اورست درحال آب شدن!

به گزارش مرد کوچک، شرپاها می گویند که اورست در حال آب شدن بوده و این کوه نسبت به 100 سال گذشته دچار تغییرات زیادی شده است.

اورست درحال آب شدن!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از میرور، شرپاهای نپال هشدار می دهند که چگونه یخچال های طبیعی در کوه اورست به سرعت در حال ذوب شدن هستند و عبور از قله را خطرناک تر کرده و زندگی مردمی را که در زیر کوه زندگی می کنند به خطر می اندازند.

کامی ریتا شرپا، رکورددار بیشترین صعود به قله اورست می گوید که نگران آینده بلندترین قله دنیا است زیرا افزایش دما باعث ناپدید شدن یخچال های طبیعی و برف با سرعت نگران کننده ای می شود.

این شرپا که 25 بار به قله اورست رسیده است، می گوید: همه کوه ها در حال ذوب شدن هستند.

او ادامه داد: آب و هوا در کوهستان بسیار غیر قابل پیش بینی است. کوه ها شروع به خالی شدن می کنند، زیرا صخره های پوشیده از برف در حال حاضر فقط سنگ هستند!

عکس های گرفته شده از اورست در ماه می 1921 و ژانویه 2019 از سمت کوه تبت تفاوت فاحشی را نشان می دهد.

در سال 2019، دانشمندانی که تغییرات آب و هوایی در این منطقه را رصد کرده اند دریافتند که میانگین نرخ ذوب در دهه گذشته به دلیل دماهای بالا و کاهش بارش برف دو برابر شده است.

آپا شرپا، رکورددار سابق دنیا که قبل از بازنشستگی 21 بار به اورست صعود کرد، شاهد ناپدید شدن کوه در مقابل چشمان خود بود.

او می گوید: تغییر بزرگی نسبت به زمانی که برای اولین بار صعود کردم و آخرین صعودم وجود داشت. زمانی که برای اولین بار صعود کردم، برف و یخ بیشتر بود، اما اکنون به دلیل تغییرات آب و هوایی، سنگی تر شده است.

او افزود: یخچال ها در حال ذوب شدن هستند!

برای شرپاهایی مانند کامی و آپا که وظیفه راهنمایی گردشگران و حمل تجهیزات خود را به بالای قله 8849 متری بر عهده دارند، گرمایش دنیای این صعود را خطرناک تر می کند.

کامی می گوید بدون برف و یخ که صخره ها را در جای خود نگه می دارد، فاجعه های طبیعی مانند ریزش سنگ و بهمن بیشتر از روزهای قدیم رخ می دهند.

آپا به یاد می آورد که در دهه 1990 بدون کلاه ایمنی کوهنوردی کرده بود اما اکنون کوهنوردان به دلیل سقوط سنگ ها مجبور به استفاده از کلاه ایمنی هستند.

پمبا دورجه شرپا، فعال در زمینه آب و هوا که 21 بار به اورست صعود کرده توضیح می دهد که یکی از خطرناک ترین قسمت های کوه، آبشار یخی به نام خومبو است.

آبشار یخی قسمت شیب دار یک یخچال طبیعی است که شبیه به آبشار یخ زده است. آبشار یخی خومبو در بالای کمپ اصلی اورست قرار گرفته است و یکی از ترسناک ترین قسمت های جهت به سمت قله محسوب می شود.

در آوریل 2014، ستونی از یخ در آنجا فرو ریخت و باعث سقوط بهمن شد که 16 شرپا را کشت.

پمبا می گوید: با افزایش تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین، یخ ها در آنجا آب می شوند و خطر بیشتری دارد. قبلاً از ساعت 1 تا 2 صبح صعود را شروع می کردیم. اکنون باید حدود ساعت 12 صبح شروع کنیم تا قبل از طلوع خورشید از کوه یخ عبور کرده و از خطر ذوب شدن آن جلوگیری کنیم.

یک تیم تحقیقاتی با مقدار گیری دمای یخ در یخچال خومبو در سال 2018 دریافتند که یخ به طور قابل توجهی گرم تر از حد انتظار بوده است. با ذوب شدن برف، شرپاها از دیدن اجساد کوهنوردان گذشته که ظاهر می شوند وحشت زده شده اند!

تخمین زده می شود که 280 نفر در اورست جان خود را از دست داده اند که یک سوم آنها شرپا هستند. کامی می گوید: برای هر کوهنوردی خطرناک است، اما شرپاها کسانی هستند که ریسک های بزرگی را انجام می دهند.

او افزود: هیچ کس مسئولیت و مبارزاتی را که شرپاها در طول سفر با آن روبرو می شوند، نمی شناسد.

اما برخلاف گردشگران غربی که در پی ماجراجویی هستند، بسکمک از شرپاها چاره ای جز صعود ندارند تا برای تامین غذای خانواده خود دستمزدی به دست آورند. صنعت گردشگری کوهستانی نپال در سال 2019، 724 میلیون دلار به اقتصاد این کشور کمک کرد.

آپا می گوید: می خواستم تحصیل کنم و پزشک شوم. اما متأسفانه وقتی 12 ساله بودم، پدرم از دنیا رفت. بعد چاره ای نداشتم، مجبور بودم خرج خانواده ام را بدهم. بنابراین من یک باربر و راهنمای کوهنوردی شدم.

کامی هم از سر ناچاری و نه انتخاب کوهنورد شد. او می گوید که من مسئولیت مراقبت از خانواده ام را بر عهده داشتم و در آن لحظه از نظر مالی ثبات چندانی نداشتم. از آنجایی که از خانواده فقیر بودم، تنها منبع درآمد، کوهنوردی بود.

آپا بار دیگر می گوید: ما هیچ تحصیلی نداریم. بنابراین ما باید صعود کنیم، حتی اگر این کار خطرناک باشد. به همین دلیل است که بیشتر مردم ما در اورست می میرند تا مردم غربی و یا مردم اروپا.

مردمی که در کوهپایه های اورست زندگی می کنند همچنین از اثرات ذوب کوه ترس دارند. پمبا می گوید که مردم جامعه او با ترس از ترکیدن دریاچه های مجاور که با یخ های ذوب شده از یخچال های طبیعی پر می شوند، زندگی می کنند.

او می گوید اگر دریاچه Tsho Rolpa منفجر شود، روستایش ظرف 10 دقیقه از بین می رود چرا که این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه های یخی نپال است که در ارتفاع 4580 متری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگاران، آب شدن یخ های اورست یکی از معضلاتی بوده که به دلیل گرم شدن آب و هوای دنیا در حال رخ دادن است و همانطور که در تصاویر مشخص است این کوه نسبت به 100 سال گذشته دچار تغییرات زیادی شده است. شرپاها که گروهی از افراد بومی نپال هستند برای چندمین بار هشدار های خود را اعلام کرده اند و باید دید که برای این معضل چه چاره ای اندیشیده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2002

به "اورست درحال آب شدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اورست درحال آب شدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید