی پیوستن موزه های دانشگاهی به UMAC در سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر صعودی پیوستن موزه های دانشگاهی به UMAC در سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید