ماهواره های استارلینک عکس دنباله دار نئووایز را خراب کردند

به گزارش مرد کوچک، یک عکاس نجومی که قصد داشت از دنباله دار نئووایز تایم لپس تهیه کند، با گذر ماهواره های استارلینک و آلودگی نوری ناشی از آن غافلگیر شد.

ماهواره های استارلینک عکس دنباله دار نئووایز را خراب کردند

همان طور که ناسا هشدار داده بود، آلودگی نوری ایجاد شده توسط افزایش شدید شمار ماهواره ها به طور جدی به عکاسی نجومی آسیب می زند. دنیل لوپز (Daniel López) عکاسی است که با یک دوربین Ra بدون آینه کانن و یک لنز 200 میلی متر مستقر شده بود تا از دنباله دار نئووایز عکس هایی با 30 ثانیه نوردهی تهیه کند و در نهایت بتواند تصویری با جزئیات بیشتر داشته باشد. اما هنگام عکاسی با دسته ای از ماهواره های استارلینک (Starlink) روبرو شد که با گذر از درون تصویر، کار او را خراب کردند.

تقریبا 20 فریم از عکس های نوردهی طولانی او رد ماهواره های استارلینک را نشان می دهد. لوپز تصمیم گرفت از این تعداد، 17 عکس را برای تشکیل یک تصویر نهایی انتخاب کند تا نشان دهد که چه تعداد رد ماهواره در عکس های او ثبت شده است و افزایش ماهواره های این چنینی چه اندازه به عکاسی آسمان شب صدمه می زند.

او می گوید: شما تقریبا در 25 عکس از 34 عکسی که من برای ساخت تایم لپس استفاده کردم به وضوح رد ماهواره ها را می بینید. محدوده تصویر خیلی بزرگ نیست - لنز 200 میلی متر با حسگر فول فریم - اما ماهواره ها دقیقا از روی دنباله دار عبور کردند.

لوپز که تجربه زیادی در عکاسی نجومی دارد و تصاویر شاخص زیادی از جمله تصویر معروف غروب ماه غول آسا در پشت صخره ها را ثبت کرده است، ادامه می دهد: من شخصا فکر می کنم که اگر اقدامی در این زمینه انجام نشود، ما باید انتظار سرانجام عکاسی نجومی از سطح زمین را داشته باشیم.

گفتنی است شرکت اسپیس ایکس ماهواره هایی را با نام استارلینک برای ارائه اینترنت پرسرعت تا سال 2021 در مدار قرار داده است و قصد دارد شمار آن ها را در پرتاب های آینده افزایش دهد. با توجه به اثر منفی که ماهواره های استارلینک برای تماشا و عکاسی آسمان شب دارند و انتقاداتی که در این زمینه مطرح است، این شرکت ایلان ماسک، در زمستان گذشته از برنامه ای خبر داده بود که از درخشان بودن هزاران ماهواره استارلینک در شب پیشگیری کند.

  • تلاش اسپیس ایکس برای رفع نگرانی منجمان از درخشش ماهواره های استارلینک

این شرکت تصمیم دارد با بهینه سازی زاویه پنل های خورشیدی ماهواره ها و هم چنین نصب سایه بان روی ماهواره های جدید از درخشش آن ها در شب بکاهد. علاوه بر این به دنبال راه هایی برای کاهش نور بازتاب شده از آنتن سفید رنگ این ماهواره هاست.

اگرچه هم اکنون هم با محاسبات و ابزارهای آنلاین موجود، می توان به برآوردی از زمان و مکان گذر ماهواره های استارلینک رسید تا با عکاسی تداخل نداشته باشد، اما این موضوع، کار عکاسان نجومی را بیش از پیش سخت می کند و نیازمند توجه کافی به پیشگیری از آلودگی نوری بیشتر آسمان شب است.

عکس ها: دنیل لوپز

منابع: PetaPixel, Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1113

به "ماهواره های استارلینک عکس دنباله دار نئووایز را خراب کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره های استارلینک عکس دنباله دار نئووایز را خراب کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید