بازدید خبرنگاران از روند بازسازی مساکن روستایی آسیب دیده در سیل

به گزارش مرد کوچک، خبرنگاران/همدان در ابتدای فرودین سال جاری بارش های سیل آسایی در نقاط مختلف کشور رخ داد به طوریکه بسیاری از شهرها و روستاهای کشور زیرآب رفت و خانه های زیادی تخریب شدند. همدان نیز از این بارش ها بی نصیب نمانده و در بعضی شهرستانهای این استان بارش های سیل آسا تخریبهایی را در پی داشت.

بازدید خبرنگاران از روند بازسازی مساکن روستایی آسیب دیده در سیل

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

بنا به گفته مدیر کل بنیاد مسکن این استان براساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از 9000 واحد مسکن احداثی و بیش از 6000 واحد تعمیری در سیل سال جاری شناسایی شده است.

به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان خبرنگاران استان درجریان روند بازسازی واحداث واحدهای تخریب شده در سیل اخیر قرار گرفته و از تعدادی از روستاهای استان بازدیدی داشتند.

در جریان سیل سال جاری 8500 واحد در شهرستان ملایر به عنوان واحدهای خسارت دیده شناسایی شدند که خبرنگاران استان در بازدیدی از دو روستای الفاوت و شادکندی در جریان ساخت و ساز این واحدها قرار گرفتند.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایربا بیان اینکه در بارندگی های فروردین سال جاری در شهرستان ملایر 8500 واحد به عنوان واحدهای خسارت دیده شناسایی شدند، گفت: 5 اکیپ ارز یاب به روستاهای شهرستان اعزام شدند ونسبت به شناسایی واحدهای تخریبی پرداختند.

داوود سوری سه شنبه 3 دی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: درمجموع 1721 واحد احداثی و 2000 واحد تعمیری در این شهرستان شناسایی شده و ما بقی به عنوان فضاهای انباری و نگهداری دام شناسایی شد.

وی توضیح داد: 40 میلیون تومان تسهیلات به واحدهای روستایی و 50 میلیون به واحدهای شهری در شهرهای زیر 25 هزار نفر پرداخت شد و در مجموع 140 میلیارد تومان برای کل واحدهای روستایی و شهری شهرستان ملایر اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: سال جاری در کنار تسهیلات بازسازی تسهیلات طرح ویژه برای مقاوم سازی 1209 واحد در کنار 1721 واحد تخریبی استان در سیل درنظر گرفته شده است که در مجموع 3000 واحد در سال 98 مقاوم سازی خواهد شد.

سوری اظهار داشت: در روستاهای شهرستان ملایر و شهرهای زیر25 هزار نفر این شهرستان 37 هزار خانوار در 32هزار واحدمسکونی حضور دارند به طوریکه 5500 واحد در شهرهای زیر25 هزار نفر و 27 هزار واحد در روستاها واقع شده است.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایر با تأکید براینکه 53 درصد از واحدهای روستایی ملایر مقاوم سازی شده است، یادآور شد: از سال 83 تا کنون 15 هزار و 800 واحد روستایی و شهرهای زیر25 هزار نفر پیانکار دریافت نموده اند و مقاوم سازی شده اند و اگر 1721 واحد نیز بازسازی شوند شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی ملایر به 60 درصد ارتقا می یابد.

وی اظهارکرد: 200 میلیارد تومان اعتباری که در یک سال در قالب مسکن روستایی برای ملایر اختصاص داده شده است قطعا منشا تحولات بسیاری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جوکار کمترین شاخص مقاوم سازی را در شهرستان داشته است، اعلام کرد: از 1721 واحد روستایی تخریبی شهرستان 750واحد در بخش جوکار بوده است. شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی این بخش 30 درصد بوده و به همین دلیل بارندگی بیشترین خسارت را به این بخش وارد نموده است.

سوری یادآور شد: 350 واحد مسکن در طرح ویژه و 1000 واحد مسکونی درحال اجراست که با این اقدامات شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی بخش جوکار به 46 درصد خواهد رسید.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایر اضافه نمود: شهرستان ملایر 203 روستا دارد که 42 روستا زیر 20 خانوار و مابقی بالای 20 خانوار هستند و 113 روستای این شهرستان بالای 50 خانوار است که اولویت اجرای طرح هادی با روستاهای بالای 50 خانوار است.

وی با اشاره به اجرای طرح هادی در 114 روستای این شهرستان، ادامه داد: در شهرستان ملایر اجرای طرح هادی از مقاوم سازی جا مانده است و جا دارد در کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتبارات ویژه ای به این موضوع اختصاص یابد.

سوری اذعان کرد: مقاوم سازی پایه توسعه و عمران روستاست بنابراین ابتدا به بحث مقاوم سازی پرداخته وبعد به طرح هادی روستاها می پردازیم.

وی گفت: در 114 روستای شهرستان ملایر فاز اول بهسازی آغاز شده است و در 80 روستا آسفالت معابر صورت گرفته است.

وی با تأکید براینکه سالانه 50 میلیاردتومان اعتبار برای بهسازی روستاها احتیاج داریم، یادآور شد: این درحالیست که در شهرستان ملایر اعتبارات به 2 میلیارد تومان هم نمی رسد.

سوری اظهارکرد: در سال 98 درخواست 50 میلیارد تومان اعتبار داده شده بود که 2 میلیارد تومان مصوب شد و از این میزان 50 درصد تخصیص یافته است.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایر اظهار داشت: از 1721 واحد احداثی تخریب شده در سیل سال جاری تا کنون 1100 واحد فنداسیون اجرا شده و در 800 واحد نیز اسکلت و سقف صورت گرفته است که در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه 80 واحد مسکن روستایی در روستای الفاوت تخریب شده بود، گفت:از 345واحد مسکونی روستای الفاوت 20 درصد تخریب شده است و 10 درصد نیز در قالب واحدهای تعمیری شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات بازسازی اواخر خرداد ابلاغ شده است، ادامه داد: میانگین متراژ واحدها 65 تا 70متر در نظر گرفته شده و تسهیلات برای این متراژ داده شده است.

سوری با بیان اینکه روستای الفاوت 1380 نفر و 348 خانوار دارد، یادآور شد: 75 درصد از واحدهای روستای الفاوت نوسازی شده است به طوریکه 44 درصد قبل از بارندگی ها بوده و 20 درصد هم بعد از بارندگی ها انجام گرفته شده است و 10 درصد از واحدها نیز توسط مالکان در قالب طرح های نوسازی مسکن صورت گرفته است.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایرگفت: تسهیلات و معرفی به بانک ها صورت گرفته است و بعضی از مالکین به دلیل اینکه درگیر کارهای کشاورزی بودند دیر آغاز به ساخت و ساز کردند و با فصل سرما روبرو شدند.

ارتقای 15 درصدی مقاوم سازی مسکن روستایی در جوکار

بخشدارجوکار نیز در ادامه این بازدید ها با بیان اینکه از سال 83 تا کنون 31 درصد از واحدهای روستایی بخش جوکار مقاوم سازی شده است، گفت: 2000 واحد از 7000 واحد روستایی بخش جوکار مقاوم سازی شده است.

جهانیان با تأکید براینکه با بارشهای فروردین سال جاری کار مقاوم سازی مساکن روستایی در شهرستان ملایر شدت گرفت، اظهارکرد: امیال مقاوم سازی در روستاهای بخش جوکار 15 درصد ارتقا می یابد.

وی با بیان اینکه مقاوم سازی مسکن روستایی در جوکار یک ضرورت بود، توضیح داد: بخش جوکار به دلیل دوری از مرکز ملایر توجه کمتری شده بود و مردم نیز رغبتی به بازسازی و مقاوم سازی مساکن خود نشان نمی دادند.

وی گفت: از ابتدای سال 98 به دلیل بارشها خسارتی به واحدهای مسکونی وارد شده که از همان ابتدا پرونده های مردم توسط دهیاران تشکیل و به بنیاد مسکن و سپس به بانکها ارجاع شد.

جهانیان اضافه نمود: خوشبختانه توانستیم مقاوم سازی مسکن روستایی را به بیش از 1000 واحد در بخش جوکار برسانیم و در بعضی از روستاها مقاوم سازی به 100 درصد رسیده است.

بخشدار جوکار اظهار داشت: از 200 میلیارد تومان بیش از 65 میلیاردتومان در روستاهای بخش جوکار گردش اقتصادی داشته است.

وی یادآور شد: در روستای الفاوت سال جاری 130 واحد از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده نموده اند و علاوه بر آن کارهای بهسازی نیز در روستاها شدت خوبی گرفته است.

وی با بیان اینکه جمعیت روستایی کشور 25 درصد است، گفت: در استان همدان 37 درصد جمعیت روستایی بوده که بیش از 1.5 برابر میانگین کشوری است بنابراین باید سیاست های کلان به سمت توسعه و تقویت روستاها باشد که بحث مقاوم سازی مسکن روستایی ازاقدامات دولت در این راستاست.

جهانیان اضافه نمود: با اینکه شدت پرداخت وام های مسکن روستایی در سالهای 97 و 96 بوده است، اما در بخش جوکار در سالجاری پرداخت وام ها شدت بیشتری گرفته است.

بخشدار جوکار با تأکید بر حفظ بافت سنتی روستاها در بازسازی و مقاوم سازی مساکن، یادآور شد: به بنیادمسکن پیشنهاد داده ایم که تسهیلات تشویقی برای بحث نمای مساکن روستایی در نظر گرفته گردد به طوریکه نمای ساختمانها به گونه ای انجام گردد که بافت سنتی روستاها حفظ گردد.

وی با اشاره به اینکه جاده همدان-ملایر یکی از شاهراه های کشور است، افزود: با توجه به اینکه روستای الفات در کنار جاده واقع شده است سال جاری دهیاری پیشنهاد داده در این روستا بازارچه ای ایجاد گردد تا محصولات روستاها، تولیدات روستایی و انگور و مبل و منبت در این بازارچه برای مسافران ارائه گردد و توقفگاهی برای مسافران باشد.

جهانیان با انتقاد از اینکه در ساخت مساکن روستایی محل نگهداری دام های روستاییان دیده نمی گردد، اظهارکرد: در نوسازی مسکن روستایی باید معیشت و اشتغال روستاییان باهم دیده گردد.

وی ادامه داد: بسیاری از روستاییان دارای مشاغل تلفیقی هستند به طوریکه در کنار کشاورزی و قالیبافی دامداری دارند و در سالهای گذشته دیده شده در روستاهایی که مساکن نوسازی شده است روستاییان بیکار شده اند چرا که محل نگهداری دام های روستاییان از بین رفته است درحالیکه دام های روستاییان باید نزدیکی منازل آنها باشد.

بخشدار جوکار با تأکید براینکه جزیره ای کار کردن دستگاه ها به ضرر روستاییان است، اضافه نمود: سیاست های کلان باید به گونه ای باشد که در کنار مقاوم سازی واحدهای روستایی بخشی نیز برای نگهداری دام های روستاییان در نظر گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 دی 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 559

به "بازدید خبرنگاران از روند بازسازی مساکن روستایی آسیب دیده در سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید خبرنگاران از روند بازسازی مساکن روستایی آسیب دیده در سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید