خمیازه کشیدن در حال ورزش کردن

به گزارش مرد کوچک، خمیازه کشیدن بیش از حد در حالی که ورزش می کنید می تواند از حالت های جزئی مانند استرس و خستگی ناشی گردد، یا می تواند حتی نشانه ای از عدم اختلال پزشکی باشد. در ذیل به علل بالقوه خمیازه کشیدن در حالی

خمیازه کشیدن در حال ورزش کردن

مترجم: فریبا نوید

منبع:راسخون

....................

خمیازه کشیدن بیش از حد در حالی که ورزش می کنید می تواند از حالت های جزئی مانند استرس و خستگی ناشی شود، یا می تواند حتی نشانه ای از عدم اختلال پزشکی باشد. در ذیل به علل بالقوه خمیازه کشیدن در حالی که تمرین می کنید، پی خواهید برد.

خمیازه کشیدن یک پدیده رایج و طبیعی است که می تواند در هر زمان و مکانی رخ دهد. این چیزی نیست که تا زمانی که به طور مداوم اتفاق نیفتد، یا بدون هیچ دلیلی در خصوص آن نگران باشید. به اسم مثال، فردی که خمیازه می کشد در حالی که پس از کار روزانه روی تخت دراز می کشد، هرگز موضوع نگران کننده ای نیست. اما، اگر فردی بیش از حد و اغلب هنگام صبح، در حالی که می دود، یا در حال کار کردن خمیازه می کشد قطعاً چیزی است که شک برانگیز است. بسیاری از مردم از خمیازه کشیدن در طول تمرین شکایت دارند. چرا این اتفاق می افتد؟ آیا استرس تنها دلیل آن است یا بیماری های زمینه ای پزشکی مربوط به آن وجود دارد؟ اجازه دهید علل بالقوه خمیازه کشیدن در حال تمرین را با جزئیات آن پیدا کنیم.

چه عواملی موجب خمیازه کشیدن در طول تمرین می شوند

اگر برای تمرین کردن، صبح زود بیرون می روید، مطمئن باشید که در حال تمرین کردن خمیازه می کشید. با این حال، اگر خواب خوبی داشته باشید و قبل از تمرین صبحانه خوبی میل نموده باشید، این مسئله نباید اتفاق بیفتد. بیش از حد خمیازه کشیدن، حتی در تمرین صبح زود، می تواند به دلایل دیگری رخ دهد. استرس یا خستگی، شایع-ترین دلیل ایجاد خمیازه کشیدن بیش از حد می باشد. اگر هنگام عصر تمرین می کنید، مطمئن باشید که دچار استرس می شوید. خستگی ناشی از کار زیاد یا تمرین به مدت طولانی می تواند موجب بروز استرس و خستگی شود. ثانیاً، بیش از حد خمیازه کشیدن با کمبود اکسیژن همراه است. اگر سطح دی اکسید کربن در بدن بالا رود و سطح اکسیژن بدن کاهش یابد، فرد به طور مداوم بیش از حد آغاز به خمیازه کشیدن می نماید، به طوری که به مقدار کافی به وسیله ریه ها، اکسیژن به خون برسد. وقتی فردی ورزش می نماید، اکسیژن به وسیله بینی استنشاق می شود و ممکن است به مقدار کافی اکسیژن به ریه ها و قلب نرسد. بنابراین، فرد به طور غیر ارادی آغاز به خمیازه کشیدن می نماید. این دو مورد، در حالی که تمرینات هوازی یا حتی تمرینات آموزش قدرت انجام می دهید، شایع ترین علل خمیازه کشیدن بودند.

حتی ممکن است دلیل جدی تری برای بیش از حد خمیازه کشیدن وجود داشته باشد و این به دلیل واکنش وازوواگال یا پاسخ وازوواگال می باشد. این شرایط از حرکت عصب واگ ناشی می شود که باعث کاهش سرعت قلب می شود. در این شرایط اگر خون رسانی به مغز با کندی روبرو شود ممکن است به غش منجر شود. واکنش وازوواگال یک شرایط جدی می باشد و به درمان پزشکی احتیاج دارد. گفتنی است که جدای از این شرایط، موقعیت های جزئی مانند خستگی محض هم می تواند به طور مکرر موجب خمیازه کشیدن شود. به طور مشابه، این واقعیت شناخته شده ای است که خمیازه کشیدن مسری است، به اسم مثال، وقتی شما کسی را ببینید یا صدای کسی را بشنوید که خمیازه می کشد، به طور غیر ارادی تمایل زیادی به خمیازه کشیدن پیدا می کنید. هیچ دلیل شناخته شده ای برای آن وجود ندارد، اما، این مسئله می تواند در کسانی که در حال کار کردن هستند، به خمیازه کشیدن دائمی منجر شود.

درمان

پیدا کردن دلیل خمیازه کشیدن بیش از حد به منظور یافتن درمان، امری ضروری می باشد. اگر خمیازه کشیدن به دلیل استرس ایجاد شده باشد، فرد باید طوری برنامه ریزی کند که در حال تمرین کردن، بیش از حد خود را خسته و ناتوان نکند. توصیه می شود هر روز در همان ساعت تمرین کنید تا از بروز استرس ممانعت به عمل آید. ثانیاً، اگر بروز خمیازه کشیدن ناشی از فقدان اکسیژن باشد، می توان با یادگیری تکنیک تنفس عمیق آن را درمان کرد. تنفس عمیق در حال ورزش کردن می تواند از خمیازه کشیدن بیش از حد جلوگیری کند. بعلاوه پیشنهاد می شود قبل از تمرین به طور مناسبی خود را گرم نموده یا تمرینات کششی انجام دهید. ثالثاً، پاسخ وازوواگال یک شرایط نادر است و معمولاً با علائم دیگری مانند سبکی سر و از دست دادن هوشیاری همراه می باشد. اگر هر یک از این علائم مشاهده شد، یا اگر بدون هیچ دلیل شناخته شده ای خمیازه کشیدن بروز کند، فرد باید با پزشک مشورت نموده تا شرایط وی تشخیص داده شود و درمان شود.

با نوشتن توضیح در این مورد، باید به این نتیجه رسیده باشید که خمیازه کشیدن در حال تمرین کردن کاملاً یک پدیده شایع می باشد. با این حال، اگر خمیازه کشیدن در اثر دلایل جزیی و بعلاوه شرایط جدی بروز کند، نباید نادیده گرفته شود. این عاقلانه است که دلیل تشخیص داده شود و برای ممانعت از آن اقداماتی صورت گیرد. مراقب باشید!

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1806

به "خمیازه کشیدن در حال ورزش کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خمیازه کشیدن در حال ورزش کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید