ویژگی های یک گز خوب چیست؟

به گزارش مرد کوچک، همه ما با گز و انواعش آشنا هستیم اما مساله مهمی که هنگام خرید گز درجه یک باید به آن توجه کنیم شناخت گز خوب و با کیفیت است. برای اینکه پس از خرید و مصرف گز لبخند رضایت روی لبتان باشد این مقاله رو از دست ندهید. در این مقاله به بررسی ویژگی هایی که گز خوب و تازه را از سایر گز ها متمایز می کند می پردازیم که توجه به این فاکتورها در تهیه گز سالم کمک زیادی به ما می کند.

ویژگی های یک گز خوب چیست؟

ویژگی های گز خوب

انتخاب صحیح مواد اولیه

یک گز علاوه بر طعم و مزه باید نرم و تازه باشد. بافت نرم گز باعث می گردد که گز راحت تر خورده گردد و به دندان نچسبد. برای این منظور استفاده از مواد اولیه با کیفیت اهمیت فراوانی دارد. مثلا استفاده از شیرینی طبیعی و انگبین ها بر ازرش غذایی گز می افزاید.

حتی افراد دیابتی می توانند گز رژیمی کم شیرینی که از قند طبیعی ضعیف شده تهیه می گردد، را مصرف کنند. استفاده از شیرین کننده های مصنوعی منعی ندارد اما حداکثر مجاز آن باید رعایت گردد.

ارزش تغذیه ای گز با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن قابل سنجش است. استفاده از مغزهای تازه طعم مطبوعی به گز می بخشد. سفیده تخم مرغ منبع پروتئین این ماده غذایی به شمار می رود که آن را به همراه چاشنی های مشخصی به مواداولیه اضافه می کنیم تا خمیر گز آماده گردد.

توجه به بسته بندی

گز، خوراکی سنتی ایرانی است که معمولا برای پذیرایی و میزبانی در مراسم و مهمانی ها استفاده می گردد. همچنین برای سوغات و هدیه بسیار مرسوم است. شکل ظاهری و نوع بسته بندی برای هدیه و سوغات بیشتر مورد توجه است. امروزه اغلب گزها در جعبه های خاتم کاری سنتی و یا بسته بندی های شکیل به بازارعرضه می شوند.

علاوه بر شکل ظاهری و فرایند آماده سازی گز و سلامت مواد اولیه و ارزش غذایی آن، فرآیند قطعه بندی و برش زدن و بسته بندی نیز بسیار حائز اهمیت است. استفاده از دستگاه های استریل برش اتوماتیک بر سلامت و کیفیت محصول می افزاید و بسیار بهتر از روش سنتی و دستی است. وقتی خمیر پخته شده گز تهیه شد وارد دستگاه شد، با برش های طولی و عرضی در اندازه های مشخص قطعه بندی می گردد. پس از آن در بسته بندی مخصوص به خود قرار گرفته و به بازار عرضه می گردد.

بهداشتی بودن گز و توجه به برند آن

بهتر است از گزهای با بسته بندی بهداشتی و درست استفاده کنید و ترجیحا گز فله خریداری نکنید،

چرا که اغلب فاکتورهای بهداشتی در آن ها رعایت نشده است. ضمن اینکه خرید گز از برند معتبر خیال شما را از این بابت راحت می کند.

برند آنتیک برند مدرن ایرانی است که از شهر گنبدهای فیروزه ای،اصفهان، برامده است. سطح تقاضا و میزان رضایت مندی شما عزیزان سبب شده که تا به امروز بر آن باشد که بهترین کیفیت را به هموطنان عرضه کند. برای خرید گز می توانید به فروشگاه اینترنتی گز آنتیک به آدرس antiquegaz.ir مراجعه کنید.

تولید و نگه داری گز

گز فرایند تولید به نسبت طولانی دارد. متوسط زمان تولید آن حدودا به نه ساعت می رسد. شیرینی قدیمی و سنتی ایران که همواره با استقبال خوبی همراه بوده است و از ترکیب شکر، سفیده تخم مرغ، گلوگز و انگبین، عرقیاتی چون ترنجبین وگلاب و.. با مغزهای تازه تهیه شده و ماندگاری بالایی دارد.

لازم است بدانید که گز باید در محیط خشک و خنک دور ازنور و حرارت نگه داری گردد. نگهداری گز در یخچال و فریز ماندگاری گز را بهتر خواهد کرد و ویژگی های تغذیه ای آن را حفظ می کند. شاید به همین خاطر گز بیشترین ماندگاری را در بین انواع شیرینی ها داراست.

گز و تاریخچه آن

جالب است بدانید که ریشه اصلی پیدایش گز به نوعی حلوا می رسد که به حلواچوبه معروف بوده است. این حلوا به تدریج در گذرزمان به شکل کنونی گز تغییر حالت داده است. این شیرینی قدمتی دیرینه دارد که به 450 سال پیش برمی گردد. گز برای اولین بار در زمان آقامحمدخان قاجار در اصفهان تولید شد و بعد از رو به رو شدن با استقبال خوب تولید آن رواج پیدا کرد. گز که در ابتدا به عنوان پیشکش به پادشاه تقدیم شده بود به تدریج جایگاه خود را در بین مردم پیدا کرد و کم کم صادرات آن به کشور های دیگر نیز آغاز شد.

شهر اصفهان بیش از 90 درصد گز کشور را تامین می کند. برترین برندهای تولید گز در این شهر فعالیت دارند که اغلب آنها نه تنها در ایران بلکه در جهان شناخته شده هستند. البته این شیرینی در سایر کشور ها نیز تولید میگردد که بیشتر با نام (nougat) شناخته شده است.

انتخاب گز به عنوان هدیه و سوغات از قدیم مرسوم بوده و پذیرایی با آن لذت بخش و شیرین خواهد بود. اگر به دنبال شیرین کردن کام دوستان و عزیزانتان هستین و یا می خواهید دقایقی را با شیرینی وآرامش کنار دوستانتان سپری کنید، این مقاله راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1475

به "ویژگی های یک گز خوب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های یک گز خوب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید