خدمات انگلیس به صدام در جنگ تحمیلی

به گزارش مرد کوچک، احداث شبکه پناهگاه های پر هزینه زیرزمینی، بخش دیگری از کوشش های عراق بود که در ژوئن 1982 با تصمیم صدام و مشارکت مهندسان انگلیسی شروع شد.

خدمات انگلیس به صدام در جنگ تحمیلی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی انگلیس برای ایرانیان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، رونق ناگهانی بازار عراق برای صنایع ابزارسازی انگلیس نیز کارساز بود. بر اساس برآورد انجمن فناوری ابزار های ماشین انگلیس (MTAA) فروش ابزار های ماشینی این کشور به عراق از 2/9 میلیون دلار در 1987 میلادی به 5/31 میلیون دلار در سال 1988 میلادی افزایش یافت.

از سوی دیگر بعضی از کارخانه های انگلیسی در پی فروش سلاح به عراق سود سرشاری به دست آوردند و حتی در سال 1988 میلادی فروش این اقلام به یک دوم میلیارد دلار رسید. همزمان، انگلیسی ها دفتر خرید ایران در خیابان ویکتوریای لندن را به وسیله سازمان های اطلاعاتی کنترل نموده و اطلاعات آن را در اختیار عراق قرار می دادند. (1)

احداث شبکه پناهگاه های پر هزینه زیرزمینی، بخش دیگری از کوشش های عراق بود که در ژوئن 1982 با تصمیم صدام و مشارکت مهندسان انگلیسی شروع شد. کالین گرافت، رییس فدراسیون مشاوران در مقاطعه کاران پناهگاه های هسته ای انگلیس می گوید: شرکت های انگلیسی طرح هایی ارائه کردند که به موجب آن برای 48 هزار سرباز، پناهگاه امن ساخته شد. هر پناهگاه تونل پولادین داشت و می توانست تا 1200 نفر را در خود جای دهد. در هر پناهگاه پست های فرماندهی، محل بیماران، اتاق های ضد آلودگی، آشپزخانه، انبارغذا های خشک، آب و قورخانه یعنی تمام ملزومات یک اقامت بلندمدت پیش بینی شده بود. (2)

دیوید کرن؛ دیپلمات سابق آمریکا در بغداد می گوید: دولت انگلیس تنها چند هفته بعد از آنکه عراق از سلاح شیمیایی در حلبچه استفاده کرد، با اعزام یک وزیر کابینه انگلیس به بغداد اعتبارات بازرگانی داده شده به دولت عراق را دو برابر افزایش داد. مجله تایمز اقتصادی چاپ انگلیس نیز در همین باره می نویسد: یک شرکت انگلیسی مقادیر زیادی گلوله های حاوی گاز های سمی، چون هنسلین، ترونیات و نیز بمب های آتش زا (شبیه بمب هایی که آمریکا در ویتنام بکار برد) را به عراق صادر کرد. (3)

اسامی شرکت های انگلیسی تجهیز کننده ماشین جنگی صدام به تسلیحات شیمیایی و هسته ای تایید این حقیقت است. انگلیس یکی از کشور های تدارک کننده وسایل و مواد شیمیایی به عراق بود. کشف محموله مواد سمی شیمیایی در یک کشتی به ثبت رسیده عراقی در بندر نُرماندی فرانسه که طی آن چهار بطری حاوی سموم قوی شیمیایی در آنجا پخش شده بود، موجب شد که پلیس فرانسه در این مورد به مردم اعلام خطر کند.

این کشتی مقدار 35 هزار تن دی میتل فسفونات (dimethyl methyl phosphonate) را از بندر لیورپول انگلستان به مقصد کویت و از آن جا به عراق حمل می کرد. دی میتل فسفونات که به مبلغ 500 هزار پوند انگلیس خریداری شده بود، ظاهرا برای استفاده در کارخانه پتروشیمی بغداد تهیه شده بود، ولی عراقی ها از آن ها برای تبدیل به جنگ افزار های شیمیایی بهره برداری می کردند. به همین علت تونی بانکز نماینده حزب کارگر در مجلس انگلیس ضمن مصاحبه با خبرنگاران، این اقدام دولت انگلستان را یک معامله رسواکننده نامید.

مرور تاریخ جدید جنگ های شیمیایی به سال 1899 در جنگ انگلستان با بوئر ها (مهاجرین هلندی ساکن آفریقای جنوبی) برمی شود. در آن جنگ ارتش انگلستان از توپ های حاوی اسید پیکریک استفاده کرد که اثر تهوع زا داشتند و نیز بنا به نوشته شارل روسو حقوقدان معروف در جنگ ترانسوال، انگلستان از گلوله های توپی استفاده می کرد که حاوی لیدیت بود و پس از انفجار گازی متصاعد می کرد که موجب خفگی می شد.

استفاده ارتش انگلستان از سلاح های شیمیایی سبب شد تا دیگر قدرت های استعماری نیز به فراوری و توسعه این گونه سلاح ها رو بیاورند و هزاران نفر در جنگ جهانی اول به طرز فجیعی کشته شوند. استعمار پیر در آخرین دهه قرن بیستم در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بار دیگر با شگرد و رویکردی جدید به حمایت تسلیحاتی و سیاسی از رژیم بعثی عراق پرداخت.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده از سوی انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی و بر اساس اسناد باقی مانده، شرکت مید اینترنشنال (MEED international) در برنامه تسلیحات دارای کاربرد دوگانه و شرکت مهندسی تی ام جی (TMG engineering)، در برنامه تسلیحات شیمیایی صدام شرکت داشتند.

بعضی از شرکت ها مشترکا در تعاملات انگلیس و آمریکا در فراهم کردن سلاح های صدام با این دو کشور در زمینه های مختلف مشارکت داشته اند.

همچنین در زمینه لجستیک نظامی شرکت های هانی ول (Honey Well)، کوتینگ تی ای (Ti Coating)، یونیسیز (Unisys)، اسپری (Sperry corp)، راک ول (Rock Well)، هیولت پکارد (Hewlett-Paekard)، کار زیس-یو اس (Carl Zeiss-US) و بکتل (Bechtel) در تجهیز ماشین جنگی عراق نقش داشته اند.

در برنامه موشکی دولت صدام در جنگ علیه ایران شرکت های هانی ول (Honey Well)، سمیتکس (Cemetex)، تک ترونیکس (Tek Tronix)، هاولت پکارد (Hewlett-Paekard)، ایستمن کداک (Est Kodak)، الکترونیک اسوسی ایتز (Electronic Associates)، سیستم های کامپیوتری بین المللی (international computer systems) و EZ Logic Data system inc به فعالیت پرداختند.

شرکت های کوتینگ تی آی (Ti Coting)، یونیسیز (Unisys)، اسپری (Sperry corp)، تک ترونیکس (Tek Tronix)، وکیوم لی لود (Leylode Vacuum systems)، شرکت آمریکایی مت-فی نی گن (Finningan Mat Us)، هاولت پکارد (Hewlett-Paekard)، دوپونت (Dupont)، کونسارک (Consarc)، سربروس با مسئولیت محدود (Cerbrus Ltd)، سیستم های کامپیوتری بین المللی (international computer systems)، صنایع کانبرا (Canberra Industries Inc)، الکترونیک اکسل (Axel electronic Inc) در زمینه برنامه هسته ای، رژیم مخلوع صدام را یاری کردند.

نام شرکت های انگلیسی که عراق را به تکنولوژی و سلاح های غیر متعارف هسته ای، میکروبی و موشکی تجهیز کردند، در گزارش 1200 صفحه ای عراق که در دسامبر 2002 به سازمان ملل ارائه شده بود، درج شده که البته شورای امنیت سازمان ملل در آن موقع 800 صفحه از بخش هایی از نام مراکز تجاری غرب را که به برنامه تسلیحات کشتار جمعی عراق یاری نموده بودند، سانسور کرد.

روزنامه چپ گرای آلمانی تاگ زایتونگ Die Tageszeitung در دسامبر 2002 بخش هایی از گزارش اصلی (قسمت های سانسور نشده گزارش 12000صفحه ای) را به چاپ رساند.

منابع:

1- شروع تا سرانجام جنگ (سالنمای تحلیلی)

2- محمد درودیان/مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ

3- کتاب ما اعتراف می کنیم، ص45

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 747

به "خدمات انگلیس به صدام در جنگ تحمیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمات انگلیس به صدام در جنگ تحمیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید