انگیزه جوانان در موسیقی معاصر بواسطه جشنواره موسیقی جوان تقویت می گردد
به گزارش مرد کوچک، تهران (پانا) - فیروزه نوایی براین نظر است که جشنواره موسیقی جوان طی این سال ها توانسته موجب تقویت انگیزه نسل جوان در عرصه موسیقی معاصر باشد ودر جذب هنرمندان جوان کشورمان، به خصوص هنرمندانی که دور از مرکز در استان های مختلف کشور زندگی می نمایند تاثیرگذار باشد.
به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،فیروزه نوایی نوازنده پرسابقه فلوت و داور این دوره از جشنواره موسیقی جوان گفت: قطعا جشنواره ای مانند جشنواره موسیقی جوان توانسته طی سال ها برگزاری، نقش زیادی در استعدادیابی هنرجویان مستعد داشته باشد.
این هنرمند با اشاره به این که من هفت سال است که این افتخار را داشته ام تا جزو هیات داوران جشنواره باشم و هرسال، پیشرفت به وجود آمده در ابعاد مختلف این رویداد را ازنزدیک شاهد باشم، افزود: آنچه مسلم است این که جشنواره موسیقی جوان توانسته در جذب هنرمندان جوان کشورمان، به خصوص هنرمندانی که دور از مرکز در استان های مختلف کشور زندگی می نمایند تاثیرگذار باشد. به طوری که هرسال شاهد حضور استعدادهایی از شهرهای دیگر هستیم. ضمن این که،تعداد شرکت نمایندگان هرسال، گویای این مسئله است که فرایند جشنواره رو به پیشرفت و تکامل بوده است. جشنواره موسیقی جوان طی این سال ها توانسته موجب تقویت انگیزه نسل جوان در عرصه موسیقی معاصر باشد. سال جاری در گروه الف، 23 شرکت نماینده در بخش فلوت داشتیم که شنیدن آثار هرکدام از آنها برای هیات داوران جالب بود و با اشتیاق به این آثار گوش کردیم،هرچند سطح نوازندگی هر هنرجو با دیگری تفاوت زیادی داشت.
وی درپاسخ به این سوال که جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته در پررنگ کردن موسیقی کلاسیک درجامعه نقش داشته باشد هم گفت: بی تردید، جشنواره دراین زمینه عملکرد خوبی داشته است. درسال های گذشته، فاصله ای بین موسیقی کلاسیک و جامعه ایجاد شده بود و هنرمندان این حیطه هم به آن شکلی که باید انگیزه ای برای پررنگ شدن این شاخه از موسیقی انجام نمی دادند. ولی درسال های اخیر، شاهد بالندگی هنرمندان در شاخه موسیقی کلاسیک بوده ایم. به خصوص این که امروز با پتانسیل گسترده ای دراین زمینه روبه رو هستیم. به بیان ساده تر، درسال های اخیر موسیقی کلاسیک پیشرفت نموده و توجه خانواده ها هم بیش از گذشته نسبت به این سمت جلب شده است. همه این ها بیانگر این مسئله است که منظره موسیقی کلاسیک روشن است و به مرور صندلی این موسیقی تثبیت خواهد شد.
نوایی با اشاره به این که سطح آثار رسیده در بخش فلوت، سال جاری مطلوب تر از سال های پیش بود،اضافه نمود: طبیعی است که سال جاری جهش های زیادی دربین هنرجویان این ساز دیده می گردد. اما معتقدم، هنوز هم ظرفیت گسترده ای وجود دارد تا هنرجویان بتوانند برترین خود را در جشنواره هایی مثل جشنواره موسیقی جوان ارائه نمایند. درعین حال، امیدوارم تا زمانی که یک استاد از پیشرفت صددرصد هنرجوی خود مطمئن نشده، او را برای شرکت دراین جشنواره تشویق نکند. چون بارها پیش آمده است که هنرجو دراین رویداد شرکت نموده و نتوانسته به مرحله دوم دست یابد، بنابراین دچار سرخوردگی شده است. سال جاری درگروه الف ساز فلوت 23 نفر شرکت کردند که به نظرم می بایست از بین آنها برترین افراد گزینش می شدند. اگرچه، سطح شرکت نمایندگان گروه های الف و ب، به نسبت گذشته پیشرفت زیادی داشته که همین مسئله جای خوشحالی دارد. اما تعداد شرکت نمایندگان در گروه ج سال به سال کاهش می یابد که جای تاسف دارد.
این هنرمند ادامه داد: همواره مدیریت خوب باعث استمرار یک جشنواره می گردد. به همین خاطراست که جشنواره موسیقی جوان توانسته طی این سال ها به رغم مشکلاتی که بر سر راهش وجود داشته به مدیریت خوب دکتر هومان اسعدی، ادامه یابد. هرچند،براین باورم که جشنواره ها هم تا جایی می توانند در شکوفایی و راهنمایی هنرجویان مستعد نقش داشته باشند، ولی درنهایت دولت است که می تواند تمهیدی برای اشتغال زایی برگزیدگان جشنواره ها و فارغ التحصیلان رشته موسیقی انجام دهد. امروز می بینیم، هرسال تعداد زیادی از دانشگاه های موسیقی فارغ التحصیل می شوند اما واقعیت این است که آینده شغلی به آن شکلی که باید برای آنها فراهم نیست. معروف است که یکی از نوازندگان فلوت به نام نیکوله در بحبوهه شهرتی که داشت، از تدریس دردانشگاه فرایبورگ کناره گیری کرد. وقتی از او علت این کارش را پرسیدند جواب داد: چقدر باید هرسال، بیکار تحویل جامعه بدهم ! ازاین رو، تصورمی کنم دولت می تواند به مدد برنامه ریزی بلند مدت، زمینه های اشتغال زایی برای جوانان برگزیده و فارغ التحصیلان دانشکده های موسیقی را فراهم سازد.
این هنرمند در پاسخ به این سوال که سطح داوری آثار را در قیاس با سال گذشته چطور ارزیابی می کنید هم افزود: درباره داوری آثار نمی توانم به شکل دقیق توضیحاتی بدهم. شاید به این خاطر که سال جاری به علت بیماری کرونا، هر داور به شکل تک تک به آنالیز آثار پرداخت. اما می توانم بگویم، ملاک اصلی داوری ها، بر قوت نوازندگی، توانایی و تمرکز هنرجویان بوده است. امیدوارم، جشنواره مانند هرسال بتواند انگیزه ای باشد تا صدای تمام سازها به گوش برسد و نسل جوان با سازهای مختلف آشنا گردد و بتوانند به سمت فراگیری سازهای مختلف قدم بردارند.
نوایی در خاتمه گفت: طی سالهای اخیر، پیشنهاد نموده بودم تا به جای اهدای جوایز نقدی به برگزیدگان رتبه اول ودوم، موقعیتی برای برگزیدگان فراهم گردد تا بتوانند در قالب مسترکلاس هایی با استادان زبده هر ساز ملاقات و گفت وگو نمایند. این مسترکلاس ها به برگزیدگان این امکان را می دهد تا بتوانند نسبت به زوایای تئوری و عملی ساز مورد نظر خود، اطلاعات بیشتری از آن استاد به دست بیاورند. چون گاه می بینیم باوجود آن که شرکت نماینده از استعداد زیادی برخوردار است، اما معلم نتوانسته تمام اطلاعات و مبانی را دراختیار او بگذارد.
این هنرمند افزود: امیدوارم همکاری بین ستاد جشنواره با معلمان بیشتر گردد .
نوایی تاکید نمود:من براین باورم، همه نباید دراین جشنواره شرکت نمایند. شاید گاهی پیش بیاید که یک رشته اصلا برگزیده ای نداشته باشد که اشکالی هم ندارد.آنچه اهمیت دارد این است که به صرف کمیت، کیفیت قربانی نگردد. طبعا اگر به کیفیت آثار در جشنواره ها اهمیت بیشتری داده گردد، سطح جشنواره ها هم ارتقاء بیشتری پیدا می نمایند.
داوری های مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می گردد.
منبع: خبرگزاری پانا