شناسایی و نابودی سرطان با سنجاق های مو!

به گزارش مرد کوچک، دانشمندان ژاپنی پیروز به ساخت چیزی شده اند که آن را سنجاق های مو از جنس دی ان ای می نامند که به سلول های سرطانی می چسبد و سیستم ایمنی را برای پاکسازی آن ها فرا می خواند.

شناسایی و نابودی سرطان با سنجاق های مو!

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پژوهشگران ژاپنی یک درمان تازه و امیدوارنماینده برای سرطان ابداع نموده اند. این گروه پژوهشی توالی های دی ان ای مصنوعی به شکل سنجاق های مو را توسعه دادند که روی مولکول هایی که در سرطان بیش از حد بیان شده اند، می چسبند و پاسخ ایمنی قوی ایجاد می نمایند.

دارو های مبتنی بر اسید نوکلئیک به عنوان یک روش تازه برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها در حال ظهور هستند که معروف ترین آن ها واکسن های مبتنی بر mRNA برای پیشگیری از بیماری کووید-19 است و شرکت های دارویی اکنون در پی واکسن هایی علیه سایر ویروس ها مانند تبخال و حتی بیماری هایی مانند سرطان هستند.

مورد دوم یعنی حوزه سرطان، کانون توجه پژوهشگران دانشگاه توکیو است. دارو های مبتنی بر اسید نوکلئیک در تشخیص سلول های سالم و سرطانی با مشکل روبرو هستند که می تواند منجر به بعضی واکنش های ایمنی خطرناک گردد؛ بنابراین این گروه پژوهشی مولکول های دی ان ای مصنوعی را توسعه دادند که به طور ویژه برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی طراحی شده بودند.

نکته کلیدی، اما شکل این مولکول ها است. آن ها طوری خم شده اند تا شبیه سنجاق های مو شوند به همین دلیل سنجاق های موی آنکولیتیک (oHPs) نام گرفته اند.

این گروه به صورت شیمیایی این مولکول های DNA را به صورت جفتی سنتز کرد که برای واکنش با یک توالی میکرو RNA به نام miR-21 ساخته شده بودند که در بعضی از انواع سلول های سرطانی بیش از حد بیان می گردد. هنگامی که oHP ها با miR-21 روبرو می شوند، به آن ها متصل می شوند و سپس خود را باز می نمایند تا یک رشته دی ان ای بسیار طولانی تر تشکیل دهند. سپس سیستم ایمنی را از حضور آن ها مطلع می نماید و پاسخی را ایجاد می نماید که می تواند سلول های سرطانی را نابود کند.

دانشمندان ژاپنی این روش را در ظروف آزمایشگاهی روی سلول های سرطانی انسانی دهانه رحم و پستان و بعلاوه در موش های زنده روی ملانوما آزمایش کردند. در همه موارد، oHP ها نه تنها در کشتن تومور ها موثر بودند، بلکه از رشد بافت سرطانی بیشتر جلوگیری کردند.

پروفسور آکیمیتسو اوکاموتو نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تشکیل رشته های دی ان ای طولانی به علت تعامل بین oHP های دی ان ای کوتاه و miR-21 بیان شده بیش از حد است که به وسیله این گروه پژوهشی یافت شده است و اولین نمونه از استفاده از آن به عنوان یک پاسخ تقویت ایمنی انتخابی است که می تواند برگشت تومور را هدف قرار دهد و کلاس تازهی از نامزد های دارو های اسید نوکلئیک با مکانیسمی کاملاً متفاوت از دارو های شناخته شده اسید نوکلئیکی ارائه می دهد.

لازم به ذکر است که این روش با این که امیدوار نماینده به نظر می رسد، هنوز در روز های اولیه خود است و قبل از این که بتواند به یک درمان در دسترس برای بیماران انسانی تبدیل گردد، باید کار های بیشتری روی آن انجام گردد که شامل آنالیز اثربخشی و سمیت آن با جزئیات بیشتر است.

این پژوهش در مجله American Chemical Society منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 10 دی 1401 بروزرسانی: 10 دی 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2161

به "شناسایی و نابودی سرطان با سنجاق های مو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی و نابودی سرطان با سنجاق های مو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید