تورهای چین: مدیریت داده کلید رشد اقتصاد دیجیتال چین

به گزارش مرد کوچک، به گزارش خبرنگاران، اینترنت چین نیز مانند اقتصاد این کشور، در حال رونق است. سال گذشته، ارزش اقتصاد دیجیتال چین به 39.2 تریلیون یوان (6.14 تریلیون دلار) رسید که بیش از 30 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد و این کشور را در رتبه دوم جهانی قرار داد. اقتصاد دیجیتال به موتور مهمی برای توسعه مالی چین تبدیل شده است. در چنین شرایطی، جلوگیری از خطرات امنیتی موجود برای داده ها، ایجاد یک سیستم حفاظت از امنیت داده ها و بهبود مکانیسم های حکمرانی داده، برای پکن، اهمیت بیشتری یافته است.

تورهای چین: مدیریت داده کلید رشد اقتصاد دیجیتال چین

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

از همین روی، کنگره ملی خلق چین، در ماه ژوئن، قانون امنیت داده ها را تصویب کرد که از اول سپتامبر اجرایی شد.

این نهاد قانون گذار در ماه آگوست نیز، قانون حفاظت از اطلاعات شخصی را تصویب کرد که از ماه آینده اجرایی خواهد شد.

براساس تحلیل های موجود، سیستم و مکانیسم مدیریت سایبری چین در طول سال های اخیر، به طور مداوم بهبود یافته است، که مبنای قانونی محکمی برای تقویت بیشتر حکمرانی داده و بهبود اثربخشی حاکمیت فضای سایبری فراهم نموده است.

داده، پنجمین عنصر مهم مالی پس از زمین، نیروی کار، سرمایه و فناوری است. به طور کلی داده ها دارای مظاهر گسترده و منابع متعددی هستند. این عناصر، غیر انحصاری هستند و در مقایسه با سایر عناصر، هزینه استفاده و مالکیت آنها نسبتاً کم است. ماهیت نوظهور داده ها سبب شده است که در حال حاضر، هنوز کاستی های زیادی در تعریف حقوق مالکیت، تخصیص بازار و حمایت های امنیتی از آن وجود داشته باشد.

توصیه هایی برای تقویت حکمرانی داده

زانگ یو، کارشناس حوزه علوم داده، معتقد است که در حال حاضر، چین قوانین و مقررات تعیین و کارآمدی در زمینه حقوق مالکیت داده ها ندارد و فقدان مرزهای تعیین در دارایی های داده، ارزش و توسعه بازار داده ها را محدود می نماید. در سال های اخیر، پلتفرم های اینترنتی چینی به سرعت پیشرفته اند و داده هایی که در اختیار دارند نیز رشد تصاعدی داشته است. بی شک این فرایند تداوم خواهد داشت و در همین حال، شرکت های سنتی نیز تحول دیجیتال خود را تسریع خواهند کرد و شرکت های فناوری نیز توسعه زیست محیطی خود را تسریع خواهند کرد. چنین فرایندی حجم زیادی از داده را فراوری می نماید. از سوی دیگر، توسعه شدید تجارت فرامرزی در آینده نیز حجم زیادی از داده های تجاری را فراوری خواهد نمود. نحوه فعال کردن پتانسیل عناصر داده به یک سوال بسیار مهم تبدیل شده است.

زانگ یو، به طرح چهار پیشنهاد اساسی برای دولت چین جهت حل مسئله فعال سازی پتانسیل داده ها، پرداخته است. این پیشنهادات به توضیح زیر هستند.

برای آغاز، کوشش بیشتری برای تسریع در معرفی قوانین و مقررات مربوطه برای شفاف سازی حقوق داده مورد احتیاج است. توصیه می گردد بخش های ذیربط با فرض رعایت مقررات موجود، قوانین و روش های اجرایی دقیق را برای شفاف سازی حقوق داده ها و حمایت از حقوق مالکیت داده در بخش های صنعتی رونمایی نمایند.

دوم، یک پلتفرم سلسله مراتبی و توزیع شده برای به اشتراک گذاری، گردش و تجارت داده ها به صورت چارچوب مند، باید ساخته گردد.

سوم، کوشش هایی لازم است تا دستورالعمل ها و قوانینی در خصوص قیمت گذاری منابع داده ارائه گردد.

چهارم، ارتقا بیشتر مدیریت خود انضباطی در استفاده از داده به وسیله شرکت های تجاری، لازم است.

توصیه هایی برای جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار داده

حجم داده های در اختیار پلتفرم های آنلاین چین به سرعت در حال رشد هستند. بر اساس پیش بینی های انجام شده، تا سال 2025، داده های چین 27.8 درصد از کل داده های دنیا را تشکیل می دهند و رتبه اول را در سراسر دنیا خواهند داشت. این فرایند، اگرچه از یک سو، سبب توسعه چشمگیر اقتصاد دیجیتال و قدرت فناورانه در چین می گردد، اما از سوی دیگر، بعضی بسترها را برای ایجاد انحصار در تجارت داده و اطلاعات، باعث می گردد.

در حال حاضر، چین رویکردی چند جانبه برای افزایش نظارت ضد انحصاری بر پلتفرم های اینترنتی اتخاذ نموده است. به عبارت دیگر دولت چین، از رقابت منصفانه در بازار و بعلاوه از شرکت های نسبتاً محروم و کوچک تر، محافظت می نماید. زانگ یو، چهار پیشنهاد نیز برای حل این مشکل ارائه می دهد.

اول، حاکمیت داده و کوشش های ضدانحصاری در زمینه جمع آوری و تحلیل کلان داده باید خصوصیاتی مردم محور داشته باشند. بی شک بدون تأمین امنیت داده، فاکتورهای دیگری چون امنیت شبکه، امنیت ملی، امنیت مالی یا ثبات اجتماعی، محقق نخواهد شد. حاکمیت داده و کوشش های ضد انحصاری داده باید برای حفظ منافع مردم استفاده گردد.

دوم، حاکمیت داده و کوشش های ضدانحصاری کلان داده باید بر ارتقای توسعه سالم بازار مالی چین متمرکز گردد.

سوم، نظارت بر گردش داده های چین باید به طور سیستماتیک تقویت گردد.

چهارم، چین باید فعالانه در حکمرانی دیجیتال دنیای مشارکت کند. شرایط کنونی حاکمیت دیجیتال دنیای نشان دهنده فرایند منطقه ای و سیاسی شدن این امر است. کشورهای بیشتر و بیشتری مالیات دیجیتال وضع می نمایند که جریان فرامرزی داده های دنیای را محدود می نماید و به طور جدی بر توسعه اقتصاد دیجیتال دنیای تأثیر می گذارد.

سهم داده از رشد اقتصاد دنیای

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی مؤسسه بروکینگز در 10 سال گذشته، جریان فرامرزی داده های دنیای بیش از 10 درصد به رشد اقتصاد دنیای یاری نموده است. برآورد می گردد که تا سال 2025، سهم مالی جریان های فرامرزی داده در مقیاس دنیای از 11 تریلیون دلار فراتر رود. بنابراین، دولت چین برنامه دارد که به طور فعال جریان فرامرزی داده های دنیای را تحت مفهوم ساختن جامعه ای با آینده ای مشترک در فضای مجازی برای کل بشریت، ترویج دهد.

از همین روی، بسیاری از کارشناسان حوزه فضای مجازی و علوم داده، معتقدند که همه دولت ها و جوامع، باید فعالانه در ساخت و تدوین سازمان ها، استانداردها و قوانین مربوطه برای حاکمیت دیجیتال دنیای مشارکت نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1872

به "تورهای چین: مدیریت داده کلید رشد اقتصاد دیجیتال چین" امتیاز دهید

1 کاربر به "تورهای چین: مدیریت داده کلید رشد اقتصاد دیجیتال چین" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورهای چین: مدیریت داده کلید رشد اقتصاد دیجیتال چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید