چگونه کووید، 19 بر مغز تاثیر می گذارد؟

به گزارش مرد کوچک، آیا بیماری کووید-19 می تواند آسیب جدی به مغز وارد کند؟ این سوال ممکن است عجیب به نظر برسد. ویروس کرونا در دو سال اخیر طبق آمار رسمی 452 میلیون نفر را مبتلا کرده و باعث مرگ شش میلیون نفر شده است.

چگونه کووید، 19 بر مغز تاثیر می گذارد؟

به گزارش یورونیوز، این ویروس از طریق مجاری تنفسی وارد بدن می شود و می تواند از طریق ریه ها باعث مرگ شود. در واقع این ویروس را می تواند عامل یک بیماری تنفسی نامید. با این حال هر چه زمان بیشتر می گذرد، پزشکان و محققان بیشتر متوجه می شوند که این ویروس بر سایر اندام ها نیز تاثیر می گذارد. آسیب به کلیه ها، دستگاه گوارش یا حتی قلب مشخص شده است. اما اکنون مهمترین عارضه کووید-19 بر مغز است که در مرکز توجه چندین گروه تحقیقاتی در سراسر جهان قرار گرفته است.

سرنا اسپودیچ و آویندرا نات محققان دانشگاه ییل و موسسه سلامت آمریکا در ژانویه گذشته مقاله ای را در مجله ساینس منتشر کردند و بر شمار زیادی عوارض عصبی که در مراحل شدید بیماری ظاهر می شود تاکید کردند.

سکته مغزی، هذیان، التهاب مغزی، انسفالوپاتی یا حتی گیجی و اختلالات عصبی عضلانی و … فهرست آسیب شناسی مشاهده شده است. افرادی که این تحقیق را انجام دادند تاکید دارند بسیاری از افرادی که این علائم عصبی را تجربه می کنند زیر 50 سال سن دارند و قبل از عفونت به نظر از سلامت خوبی برخوردار بودند.

کاهش سریع ماده خاکستری مغز در افراد مبتلا به کووید

اما یک مطالعه نو دیگر نشان داده است که حتی موارد خفیف کووید-19 می تواند باعث کوچک شدن مغز و کاهش سریع ماده خاکستری شود.

این مطالعه روز دوشنبه گذشته در مجله نیچر منتشر شد و اسکن مغز افراد را قبل از ابتلا به ویروس کرونا و در ماه های پس از آن بررسی کرد. این نخستین مورد از نوع خود است که رویکردی طولی دارد و تغییرات را در طول زمان بررسی می کند.

785 نفر در این مطالعه تحت دو اسکن مغزی با فاصله حدود سه سال از یکدیگر قرار گرفتند. از میان این گروه، 401 نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند که بیشتر آن ها موارد خفیف بود که نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.

افراد مورد مطالعه در محدوده سنی 51 تا 81 سال قرار داشتند. از این گروه افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شدند در مقایسه با افرادی که هرگز مبتلا نشدند، سطح از دست دادن ماده خاکستری مغز آن ها تسریع شده بود.

به گفته محققان، سالانه به طور میانه هر فرد بین 0.2 تا 0.3 درصد در فرایند طبیعی پیری ماده خاکستری مغز خود را از دست می دهد. اما این مطالعه نشان داد که در مقایسه با شرکت کنندگان مبتلا نشده، افرادی که به کووید-19 مبتلا شده اند بین 0.2 تا 2 درصد ماده خاکستری بیشتری را در چندین ناحیه مغز از دست دادند.

ابتلا به کرونا منجر به خونریزی های کوچک مغزی می شود

محققان در انستیتوی ملی سلامت در آمریکا نیز سال گذشته به این نتیجه رسیدند که بیماری کووید 19 منجر به خونریزی های کوچک در مغز بیماران می شود.

دانشمندان نتیجه بررسی های خود از تاثیر ابتلا به ویروس کرونا بر مغز را در نشریه علمی ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر کردند. آنها بافت هایی از ساختار معروف به پیاز بویایی و ساقه مغز 19 بیماری را که بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند بررسی کردند.

دانشمندان با انجام تصویرسازی تشدید مغناطیسی (ام آر ای) بر روی بافت های متعلق به 19 بیمار جان باخته بر اثر ابتلا به کووید 19 دریافتند که این بافت ها به شکلی غیرعادی آسیب دیده اند. به گفته محققان انستیتوی ملی سلامت آمریکا دلیل آسیب های وارده به بافت های پیاز بویایی و ساقه مغز خونریزی های کوچک در این بافت ها بر اثر پاره شدن رگ های کوچک بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2010

به "چگونه کووید، 19 بر مغز تاثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کووید، 19 بر مغز تاثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید