نکته های نغز درباره مغز(2)

به گزارش مرد کوچک، در جدول زیر، فهرستی از اعداد را می بینید. آن را بلند و باحوصله بخوانید و بعد از هر بار خواندن یک بخش، چشمان تان را ببندید و سعی کنید آنها را همان گونه که بود، به خاطر بیاورید.

نکته های نغز درباره مغز(2)

نکته های نغز درباره مغز(2)

آزمون

احساس می کنید حافظه ضعیفی دارید؟

در جدول زیر، فهرستی از اعداد را می بینید. آن را بلند و باحوصله بخوانید و بعد از هر بار خواندن یک بخش، چشمان تان را ببندید و سعی کنید آنها را همان گونه که بود، به خاطر بیاورید.

2

8

5

9

3

4

6

1

3

7

2

4

3

7

4

9

1

6

8

2

4

7

1

9

5

7

4

6

2

9

1

8

5

5

6

3

2

6

8

5

7

2

هر خطی را که توانستید به یاد بیاورید، یک امتیاز به خودتان بدهید و نگران نباشید.اگر در بخش اول پیروز نبودید، باز در بخش دوم مهلت دارید.

با یک نگاه به جدول زیر بگویید کدام کلمه در هر 3 ستون وجود دارد؟

کوه

کیسه

تردست

پارکت

نویسنده

تفنگ

لائیک

تجاوز

عقرب

عقرب

خوشبخت

فردا

سقف

سرما

سقف

ماهی

خارجی

چادر

سپیده

چشم انداز

گرفتن

سرما

پایکوب

خوشبخت

خوشبخت

جلاد

رقصنده

کیسه

نهنگ

قلاب

در صورتی که کلمه را در هر 3 ستون یافتید، یک نمره به خودتان بدهید.

این شعر را مرتب کنید!شاد گردد اندرون غمگینم به اختیار/ از اختیار که بیرون است به اختیار.

در صورتی که توانستید شعر را مرتب کنید یک نمره به خودتان بدهید.

اعداد به هم ریخته را سرجای شان بگذارید!

با دقت به صندلی این اعداد نگاه کنید و بعد، روی آنها را بپوشانید و سعی کنید هر یک را در محل درست خود بگذارید.

4 6 1 5 2 3

هر عددی را که درست جایگزین کردید یک نمره به خودتان بدهید.

در این بخش، اگر بین 0 تا 7 امتیاز کسب کنید، یعنی حافظه فوری شما، کمی ضعیف است و باید روی آن کار کنید.

اگر بین 8 تا 14 نمره کسب کردید، یعنی حافظه خوبی دارید.

اگر بین 15 تا 22 نمره کسب کردید، یعنی حافظه تان عالی است.

رشد طولی مغز

از زمان تولد تا مرگ، مغز ما در حال رشد تدریجی است و خود را با محیط وفق می دهد. این همان چیزی است که به آن، انعطاف مغزی می گویند. در میان هر یک از ما، این توانایی به ژنتیک و مهم تر از آن، به کارهایی که انجام می دهیم، بستگی دارد. هر چه فعالیت مغزی ما بیشتر باشد، قدرت انعطاف پذیری مغز ما و توانایی ذخیره سازی آن بالاتر می رود. یک مغز بالغ هر لحظه این توانایی را دارد که از نو آغاز کند؛ چون مدام در حال بازسازی است.

هر بار که اطلاعات تازهی دریافت می کنیم، یک عکس تازه، یک بوی تازه یا یک صدای تازه می شنویم؛ مغز، آن را تحلیل و کدگذاری می نماید و در منطقه ها مختلف ذخیره می نماید تا در صورت احتیاج آن را به یاد آوریم. این کارها به وسیله 100 میلیارد نورون مغزی که به وسیله سیناپس ها با هم ارتباط برقرار می نمایند، انجام می گردد. هر چه اطلاعات غنی تر و مختلف تر باشد، اندازه تراکم نورون ها و سیناپس ها افزایش می یابد. تحقیقات پژوهشگران حاکی از این موضوع است موش هایی که در فضای پر از غذاهای متنوع و انواع بازی ها زندگی می نمایند توانایی های مغزی بالاتری نسبت به موش هایی دارند که در فضای بسته و بدون تنوع زندگی می نمایند. در خصوص انسان هم همین موضوع صادق است. برقراری ارتباط با دیگر انسان ها، تبادل نظرات و یافتن تجربیات تازه محرک نورون ها بوده و سبب رشد مغز می گردد. اگر فردی بدون برقراری ارتباط با دیگران، بدون کتاب و دوست در فضایی بسته زندگی کند، به هر صورت عقل خود را از دست می دهد! وقتی مغز تحریک می گردد، نورون های تازهتری ساخته می شوند. در تمام طول زندگی انسان نورون ها در حال ساخته شدن در هیپوکمپ - منطقه ای در مغز که چهارراه تمامی روندهای به خاطرسپاری است- هستند. نورون ها بعد از ساخته شدن در این ناحیه به ناحیه دیگری در مغز به نام منطقه بویایی فرستاده می شوند! چرا این منطقه و نه جای دیگری؟ هنوز نمی دانیم. این نورون ها مسوول پذیرش اطلاعات تازهند و هر چه اطلاعات بیشتر باشد، آنها هم سریع تر تکثیر می شوند! ناراحتی هایی مثل سکته مغزی و بیماری های زوال مغزی مثل پارکینسون و آلزایمر جلوی تکثیر نورون ها را می گیرند.

فواید بازیهای فکری

جدول، سودوکو، پازل...؛ بیشتر ما از انجام این جور فعالیت ها لذت می بریم اما جز لذت، این بازی ها تحریک نماینده مغز ما هم هستند. وقتی 40 سالگی را رد می کنیم، می ترسیم که دچار ضعف حافظه و زوال عقل شویم. خیلی ها چون شنیده اند که جدول جلوی زوال عقل را می گیرد، آغاز می نمایند به حل جدول تا مغزشان جوان گردد اما آیا این کار واقعا سودمند است؟ محققان می گویند درست است که تحریک شدن مغز از پیر شدن آن جلوگیری نموده و سبب فراوری نورون های تازه می گردد اما برای جوان نگه داشتن مغز باید به مدت طولانی و مداوم آن را تحریک کنیم. برترین محرک مغز، درس خواندن و کارکردن است. بازی هایی مثل سودوکو و جدول، حافظه کوتاه مدت ما را فعال می نمایند؛ نه حافظه بلندمدت را. بازی های فکری، تنها بازی هستند. مغز را باید از تمام جهات تحریک کرد. دیدار با آدم های گوناگون، تماشا تصاویر و شنیدن صداها همه و همه در جوان نگه داشتن مغز موثرند. بازی های فکری فقط یک ناحیه از مغز را تحریک نموده و تفریح های ناقصی هستند و سبب انعطاف پذیری کل مغز نمی شوند. غیر از انجام بازی های فکری مغز باید به وسیله خواندن، تماشا و بحث کردن هم تحریک گردد.

نگاهی به 3 بازی فکری

دراینجا قصد داریم به 3 بازی فکری رایج و مشهور بپردازیم. این بازی ها هیجان آورند و مغز را تحریک می نمایند و می توانند روی هوش شما هم آثار مثبتی داشته باشند.

شطرنج

این بازی دو بازیکن دارد که هر یک 16 مهره دارند و روی یک صفحه شطرنجی که از 64 مربع ساخته شده بازی می نمایند. در نهایت باید شاه یکی از دو طرف نابود گردد. این بازی، هوش دیداری و ادراکی شما را تقویت می نماید و قدرت تحلیل تجزیه و منطق تان را بالا می برد اما موضوع اینجاست که قهرمانان شطرنج پیروز تر از سایر افراد در تست های بصری فضایی نیستند. یعنی شطرنج حافظه فوتوگرافیک ما را تقویت نمی نماید. بازیکنان شطرنج به یاری استراتژی هایی که قبلا دیده و تجربه نموده اند بازی می نمایند. دقیقا رفتار آنها مثل سربازانی است که استراتژی های جنگی را می آموزند.

ماریو

در این بازی کامپیوتری، شخصیت اصلی باید از موانع گوناگون گذشته و به اهداف برسد و گفته می گردد این بازی سرعت و هوش دیداری ـ فضایی را تقویت می نماید اما متخصصان مغز و اعصاب ژاپنی به یاری تصاویر مغزی نشان داده اند اگرچه بخش کورتکس پیشانی بچه ها و بزرگسالانی که این بازی را انجام می دهند، فعال می گردد ولی ماریو تاثیری در تقویت حافظه دیداری فضایی ندارد.

سودوکو

در این بازی، شما باید یک جدول را با اعداد 1 تا 9 به گونه ای بچینید که در هر یک ردیف، عددی تکراری نباشد. گفته می گردد به یاری این بازی، منطق و حسابگری و حافظه عددی شما تقویت می گردد. در واقع، این بازی، ژیمناستیک مغز است اما آنالیز ها نشان داده که افراد ماهر در این بازی لزوما در جبر و هندسه قوی نیستند. متخصصان توصیه می نمایند برای آنکه حافظه عددی خود را بالا ببرید، شماره های تلفن را حفظ کنید و تاریخ تولدهای آنها را به جای یادداشت کردن، به خاطر بسپارید. برای تقویت حافظه بصری فضایی خود، اشتباهات را در تصاویر متشابه بیابید و برای توسعه دایره لغات خود، جدول حل کنید و شعر حفظ کنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1774

به "نکته های نغز درباره مغز(2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکته های نغز درباره مغز(2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید