تقوی: دستیارهای شفر چرا مثل باقری حاشیه های رختکن را جمع نکردند؟

به گزارش مرد کوچک، شاید اگر دستیارهای وینفرد شفر در جمع کردن حاشیه های رختکن بیشتر به او یاری می کردند، هنوز شفر را روی نیمکت استقلال می دیدیم. این تازه ترین صحبت های محمد تقوی درباره ماجراهای استقلال است.

تقوی: دستیارهای شفر چرا مثل باقری حاشیه های رختکن را جمع نکردند؟

حمیدرضا عرب،استقلال دوباره در دوران گذار قرار گرفته. دورانی که روشن نیست چه سرنوشت و آینده ای را در انتظار این باشگاه قرار داده باشد. نگاه های متفاوتی به آینده استقلال وجود دارد اما آنچه دراین برهه اهمیت یافته حضور مجیدی به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت آبی ها است. تصمیمی که باشگاه استقلال آن را مقطعی می داند اما هیچ بعید نیست در روزهای آینده فضا به سمت و سویی برود که فرهاد حفظ گردد و حتی فصل بعد هم به فعالیت در استقلال در قامت سرمربی ادامه دهد. محمد تقوی که سابقه مربیگری در لیگ برتر راهم دارد مثبت و منفی های جدایی شفر و حضور مجیدی به جای او را ارزیابی می نماید. تقوی خطابه هایی هم به مدیران باشگاه استقلال دارد که حائز اهمیت است. او نحوه برخورد با شفر را مناسب باشگاه استقلال نمی داند.

فرهاد مجیدی بعد از سال به آنچه می خواست رسید و سرمربی استقلال شد. حضور او روی نیمکت استقلال را چه طور ارزیابی می کنید؟

همین طور است. فرهاد بالاخره باید از جایی آغاز می کرد و وارد کارزار مربیگری می شد. به اعتقاد من این 5 بازی برای فرهاد یک موضوع برد-برد است. امیدوارم نتایج خوبی بگیرد و ببرد. اگر این طور گردد خودش را تا حدودی ثابت نموده و می تواند به ماندن دراستقلال فصل نوزدهم امیدوار باشد.

پذیرش مربیگری استقلال در این شرایط ریسک محسوب نمی گردد؟

فرهاد چیزی را از دست نمی دهد، اوبه هردلیل اگر نتواند نتیجه بگیرد بازهم نمی بازد؛ چون او جوان است و یک جوان باید طی مرور زمان خودش را نشان دهد وترسش از مربیگری بریزد. ما نمی توانیم با یکی، دو بازی مجیدی را بسنجیم. آن هم تیمی که تا حدودی دچار بحران است.

درواقع براین باورید که این 5 بازی هم ملاک نیست؟

بله، این 5 بازی هم ملاک نیست و باید زمان بیشتری طی گردد تا وضعیت مجیدی در مربیگری را ببینیم.

فرهاد در همان روز اول که به محل تمرین استقلال رفت منشاء را اخراج کرد. این تصمیم او چه بازخوردهایی خواهد داشت؟

قبلا هم به شما گفتم که مربیان یا مشت آهنین دارند و یا آغوش باز. من شخصا دومی را انتخاب می کنم اما تصمیم مجیدی نشان می دهد که با مشت آهنین وارد مربیگری در استقلال شده است. با این حال اعتقاد دارم در حال حاضر بهترین حالت برای استقلال این است که سیاست تنش زدایی را در پیش بگیرد.

چرا؟

روحیات بازیکنان دیگر مانند گذشته نیست. فضا عوض شده و این حربه ها شاید مقطعی جواب بدهد اما طولانی مدت جوابگو نیست. هرچه تیم کم تنش باشد درصد پیروزیت بالا ترمی رود.

باشگاه استقلال به موازات اینکه مجیدی را به عنوان سرمربی موقت انتخاب کرد، از برنامه هایش برای انتخاب مربی جدید خارجی برای فصل بعد پرده برداشت. آیا آن ها می توانند چنین برنامه ای را عملی نمایند؟

باشگاهی که زمین تمرین ندارد، کمپ ندارد و نمی داند کجا تمرین کند و 11شب به بازیکن اطلاع می دهند کجا باید تمرین نمایند آیا واقعا اصولی و منطقی هست که یک مربی بیاورد که یک میلیون دلار دستمزد می گیرد؟ باشگاه استقلال از ابتدایی ترین امکانات و سخت افزار بی بهره است و من نمی دانم چرا زیر بار چنین قراردادهای کلانی می روند.

همین کار را در قبال شفر انجام داده بودند که در نهایت کار به اخراج از محل تمرین کشید و حالا باید منتظر شکایت این مربی و اتفاقات بعدی باشیم.

ببینید آن فیلیمی که از شفر گرفته شد را اگر به هر سازمان و یا ارگان بین المللی ارجاع دهند، حق را به آن مربی می دهند. ایشان همچنان با استقلال قرارداددارد. اگر به ایشان اطلاع رسانی نموده بودند، بحث دیگری بود. در تراکتورسازی وقتی با توشاک قطع همکاری شد این مربی به مدیران باشگاهش اعلام نمود به من نامه کتبی اخراج بدهید. ایشان به باشگاه اعلام نمودند طبق قوانین باید سرتمرین بروم. ببیند بعضی مدیران فوتبال ایران با قوانین آشنا نیستند. مربی که با یک باشگاه تحت قرارداد هست اگر بخواهید یک طرفه قرارداد را فسخ کند باید تا ریال آخر آن به مربی پرداخت گردد. این مربی 5 بازی دیگر مربی بود و باید دستمزد این بازی ها به او پرداخت گردد. البته به طور دقیق نمی دانم قرارداد شفر برای فصل بعد چه طور است. آن ها ظاهرا قرارداد بسیار گران قیمتی با این مربی منعقد نموده اند و تعیین نیست که باشگاه استقلال چه راهکاری برای پرداخت نکردن قرارداد شفر دارند. طبق قانون باید این قرارداد تا رسال آخر به ایشان پرداخت گردد. من بعید می دانم که باشگاه استقلال راه حلی برای فسخ قرارداد یک طرفه داشته باشد و فکر می کنم همان اتفاقی که میان ژوزه و پرسپولیس رخ داد میان شفر و استقلال هم تکرار می گردد.

برخورد باشگاه استقلال با شفر منتقدان بسکمک پیدا نموده وخیلی ها این رفتار را نا مناسب می دانند.

این اقدام هرگز درست نبود به این دلیل که ما باید ببینیم چرا و به چه دلیل شفر را برکنار کردند. مهم ترین مسئله این است که چه شفر بماند، چه برود اتفاق خاصی برای استقلال رخ نمی دهد و اعتقاد دارم که استقلال بدون شفر و یا با شفر هم می تواند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا بگیرد. خیلی مودبانه تر می شد این ماجرا را کنترل کرد. شفر را باید به رختکن می بردند و به او می گفتند منتظر بماند تا مدیرعامل بیاید و تکلیف خود را بداند. ببینید وقتی راننده باشگاه دنبال شفر می رود و او را به محل تمرین می برد این نشان می دهد که کسی به شفر درباره برکناری اش اطلاع رسانی ننموده است. با این حال بر این باور که اگر حتی به شفر نامه اخراج هم داده باشند آن لحظه ای که او به محل تمرین رفته باید درها را به رویش باز می کردند و این گونه جلویش را نمی گرفتند. شاید شفر قصد داشت با بازیکنان خداحافظی کند، کسی چه می داند؟

یعنی اعتقاد دارید که باید به شفر اجازه می دادند با بازیکنان خداحافظی کند؟

بله، باید این حق را برای مربی قائل باشیم که زمان جدایی هم با بازیکنانش حرف بزند. یادم می آید همین اتفاق برای مرحوم سوکوموروخف رخ داد و ایشان به محل تمرین آمدند و درحالی که قطع همکاری نموده بودند با بازیکنان حرف زدند و بعد باشگاه را ترک کردند. به طور کلی بگویم که این حرکت، اصلا حرکت خوبی نبود. بزرگ ترین بی نظمی که می توانید در یک باشگاه بیابید همین رفتاری است که با شفر شد و او را به تمرین راه ندادند. بی انضباطی بزرگ تر از این وجود ندارد. اما فکر می کنم پشت این رفتارها موضوعات دیگری وجود دارد که باید بعد ها درباره آن صحبت گردد.

درفوتبال انگلیس این مسائل چه طور با مربیان در میان گذاشته می گردد؟

در فوتبال انگلیس برای مربیان پیغام می فرستند و اعلام می نمایند که از تیم کنار گذاشته شده اید. کاری که مربیان در این سطح انجام می دهند این است که منتظر بمانند از طرف باشگاه با آن ها تماس گرفته گردد و سرمربی به باشگاه برود و کارهای نهایی برکناری را انجام بدهد. اما وقتی یک مربی وارد محل تمرین می گردد آن جا به حرمت مربی که 2 سال برای این تیم زحمت کشیده، باید اجازه می دادند به رختکن برود. من کاری به این موضوعات ندارم که شفر چه رفتاری داشته و کجا عملکرد خوبی داشته و کجا نه. حرف من این است که در آن لحظه که شفر به محل تمرین استقلال مراجعه کرد حتما باید در را به روی او باز می کردند تا پشت در نماند.

می گویند شفر توانایی کنترل رختکن را نداشت و مماشات می کرد. ممکن است این استدلال برای برکناری اش لحاظ شده باشد؟

اگر ما استدلال کنیم که شفر توانایی کنترل رختکن استقلال را نداشته باید این سوال را هم مطرح کنیم که پس کمک های او کجا بودند؟ اگر کمک ها به شفر کمک نکردند دلیل این موضوع چه بود؟ به اعتقاد من باید همه این مسائل روشن گردد چرا کمک های شفر به او در راه کنترل رختکن کمک نرساندند. به اعتقاد من مدیران استقلال ابتدا باید این مسائل را تجزیه تحلیل و آنالیز می کردند که چرا کمک ها به شفر کمک نکردند و بعد عذر او را می خواستند.

وقتی کنترل رختکن از دست می رود، مفهوم آن چیست؟

این وضعیت در واقع سند سرانجام هر مربی در فوتبال است. ببینید زمانی که یک مربی نتواند در رختکن تیمش بازیکنان را کنترل و راهنمایی کند به سرانجام خود رسیده است. اما در عین حال اعتقاد دارم که مدیران استقلال باید به دنبال یافتن پاسخ این سوال هم می رفتند که چرا و به چه دلیل به شفر برای برون رفتن از این بحران ها کمک نشده است.

هرج و مرج رختکن استقلال شاید به زمان طولانی تر ارتباط داشته باشد که حالا با رفتن شفر به آن اشاره نموده اند.

بله، دقیقا. این وضعیت در یکی، دو هفته رخ نمی دهد و یک پروسه زمانی طی شده تا مربی کنترل خودش را از دست بدهد. یک مثال می زنم کاری که کریم باقری در پرسپولیس انجام می دهد چرا در استقلال انجام نشد؟

درنهایت برکناری شفر را اقدامی اصولی می دانید؟

دنبال دلایلش هستم و به نتیجه ای نمی رسم. 5 بازی مانده بود ومی شد همین 5 بازی را هم با شفر ادامه داد تا ضریب این حاشیه ها هم به حداقل می رسید و بعد فکری برای نیمکت می کردند. به هرحال اتفاقی است که افتاده و من امیدوارم مربیان جدید درکارشان پیروز باشند.

10-1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 189

به "تقوی: دستیارهای شفر چرا مثل باقری حاشیه های رختکن را جمع نکردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقوی: دستیارهای شفر چرا مثل باقری حاشیه های رختکن را جمع نکردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید