بازسازی تنگه کافری به عنوان زیستگاه مهم دوران نوسنگی (بازسازی ساختمان)

به گزارش مرد کوچک، در پی سه فصل کاوش نجات بخشی، تنگه کافری که از آثار فاخر سیمره است ، از نابودی کامل نجات یافت. به گفته لیلی نیاکان که باستان شناسی پیروز است، سومین بخش این کاوش باستان شناسی در بخشی از حوزه آبگیر سد سیمره در محوطه های گورستان و استقرار چم پاپی و کوشک رویهدر ایلام صورت گرفت که پیروزیت آمیز بوده است. این خبر در بخش دوران نوسنگی و لرستان جای دارد.

بازسازی تنگه کافری به عنوان زیستگاه مهم دوران نوسنگی (بازسازی ساختمان)

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به نقل از ایسنا، در بهمن ماه سال 92 ،120 محوطه و بنای تاریخی سد سیمره در مسیر رودخانه سیمره در شهرستان (بدره)بین استان های ایلام و لرستان مربوط به عصر آهن و دوره های تاریخی و اسلامی که بعضی آن را مشابه تیسفون نامیده اند و به نوعی زیستگاه دوران نوسنگی بوده است، از نابودی نجات یافت. این امر مربوط به دوران نوسنگی از فعالیت های سودجویان فرهنگی که با پایین آمدن آب و کشف این بنا به حفاری و دست برد به آثار فرهنگی این خطه دست می زنند، جلوگیری خواهد نمود. در این اکتشاف آثار سفالی و ادوات سنگی مهمی از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره ساسانی بدست آمده است. در این راستا سه کارگاه ایجاد شد و آثار بدست آمده از این فصل(بنای ستون دار با ایوان و رواق هایی همراه با طاق های قوسی شکل، طاقچه ها، پایه ستون های به جا مانده و بقایایی از کف های گچی و گچبری های نفیس و اشیای فلزی و سفالینه های شاخص این دوره) می باشد و باعث شده که این آثار ارزشمند در فهرست آثار تاریخی ایران و تنگه کافری لرستان تا ابد باقی بمانند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2166

به "بازسازی تنگه کافری به عنوان زیستگاه مهم دوران نوسنگی (بازسازی ساختمان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی تنگه کافری به عنوان زیستگاه مهم دوران نوسنگی (بازسازی ساختمان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید